Internetannonsen får en sekund av besökarens tid

Rätt placering och direkt exponering av varumärket gör dina annonser på internet mer effektiva. Det visar en undersökning som genomförts på initiativ av Mediacom. "Denna insikt kommer få stort genomslag för internetannonseringen", säger Jimmy Rodhelind på Mediacom.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mediacom har tillsammans med Aftonbladet.se, MSN.se och undersökningsföretaget Mejsel gjort en stor studie som visar hur vi tittar på webbsidor och annonser på webbsidor.

- Tidigare har effekten av bannerannonser uteslutande mäts i antal klick. Vi har kartlagt vad som faktiskt händer innan klicket, och hur annonser som inte klickas uppfattas, säger Jimmy Rodhelind, chef för Mediacoms digitala avdelning.

Studien är genomförd med så kallad eye-tracking, på en population av hundra personer som tillsammans tittat på 7000 webbsidor med ett brett urval av faktiska annonser. Med hjälp av eye-tracking-tekniken har man mätt var på sidan besökaren tittar, vilka annonser besökaren uppmärksammar, och hur lång tid besökaren lägger på annonsen.

- I genomsnitt uppmärksammas var tredje annons och i snitt ägnar besökaren ungefär en sekund åt en annons, säger Daniel Lundqvist, medicine doktor och vd för Mejsel.

Placeringen är det som är avgörande för om en annons uppmärksammas eller ej. Besökarens uppmärksamhet fokuserar kring en punkt relativt långt upp till vänster på sidan.

Det starkaste sambandet för huruvida besökaren kommer ihåg en annonsör eller inte är i vilken grad varumärket exponeras. Loopade animeringar där varumärket bara exponeras i slutet får upp till nio gånger sämre resultat än annonser där varumärket är synligt hela tiden.

- När man har så pass kort tid som en sekund gäller det att tänka "vad är det minsta jag vill säga". Webbyråerna måste ta till sig denna kunskap. Det är många webbyråer som är bra på kampanj sajter men som är sämre på displayannonsering.

Studien visar att rätt placering av annonsen och exponering av varumärket är viktigare än emotionella faktorer, som om annonsen upplevs som spännande och intressant.

- Det visar att internetannonser skiljer sig från traditionella medier som till exempel tv och print.

Kreativa lösningar får alltså stryka på foten för tydlighet?

- Men det behöver inte betyda att webbyråerna ska sluta vara kreativa. Det behövs bara att de väljer att exponera varumärket under hela loopen istället för i slutet.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Nyheter

Gör ny serie för TV4

Gör ny serie för TV4

"Den ultimata kicken". Tre Vänner producerar den nya thrillerserien "Advokaten" tillsammans med författarna Jens Lapidus, Hans Rosenfeldt och Michael Hjorth.

(M) jagar jägarröster

(M) jagar jägarröster

"Frågor som berör". Moderaterna sjösätter en ny reklamkampanj riktad mot väljare med jaktintresse – samma dag som en jägare avlidit efter en vådaskjutning. 1

VILLE KÖPA TWEETS AV AFTONBLADETS PROFIL
Volvo läxar upp byrån

Volvo läxar upp byrån

Marknadschefen: "Inte roligt över huvud taget". Biltillverkaren tar starkt avstånd från The Viral Companys agerande. 1

Volvos nya lanseringsknep – erbjöd Kazmierska 2000 kronor per tweet

Volvos nya lanseringsknep – erbjöd Kazmierska 2000 kronor per tweet

"Sällan vi journalister blir så ogenerat uppraggade av kommersen". Två tusen kronor per inlägg - plus en egen XC90 att bränna runt i. Det erbjöds Aftonbladets Natalia Kazmierska av Volvos byrå. 5

Sibylla väljer Volt

Sibylla väljer Volt

Efter pitch. Ska ta fram nytt kommunikationskoncept. 1

Kvällstidningarna i tv-samarbete

Kvällstidningarna i tv-samarbete

"Sms från Thomas Mattsson." Förutom Youtube, Magine och SvD kommer även Expressen att sända Aftonbladets partiledardebatt ikväll. 5

VAL 2014
Janne Josefsson: "Jag hatar inte stockholmsjournalister"

Janne Josefsson: "Jag hatar inte stockholmsjournalister"

Tjafs om Södermalm. Aftonbladets Fredrik Virtanen anklagar Janne Josefsson för att hata Stockholm. "Befängt", kontrar Göteborgaren själv. 15

Annons
Ny delägare i JMW

Ny delägare i JMW

Bakgrund i Microsoft. Louise Leo är ny delägare i pr-byrån JMW.

Tradedoubler får ordinarie vd

Ersatte Rob Wilson. Matthias Stadelmeyer blir ordinarie vd för Tradedoubler.

Tittarras för SVT:s "Atleterna"

Tittarras för SVT:s "Atleterna"

SVT fick lördagsstryk av TV4. Gick upp mot "Fångarna på fortet" – och tappade halva publiken. 4

Under miljonen för Kristallen

Under miljonen för Kristallen

Fick tuff konkurrens av "Doobidoo". Tv-branschens galafest tappade tittare jämfört med ifjol.

Skandalrapparen och Mikael Wiehe ska sänka Reinfeldt – med skilsmässohån

Skandalrapparen och Mikael Wiehe ska sänka Reinfeldt – med skilsmässohån

"Gör en Filippa och säg hej då till Fredrik". Släpper vallåt tillsammans. 14

Vad tycker du om Kartellen och Mikael Wiehes låt?

Se resultatet
  • Bra. 16%
  • Dålig. 81%
  • Vet ej. 4%
Rösta
Sturm & Drang får sin första vd

Sturm & Drang får sin första vd

"Har tidigare haft ett något otydligt ledarskap". Göteborgsbyrån Sturm & Drang har rekryterat sin första vd. 1

Cdon öppnar upp sajten för reklam

Cdon öppnar upp sajten för reklam

"Ett naturligt steg". E-handelssajten börjar med annonsering i samarbete med Admore Media Sales. 3

Jublar över "Big Brother"

Jublar över "Big Brother"

"Vi är strålande glada". Här är siffrorna för "Big Brother"-premiären igår. 5

Läggs ner som papperstidning

Läggs ner som papperstidning

Har en upplaga på 73 000. M3 ska distribueras digitalt i framtiden. 3

Mobilab-grundaren slutar

Mobilab-grundaren slutar

"Växer snabbast". Joachim Alvarez, grundare av Mobilab, som driver kupongtjänsten Kuponginlösen, har sagt upp sig.

Blir marknadschef på City Gross

Blir marknadschef på City Gross

"Vi ska utmana etablerade sanningar". Mikael Ekensteen tar över som marknadschef på Bergendahls Food. 4

LÖRDAGSINTERVJUN
Näääk: "Media fokuserar på det negativa alldeles för ofta"

Näääk: "Media fokuserar på det negativa alldeles för ofta"

Diggar "Antikrundan". För Dagens Media berättar Matar ”Näääk” Samba om sitt nya gig som programledare, om förutfattade meningar kring hiphop och om sina egna medievanor. 3

Här är alla vinnare i Kristallen

Här är alla vinnare i Kristallen

Många beprövade format. När Kristallen firade tio år prisades TV4:s "Solsidan" som årets humorprogram – för tredje gången.

Prat PR tillsätter byråchef

Börjar nästa vecka. Pontus Nyström blir byråchef på Prat PR.

Eric Schüldt till Expressen

Eric Schüldt till Expressen

"Unikt tilltal och många fans". Mannen bakom flera hyllade radioproduktioner rekryteras av Expressens kulturredaktion. 2

Fotboll och nazister lyfte sajten

Fotboll och nazister lyfte sajten

"Högt nyhetstryck". Sydsvenskans mobilsajt gjorde all time high örra veckan, enligt Kia-index.

EGMONT KÖPER FORMA
Aller och Bonnier om affären

Aller och Bonnier om affären

Bodil Ericsson Torp: "Är inte oroad". I dag stod det klart att Egmont köper Forma Publishing Group. Väntat enligt konkurrenterna.

Mathias Kallio får ny roll på Talentum Sverige

Mathias Kallio får ny roll på Talentum Sverige

"En utmaning för samtliga mediehus". Blir ansvarig för att hitta nya intäkter för mediehuset.

Från TV4 till Aftonbladet

Från TV4 till Aftonbladet

Slutar efter 15 år på kanalen. Helena Forsman lämnar TV4 och blir ny planerings- och inköpschef på Aftonbladet TV.

Expressen tillsätter nya chefer

Totalt fem tjänster. Karin Skogh, Fredrik Sjöshult och Christofer Brask får nya chefstjänster på Expressen. 3

Ökar – med 200 procent

Ökar – med 200 procent

"Den höga tillväxttakten har fortsatt under 2014". Widespace växer så det knakar.

Hävdar att hon får stöd i sociala medier – sågas på Twitter

Hävdar att hon får stöd i sociala medier – sågas på Twitter

"Lyckats totalt med att skapa skarpa negativa röster". Över 80 procent av inläggen kritiska. 35

Reinfeldts ute-spurt

Reinfeldts ute-spurt

"Vi lovar inte allt till alla men vi håller vad vi lovar". Sista två veckorna innan valet kommer statsministern fronta ny stor nationell utomhuskampanj för M. 3

Kommunals nya reklamfilm ska få svenskarna att byta regering

Kommunals nya reklamfilm ska få svenskarna att byta regering

"Vill få folket att välja välfärden". Kommunal går ut i sin största kampanj någonsin. Målet – att få svenska folket att rösta bort Alliansen. 8

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se