Tipsa en vän om en artikel

Internetannonsen får en sekund av besökarens tid

Rätt placering och direkt exponering av varumärket gör dina annonser på internet mer effektiva. Det visar en undersökning som genomförts på initiativ av Mediacom. "Denna insikt kommer få stort genomslag för internetannonseringen", säger Jimmy Rodhelind på Mediacom.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mediacom har tillsammans med Aftonbladet.se, MSN.se och undersökningsföretaget Mejsel gjort en stor studie som visar hur vi tittar på webbsidor och annonser på webbsidor.

- Tidigare har effekten av bannerannonser uteslutande mäts i antal klick. Vi har kartlagt vad som faktiskt händer innan klicket, och hur annonser som inte klickas uppfattas, säger Jimmy Rodhelind, chef för Mediacoms digitala avdelning.

Studien är genomförd med så kallad eye-tracking, på en population av hundra personer som tillsammans tittat på 7000 webbsidor med ett brett urval av faktiska annonser. Med hjälp av eye-tracking-tekniken har man mätt var på sidan besökaren tittar, vilka annonser besökaren uppmärksammar, och hur lång tid besökaren lägger på annonsen.

- I genomsnitt uppmärksammas var tredje annons och i snitt ägnar besökaren ungefär en sekund åt en annons, säger Daniel Lundqvist, medicine doktor och vd för Mejsel.

Placeringen är det som är avgörande för om en annons uppmärksammas eller ej. Besökarens uppmärksamhet fokuserar kring en punkt relativt långt upp till vänster på sidan.

Det starkaste sambandet för huruvida besökaren kommer ihåg en annonsör eller inte är i vilken grad varumärket exponeras. Loopade animeringar där varumärket bara exponeras i slutet får upp till nio gånger sämre resultat än annonser där varumärket är synligt hela tiden.

- När man har så pass kort tid som en sekund gäller det att tänka "vad är det minsta jag vill säga". Webbyråerna måste ta till sig denna kunskap. Det är många webbyråer som är bra på kampanj sajter men som är sämre på displayannonsering.

Studien visar att rätt placering av annonsen och exponering av varumärket är viktigare än emotionella faktorer, som om annonsen upplevs som spännande och intressant.

- Det visar att internetannonser skiljer sig från traditionella medier som till exempel tv och print.

Kreativa lösningar får alltså stryka på foten för tydlighet?

- Men det behöver inte betyda att webbyråerna ska sluta vara kreativa. Det behövs bara att de väljer att exponera varumärket under hela loopen istället för i slutet.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Här är innehållet i senaste numret av Dagens Media.

Annons
Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Cloetta: "Han är alltid välkommen till oss". 7

Regeringen diskade Prime

Regeringen diskade Prime

Uteslöts ur upphandlingen. 1

Festis vänder på Nyheter24

Festis vänder på Nyheter24

Sparkling Festis stökar till det. 3

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

Karin af Kintberg om julkalendern 2015 och sitt nya projekt med Fredrik Lindström.

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Perfect Day Media går som tåget. 6

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Acast-chefen om nya Spotify

Acast-chefen om nya Spotify

Tror inte på tuffare kokurrens.

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Jan Scherman jublar över samarbetet.

Intern kritik mot Lajkat

Intern kritik mot Lajkat

Bilder av penisavtryck får folk att reagera. 7

Skräckfilm kuppar SvD

Skräckfilm kuppar SvD

Bjuder in till dop av djävulens barn. 10

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Med på ranking över Europas 25 mest inflytelserika.

Penis smög sig in hos SvD

Penis smög sig in hos SvD

"Under strecket" blev "Under bältet". 16

Här är Facebooks nyhetstjänst

Här är Facebooks nyhetstjänst

Plattformen som ska övertyga medieägarna att publicera sitt innehåll direkt på Facebook. 1

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mediechefer tycker till om Schibsteds och Mittmedias planer på ny mediekoncern. 5

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Prestigevärvningen slutade med anklagelser om grov illojalitet och oacceptabelt beteende. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se