Tipsa en vän om en artikel

Folk rädda för Foxs sprängda van i Kungsan

Mitt på cykelgatan i Kungsträdgården står ett utbränt söndersprängt vrak av en skåpbil. Området runt vraket är avspärrat med plastband och i motorrummet står en klocka som räknar ner till premiären av den senaste installationen i Die Hard-serien. Reklamgreppet har dock väckt olust hos flera åskådare.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

På skåpbilens sidor står sprejat Yippee ki-yay och John McClane was here och de gulvita avspärrningsbanden är märkta med Die Hard 4.0.

- Die Hard 4.0 är en sjukt stor actionpremiär som vi vill göra något speciellt inför. Vi tror att vi sticker ut i bruset med det här eventet, säger Linnea Wiklund, publisher på Twentieth Century Fox.

En del personer har hört av sig till oss och tycker att eventet känns olustigt. De drar paralleller till värdetransportrån.

- Folk reagerar alltid på olika sätt, det är en risk man tar när man gör något annorlunda. Att folk ska bli olustiga till mods är förstås inte meningen men vi tycker vi är tydliga med att det handlar om en pr-grej för Die Hard 4.0.

Ulf Göransson som är vikarierande presstalesman för länspolismästare Carin Göthblad säger om den sprängda bilen.

- Den kan man förstås ha sina synpunkter på men eftersom den inte bryter mot lagen så ligger det inte på polisen att ha åsikter om vad som är god smak.

Eventbolaget Rumble har skött det praktiska och skåpbilen hade faktiskt anknytning till Die Hard redan innan den sprängdes. Vraket kommer från TV6 som anordnade en tävling för sina tittare där förstapriset var att få spränga en bil "á la Die Hard". Rumble som också arbetar med TV6 valde att helt enkelt återanvända bilen för eventet i Kungsträdgården.

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Annons
Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Blogoccoli

Blogoccoli Sommarfakta # 7

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se