Internetannonsen får en sekund av besökarens tid

Rätt placering och direkt exponering av varumärket gör dina annonser på internet mer effektiva. Det visar en undersökning som genomförts på initiativ av Mediacom. "Denna insikt kommer få stort genomslag för internetannonseringen", säger Jimmy Rodhelind på Mediacom.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mediacom har tillsammans med Aftonbladet.se, MSN.se och undersökningsföretaget Mejsel gjort en stor studie som visar hur vi tittar på webbsidor och annonser på webbsidor.

- Tidigare har effekten av bannerannonser uteslutande mäts i antal klick. Vi har kartlagt vad som faktiskt händer innan klicket, och hur annonser som inte klickas uppfattas, säger Jimmy Rodhelind, chef för Mediacoms digitala avdelning.

Studien är genomförd med så kallad eye-tracking, på en population av hundra personer som tillsammans tittat på 7000 webbsidor med ett brett urval av faktiska annonser. Med hjälp av eye-tracking-tekniken har man mätt var på sidan besökaren tittar, vilka annonser besökaren uppmärksammar, och hur lång tid besökaren lägger på annonsen.

- I genomsnitt uppmärksammas var tredje annons och i snitt ägnar besökaren ungefär en sekund åt en annons, säger Daniel Lundqvist, medicine doktor och vd för Mejsel.

Placeringen är det som är avgörande för om en annons uppmärksammas eller ej. Besökarens uppmärksamhet fokuserar kring en punkt relativt långt upp till vänster på sidan.

Det starkaste sambandet för huruvida besökaren kommer ihåg en annonsör eller inte är i vilken grad varumärket exponeras. Loopade animeringar där varumärket bara exponeras i slutet får upp till nio gånger sämre resultat än annonser där varumärket är synligt hela tiden.

- När man har så pass kort tid som en sekund gäller det att tänka "vad är det minsta jag vill säga". Webbyråerna måste ta till sig denna kunskap. Det är många webbyråer som är bra på kampanj sajter men som är sämre på displayannonsering.

Studien visar att rätt placering av annonsen och exponering av varumärket är viktigare än emotionella faktorer, som om annonsen upplevs som spännande och intressant.

- Det visar att internetannonser skiljer sig från traditionella medier som till exempel tv och print.

Kreativa lösningar får alltså stryka på foten för tydlighet?

- Men det behöver inte betyda att webbyråerna ska sluta vara kreativa. Det behövs bara att de väljer att exponera varumärket under hela loopen istället för i slutet.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Nyheter

Hon lämnar Åhléns

Hon lämnar Åhléns

Ska nå fler kvinnor. Annica Rantala lämnar Åhléns för jobbet som design- och marknadschef på Rönnisch Sportswear.

"Krisen är klart överdriven"

"Krisen är klart överdriven"

Basar över fem Bonnier-tidningar. Igår meddelade Expressen att 62,5 tjänster försvinner från tidningen. Men Gunilla Herlitz ser ljust på framtiden.

Blondinbellas man startar bloggbolag

Blondinbellas man startar bloggbolag

"Blondinbella" tar plats i styrelsen. Odd Spångerg startar bolag för att bedriva bloggverksamhet. 2

"Pr är inte reklam"

"Pr är inte reklam"

BLOGG. Att gränserna mellan reklam och pr suddats ut är gravt överdrivet. Det skriver Dagens Medias pr-bloggare apropå att flera reklambyråer nominerats i Spinn.

WEBB-TV-TOPPEN VECKA 42
TV4 knappar in på MTG TV

TV4 knappar in på MTG TV

SVT störst totalt. "Hellenius hörna" tog sig in på topplistan i MMS webb-tv-mätningar. Men MTG:s "Paradise Hotel" dominerar fortfarande.

Nyheter24 ökar med 20 procent

Nyheter24 ökar med 20 procent

"Under förra året fick Nyheter24 starkt fäste". Nyheter24-gruppen vände till vinst 2013. Däremot gjorde Nyheter24 AB en rörelseförlust på 2,5 miljoner. 8

Annons
Jollyroom börjar med tv-reklam

Jollyroom börjar med tv-reklam

"Otroligt nervöst". Näthandelsbutiken Jollyroom lanserar egenproducerade reklamfilmer för första gången.

MTG och Stampen i sportsamarbete

MTG och Stampen i sportsamarbete

MTG hanterar pre-roll-försäljningen. Stampen kommer kunna visa klipp från Viasatsport.se på sina plattformar, som Svenskafans.com. 2

Nu kan ministrarnas pr-flykt stoppas

Nu kan ministrarnas pr-flykt stoppas

”I högsta grad relevant”. Regler som hindrar statsråd att direkt gå till pr-branschen kan bli en fråga i demokratiutredningen, kan Dagens Media berätta. 1

Jung von Matts nya kund

Jung von Matts nya kund

Vill utveckla svenskarnas fikakultur. Inom fem år ska Dunkin' Donuts etablera sig på 50 platser. 2

Lanserar Hänt.se med pruttkuddar

Lanserar Hänt.se med pruttkuddar

"Ett riktigt practical joke". Allers nya underhållningssajt Hänt.se lanseras med pruttkuddar. Bakom kampanjen står reklambyrån DGA. 3

Är kampanjen rolig?

Se resultatet
  • Ja. 37%
  • Nej. 60%
  • Vet ej. 3%
Rösta
Mjölkbråket eskalerar – nu svarar Oatly med kampanj

Mjölkbråket eskalerar – nu svarar Oatly med kampanj

"Måste ge vår sida av saken". Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning med en egen kampanjsajt om tvisten. 8

Journalister polisanmäls – men Försvaret nöjda med medierna

Journalister polisanmäls – men Försvaret nöjda med medierna

"Blir alltid friktioner, men media har skött sig bra". Försvarsmakten polisanmäler reportrar för intrång på skyddsobjekt. 35

Maxus jublar – vinner L’Oréal

Maxus jublar – vinner L’Oréal

”Vi är oerhört stolta”. Maxus landar största kunden någonsin – och vd:n Robert Magnusson är strålande glad. 9

Ska dubbla teamet i Stockholm

Ska dubbla teamet i Stockholm

"Växa och utvecklas". Telekomjätten Telstra, som köper Videoplaza, planerar att storsatsa på Stockholmskontoret.

Destination.se om kritiken

Destination.se om kritiken

"Ska ta mer hänsyn till samhällsdebatten i Sverige". Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. 19

Bröllopskapell kan vinna Spinn

Bröllopskapell kan vinna Spinn

Många reklambyråer kan vinna. Här är alla nominerade i pr-tävlingen Spinn.

Satsar på regionalt sälj

Satsar på regionalt sälj

Nya tjänster i Stockholm, Malmö och Göteborg. Mose Haregot till SBS Discovery TV. 2

Vd:n om sparpaketet

Vd:n om sparpaketet

Åsa Tillberg: "Inget nytt". Ekot rapporterar att 20 tjänster försvinner från Expressens koncernsyster Nyhetsbolaget. 2

Så gick Alsings comeback

Så gick Alsings comeback

"Lovar gott". Sveriges värsta bilförare hade Kanal 5-premiär igår.

NEDSKÄRNINGARNA PÅ EXPRESSEN
Mattsson: "Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

Mattsson: "Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

50 journalisttjänster försvinner. Förändringen är nödvändig, säger Thomas Mattsson till Dagens Media.

Expressens bildredaktion skrotas

Expressens bildredaktion skrotas

Thomas Mattsson öppen med att kvaliteten påverkas. UPPDATERAD. I dag klockan 13:00 informerades personalen.

Nyheter24-chef till Lajkat

Nyheter24-chef till Lajkat

"Produktansvarig". Viktor Adolfsson till Schibsteds Lajkat. 2

Brid – LRF Medias contentbyrå

Brid – LRF Medias contentbyrå

Namnet bestämt. Ett slanguttryck för hybrid, säger bolagets irländska vd Colm O’Callaghan. 4

Hon ska ratta O'Learys marknadsavdelning

Hon ska ratta O'Learys marknadsavdelning

Rekryteras från Svensk Fastighetsförmedling. Camilla Tienso blir ny marknadschef på O'learys.

RFSU lanserar kondomfickan

RFSU lanserar kondomfickan

"Weekday självklart val". Jeansmärket och förbundet lanserar #5thpocket och öppnar kampanjsajt imorgon. 2

Cap & Design tvingas byta till mindre format

Cap & Design tvingas byta till mindre format

"Kommer få besvikna läsare". När distributören Interpress ändrar reglerna tvingas tidningen Cap & Design återgå till sitt gamla format. 2

Pr-chef misstänktes för ebola

Pr-chef misstänktes för ebola

”Låg längst bak i planet och spydde”. Möttes av tio läkare och sjuksköterskor – fördes i ilfart till sjukhus. 4

Upphandlar content marketing

Upphandlar content marketing

Avtalet löper i max tre år. Avtalet värt 4,5 miljoner kronor per år, kan Dagens Media berätta.

Svenskar bakom nya CNBC

Svenskar bakom nya CNBC

"Väldigt blankt och amerikanskt." Magoo 3d Studios har gjort om grafiken för USA:s största nyhetskanal. 1

DN Debatt skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

DN Debatt skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Redaktören: "Dessa tjänster är omdebatterade". Nyligen skröt DN Debatt om att vara störst på Twitter – men nära 80 procent av följarna kan vara fejk. 3

Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Annons
Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR är inte reklam.

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se