Tipsa en vän om en artikel

Folk rädda för Foxs sprängda van i Kungsan

Mitt på cykelgatan i Kungsträdgården står ett utbränt söndersprängt vrak av en skåpbil. Området runt vraket är avspärrat med plastband och i motorrummet står en klocka som räknar ner till premiären av den senaste installationen i Die Hard-serien. Reklamgreppet har dock väckt olust hos flera åskådare.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

På skåpbilens sidor står sprejat Yippee ki-yay och John McClane was here och de gulvita avspärrningsbanden är märkta med Die Hard 4.0.

- Die Hard 4.0 är en sjukt stor actionpremiär som vi vill göra något speciellt inför. Vi tror att vi sticker ut i bruset med det här eventet, säger Linnea Wiklund, publisher på Twentieth Century Fox.

En del personer har hört av sig till oss och tycker att eventet känns olustigt. De drar paralleller till värdetransportrån.

- Folk reagerar alltid på olika sätt, det är en risk man tar när man gör något annorlunda. Att folk ska bli olustiga till mods är förstås inte meningen men vi tycker vi är tydliga med att det handlar om en pr-grej för Die Hard 4.0.

Ulf Göransson som är vikarierande presstalesman för länspolismästare Carin Göthblad säger om den sprängda bilen.

- Den kan man förstås ha sina synpunkter på men eftersom den inte bryter mot lagen så ligger det inte på polisen att ha åsikter om vad som är god smak.

Eventbolaget Rumble har skött det praktiska och skåpbilen hade faktiskt anknytning till Die Hard redan innan den sprängdes. Vraket kommer från TV6 som anordnade en tävling för sina tittare där förstapriset var att få spränga en bil "á la Die Hard". Rumble som också arbetar med TV6 valde att helt enkelt återanvända bilen för eventet i Kungsträdgården.

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Blogg-special, storannonsörerna som överger tv, Spotify storköper sökord, digitala utomhuskriget, m.m. Kolla innehållet här.

Annons
SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se