Internetannonsen får en sekund av besökarens tid

Rätt placering och direkt exponering av varumärket gör dina annonser på internet mer effektiva. Det visar en undersökning som genomförts på initiativ av Mediacom. "Denna insikt kommer få stort genomslag för internetannonseringen", säger Jimmy Rodhelind på Mediacom.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mediacom har tillsammans med Aftonbladet.se, MSN.se och undersökningsföretaget Mejsel gjort en stor studie som visar hur vi tittar på webbsidor och annonser på webbsidor.

- Tidigare har effekten av bannerannonser uteslutande mäts i antal klick. Vi har kartlagt vad som faktiskt händer innan klicket, och hur annonser som inte klickas uppfattas, säger Jimmy Rodhelind, chef för Mediacoms digitala avdelning.

Studien är genomförd med så kallad eye-tracking, på en population av hundra personer som tillsammans tittat på 7000 webbsidor med ett brett urval av faktiska annonser. Med hjälp av eye-tracking-tekniken har man mätt var på sidan besökaren tittar, vilka annonser besökaren uppmärksammar, och hur lång tid besökaren lägger på annonsen.

- I genomsnitt uppmärksammas var tredje annons och i snitt ägnar besökaren ungefär en sekund åt en annons, säger Daniel Lundqvist, medicine doktor och vd för Mejsel.

Placeringen är det som är avgörande för om en annons uppmärksammas eller ej. Besökarens uppmärksamhet fokuserar kring en punkt relativt långt upp till vänster på sidan.

Det starkaste sambandet för huruvida besökaren kommer ihåg en annonsör eller inte är i vilken grad varumärket exponeras. Loopade animeringar där varumärket bara exponeras i slutet får upp till nio gånger sämre resultat än annonser där varumärket är synligt hela tiden.

- När man har så pass kort tid som en sekund gäller det att tänka "vad är det minsta jag vill säga". Webbyråerna måste ta till sig denna kunskap. Det är många webbyråer som är bra på kampanj sajter men som är sämre på displayannonsering.

Studien visar att rätt placering av annonsen och exponering av varumärket är viktigare än emotionella faktorer, som om annonsen upplevs som spännande och intressant.

- Det visar att internetannonser skiljer sig från traditionella medier som till exempel tv och print.

Kreativa lösningar får alltså stryka på foten för tydlighet?

- Men det behöver inte betyda att webbyråerna ska sluta vara kreativa. Det behövs bara att de väljer att exponera varumärket under hela loopen istället för i slutet.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons
Annons
Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

Annons
Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Kolla innehållet här.

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

IDG Sverige byter vd

IDG Sverige byter vd

Christer Björkin slutar, kan Dagens Media berätta. 6

Ibland blir det bara helt fel...

Ibland blir det bara helt fel...

Den ökända fejkbilden på text-tv har dykt upp igen. Den här gången i TV4 – som nu ber om ursäkt.

Expressen-sajt hackad

Expressen-sajt hackad

Expressens matsajt Mitt kök har hackats av någon som utger sig för att representera terrorgruppen Islamiska staten.

"Tre saker jag inte förstår..."

"Tre saker jag inte förstår..."

Isobars byråchef går igång på att åldras. 4

Juryn hoppar av "Idol"

Juryn hoppar av "Idol"

Anders Bagge, Laila Bagge Wahlgren och Alexander Bard gör sin sista säsong som jury i TV4:s långkörare "Idol". 6

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

Jenny Strömstedts ostbågsinferno i TV4 har nu plockats upp av Time.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se