Folk rädda för Foxs sprängda van i Kungsan

Mitt på cykelgatan i Kungsträdgården står ett utbränt söndersprängt vrak av en skåpbil. Området runt vraket är avspärrat med plastband och i motorrummet står en klocka som räknar ner till premiären av den senaste installationen i Die Hard-serien. Reklamgreppet har dock väckt olust hos flera åskådare.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

På skåpbilens sidor står sprejat Yippee ki-yay och John McClane was here och de gulvita avspärrningsbanden är märkta med Die Hard 4.0.

- Die Hard 4.0 är en sjukt stor actionpremiär som vi vill göra något speciellt inför. Vi tror att vi sticker ut i bruset med det här eventet, säger Linnea Wiklund, publisher på Twentieth Century Fox.

En del personer har hört av sig till oss och tycker att eventet känns olustigt. De drar paralleller till värdetransportrån.

- Folk reagerar alltid på olika sätt, det är en risk man tar när man gör något annorlunda. Att folk ska bli olustiga till mods är förstås inte meningen men vi tycker vi är tydliga med att det handlar om en pr-grej för Die Hard 4.0.

Ulf Göransson som är vikarierande presstalesman för länspolismästare Carin Göthblad säger om den sprängda bilen.

- Den kan man förstås ha sina synpunkter på men eftersom den inte bryter mot lagen så ligger det inte på polisen att ha åsikter om vad som är god smak.

Eventbolaget Rumble har skött det praktiska och skåpbilen hade faktiskt anknytning till Die Hard redan innan den sprängdes. Vraket kommer från TV6 som anordnade en tävling för sina tittare där förstapriset var att få spränga en bil "á la Die Hard". Rumble som också arbetar med TV6 valde att helt enkelt återanvända bilen för eventet i Kungsträdgården.

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

Annons
9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Mad Men och jag

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se