Tipsa en vän om en artikel

Lunarstorm startar jobbförmedling för reklamare

Nästa vecka lanserar lunarstorm ett nytt community. På sajten Xtraworks.se ska unga kreatörer pitcha på reklamjobb för företag.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Sajten ska fungera som en marknadsplats. Företag som vill ha ett reklamjobb gjort kan lägga ut sin brief. Sedan får medlemmarna komma med en lösning. Företaget köper sedan den lösning de tycker är bäst för det pris som funnits i briefen.

- Medlemmarna kommer även att kunna rösta på vilken lösning de tycker är bäst. Så företagen kan få vägledning av medlemmarna, Staffan Forsström, vd på Lunarstorm.

Som exempel nämner Staffan Forsström Nautilus Gym och Bad vilket är ett av de företag som kommer att lägga ut jobb på sajten.

- De vill ha en ny logga och grafisk profil. Det blir upp till medlemmarna att utforma dessa.

Målgruppen för Xtraworks är främst unga människor som är semi-professionella inom reklambranschen.

- Sajten riktar sig främst till studenter på skolor som Berghs, Forsbergs och Beckmans. Men alla är välkomna. Det kommer även att gå att forma små team av medlemmar som delar på jobben.

Varje medlem kommer att kunna skapa en portfolio där alla alster finns samlade. Sajten ska inte finansieras av annonser. Lunarstorm tar istället en del av vad företagen betalar för att få köpa medlemmarnas jobb.

Staffan Forsström tror att sajten kommer att ha 500-1.000 medlemmar inom några månader.

- Först hade vi tänkt att denna sajt skulle få massor av medlemmar. Men vi har tänkt om. Vi tycker att det är viktigare att det blir bra grejer, kvalité på det jobb som utförs, än att sajten får jättemånga medlemmar.

Xtraworks.se går upp på torsdag nästa vecka på alla hjärtans dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Blogg-special, storannonsörerna som överger tv, Spotify storköper sökord, digitala utomhuskriget, m.m. Kolla innehållet här.

Annons
SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se