Folk rädda för Foxs sprängda van i Kungsan

Mitt på cykelgatan i Kungsträdgården står ett utbränt söndersprängt vrak av en skåpbil. Området runt vraket är avspärrat med plastband och i motorrummet står en klocka som räknar ner till premiären av den senaste installationen i Die Hard-serien. Reklamgreppet har dock väckt olust hos flera åskådare.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

På skåpbilens sidor står sprejat Yippee ki-yay och John McClane was here och de gulvita avspärrningsbanden är märkta med Die Hard 4.0.

- Die Hard 4.0 är en sjukt stor actionpremiär som vi vill göra något speciellt inför. Vi tror att vi sticker ut i bruset med det här eventet, säger Linnea Wiklund, publisher på Twentieth Century Fox.

En del personer har hört av sig till oss och tycker att eventet känns olustigt. De drar paralleller till värdetransportrån.

- Folk reagerar alltid på olika sätt, det är en risk man tar när man gör något annorlunda. Att folk ska bli olustiga till mods är förstås inte meningen men vi tycker vi är tydliga med att det handlar om en pr-grej för Die Hard 4.0.

Ulf Göransson som är vikarierande presstalesman för länspolismästare Carin Göthblad säger om den sprängda bilen.

- Den kan man förstås ha sina synpunkter på men eftersom den inte bryter mot lagen så ligger det inte på polisen att ha åsikter om vad som är god smak.

Eventbolaget Rumble har skött det praktiska och skåpbilen hade faktiskt anknytning till Die Hard redan innan den sprängdes. Vraket kommer från TV6 som anordnade en tävling för sina tittare där förstapriset var att få spränga en bil "á la Die Hard". Rumble som också arbetar med TV6 valde att helt enkelt återanvända bilen för eventet i Kungsträdgården.

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

DET NYA ANNONSPAKETET
Aftonbladet varnar för röra

Aftonbladet varnar för röra

"Risk för internpolitik". Aftonbladets försäljningsdirektör Joakim Flodin om det nya annonspaketet.

Ett nytt annonspaket föds

"Ett naturligt steg". DN, GP, Expressen och Hallandsposten. Det är några av tidningarna som ingår i det nya annonspaketet CityStorstad.

NHL-legendaren gör webb-tv

NHL-legendaren gör webb-tv

"Utbildar och berör". Johan Garpenlöv rapporterar om hockey i Europa för Nordicbet Sverige.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Forskarens dom i content-bråket

Forskarens dom i content-bråket

"Ett tecken på att detta är ett hett ämne". Frågan om hur content marketing ska definieras har debatterats flitigt hos Dagens Media. Nu levererar kommunikationsforskaren Sara Rosengren tänkbara svar.

Martina Haags rekordår

Martina Haags rekordår

Miljonvinst. Lilla Gumman AB dubblar omsättningen.

Bedrägeri i Netflix namn – reklamaren tvingades klippa sönder sitt kreditkort

Bedrägeri i Netflix namn – reklamaren tvingades klippa sönder sitt kreditkort

Klippte kreditkortet. I ett mejl ber "Netflix" om dina kortuppgifter. Copywritern Ulrika Good är en av dem som drabbats av bedrägeriet. 11

SCHIBSTED SVERIGES Q3
Sparar i Norge – stänger tryckeri

Sparar i Norge – stänger tryckeri

"Kan inte ge mig in i detaljer". Enligt Schibsteds kvartalsrapport planeras ytterligare besparingar nästa år. Formuleringen rör dock inte Sverige. 1

Jan Helin om resultatet

Jan Helin om resultatet

"Bra om man jämför med övriga mediemarknaden". Den digitala tillväxten kompenserar inte tappet i upplageintäkter. 12

SvD vänder till blygsam vinst

SvD vänder till blygsam vinst

"Våra omfattande kostnadsbesparingar har fått full effekt". Under det tredje kvartalet i år gjorde Svenska Dagbladet en vinst på 4 miljoner kronor. Det glädjer vd Gunilla Asker. 2

Schibsted ökade resultatet för Q3

Schibsted ökade resultatet för Q3

Tidningsverksamhetens resultat backade. Under det tredje kvartalet gjorde Schibsted Sveriges verksamheter ett resultat på 237 miljoner kronor. Även omsättningen ökade något.

Annons
Hon blir ny chef på Filt

Hon blir ny chef på Filt

"Podcastformatet växer". Frida Klevemark lämnar Egmont.

Sveriges Annonsörer väljer reklambyrå

Sveriges Annonsörer väljer reklambyrå

”Moderskeppet för svenska varumärken”. Branschorganisationen Sveriges Annonsörer väljer YouMe Agency som reklambyrå.

De är först ut med rörlig reklam på Instagram

De är först ut med rörlig reklam på Instagram

Vill ha hög kvalitet på reklamen. Disney, Activision och Banana Republic. Det är några av bolagen som gör rörlig reklam på Instagram.

SBS blåsta av Lidingöbolag – kräver nära 300 000 kronor

SBS blåsta av Lidingöbolag – kräver nära 300 000 kronor

"Sista minuten-kampanjen" betalades aldrig. SBS Discovery TV drar en annonsör till tingsrätten, kan Dagens Media berätta. 1

Sökchefens bästa tips för bättre Adwordsstrategi

Sökchefens bästa tips för bättre Adwordsstrategi

KRÖNIKA. Michael Wahlgren, vd på SEO-byrån Pineberry, ger sina fem bästa råd. 2

”Vi håller med om MTG TV:s beskrivning av läget"

”Vi håller med om MTG TV:s beskrivning av läget"

Blir extremt mycket dyrare att annonsera i tv nästa år. MTG TV rekordhöjer reklampriserna – och TV4-gruppen och SBS Discovery hänger på. 8

Per Holknekt i TV4 nästa år

Per Holknekt i TV4 nästa år

TV4 bekräftar. Medverkar i matprogam, avslöjar han i Gry Forssells podcast. 2

DEBATTEN OM FACEBOOK
"Ryktet om organisk död överdrivet"

"Ryktet om organisk död överdrivet"

REPLIK. Den organiska räckvidden på Facebook lever och frodas. Det skriver Tobias Landén och Klaus-Peter Beiersdorf. 3

"Den organiska trafiken är inte alls död"

"Den organiska trafiken är inte alls död"

REPLIK. Den organiska Facebook-trafiken lever och frodas som aldrig förr – med bra pr. Det säger Alexander Mason. 8

"Den organiska Facebook-trafiken död"

"Den organiska Facebook-trafiken död"

DEBATT. Som annonsör kan du inte ha en social strategi på Facebook utan en mediebudget. Det skriver Damon Razazi. 11

Han blir ny vd för Direktpress Stockholm

Han blir ny vd för Direktpress Stockholm

Började på UNT i april. Jonas Irebjörk blir ny vd för Direktpress Stockholms innerstadstidningar. 2

ENIROSKANDALEN
Anställda kunde inte larma

Anställda kunde inte larma

19 av 20 storbolag har system för whistleblowers. Skandaldrabbade Eniro saknade whistleblowing-funktion, kan Dagens Media berätta. 3

19 av 20 storbolag har system för whistleblowing

Axfood undataget – saknar policy. Så jobbar de stora börsbolagen för att avslöja interna missförhållanden.

Peab upptäckte bedrägeri – med hjälp av whistleblower

"Ett fall av misstänkt korruption”, Projektledaren misstänkts ha fått sponsorkonrakt värda miljoner genom att missbruka sin ställlning.

SJF om attacken på lokalpress

SJF om attacken på lokalpress

"Tillgång, inte ett problem". SJF:s ordförande Jonas Nordling kommenterar Aftonbladets Ehsan Fadakars påhopp på lokaltidningar. 2

GP:s chefredaktör 'ledsen' över sågningen

GP:s chefredaktör 'ledsen' över sågningen

"Oerhört ledsen". Journalistklubben på GP saknar förtroende för Cecilia Krönlein – nu svarar hon på kritiken. 1

DEN NYA UTOMHUSREKLAMEN
7 utomhuskampanjer som kommer få dig att tappa hakan

7 utomhuskampanjer som kommer få dig att tappa hakan

SE ALLA FILMERNA. Skräckdockor, utomjordingar och spöken. Här är kampanjerna som tar utomhusreklamen in i framtiden - och ut på nätet.

Mobilprojekten som kan ta guld

Mobilprojekten som kan ta guld

Guldmobilen. De är nominerade i kategorin "Årets Marknadsföring".

Volkswagen ger bort bilar

Volkswagen ger bort bilar

"Stödjer vårt arbete". Bris får fem fyrhjulsdrivna Passat Alltrack.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Då lanseras Bonniers Viaplay-dödare

Då lanseras Bonniers Viaplay-dödare

"Arbetet sker på bred front". Dagens Media kan i dag berätta nya detaljer om Bonniers kommande jättetjänst för tv och film.

”Mediechefer, avsätt eller låna pengarna som krävs”

”Mediechefer, avsätt eller låna pengarna som krävs”

KRÖNIKA. Att krympa sig till framgång har inte funkat hittills. Det kommer inte att funka i framtiden heller, skriver Dagens Medias Erik Wisterberg. 5

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
MTG chockhöjer reklampriser

MTG chockhöjer reklampriser

Säljdirektören: "Vi är tidigt ute, och får ta smällen". Läs allt om MTG TV:s stora åtgärdspaket som ska råda bot på tv-kaoset 2015.

Paradise Hotel fortsätter att dominera – krossar Big Brother

Paradise Hotel fortsätter att dominera – krossar Big Brother

"Skadeglädje är oss helt främmande". MTG TV:s skandalsåpa "Paradise Hotel" fortsätter att dominera webb-tv-toppen. 6

JC:s marknadschef slutar

JC:s marknadschef slutar

"Vi ser olika på kommunikation". JC:s marknadschef Eleonore Säll slutar efter vd-bytet. Samtidigt avslutas samarbetet med Volontaire. 4

Så många såg TV3:s premiär

Så många såg TV3:s premiär

MTG-chefen: "Mer än ok". MTG nöjda med siffrorna för Herngrens och Zackaris "Inte OK". 6

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Nytt nummer av Dagens Media ute

Nytt nummer av Dagens Media ute

MTG avslöjar allt om hur de ska stoppa tv-kaoset 2015. Special om dagspressens digitala boom. Vi berättar om försäljningen av display-annonser som ökar kraftigt – men samtidigt väcker nya frågor om reklamtrötthet. De nya digitala stjärnorna intervjuas, och medieköparna berättar om sin skepsis till Lajkat, Omtalat och de andra viralsajterna.

Här minglade branschen igår

Här minglade branschen igår

Se bildspelet här. Igår anordnade Dagens Media mingel på HTL i Stockholm. På scen intervjuades MTG TV:s nya vd Anders Jensen.

Svenska guld i Echo Awards

Svenska guld i Echo Awards

Tre svenska byråer prisade i San Diego. Tre reklambyråer står för de svenska vinsterna i ”VM i direktmarknadsföring”. 1

Annons
Annons
Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Lydeckers beska besked – alla Impact-säljare får gå

Lydeckers beska besked – alla Impact-säljare får gå

Samtliga Impact-säljare får se sig om efter nya jobb, kan Dagens Media berätta. 5

Mediesäljare köpte kokain under företagets påskfest

Mediesäljare köpte kokain under företagets påskfest

Nu kallas byrådirektörer, mediesäljare och pr-konsulter på löpande band in till Stockholms tingsrätt. Läs Dagens Medias dokument om kokainköparna i Taxi-Tony-härvan.

Stängde kommentarsfält efter näthat mot 14-åring

Stängde kommentarsfält efter näthat mot 14-åring

Kritiserade synen på kvinnor i Sverige. Då tvingades BT tvingades stänga kommentarsfältet – efter en timme. 28

Reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

Reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

SvD:s Mikael Holmström har bevakat försvarsområdet sedan 70-talet.

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

Mystiska män, mystiska moderskepp och en högtflygande stjärnreporter. Här är mediernas ubåtsjakt i åtta bilder. 13

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR i min mening.

Printchefer om sparpaketet

Printchefer om sparpaketet

Expressen gör sig av med 50 journalister – och de printchefer som Dagens Media talat med är säkra på att det kommer märkas. 2

Destination.se om kritiken

Destination.se om kritiken

Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. 23

Waxins dramatiska flygresa – misstänktes för ebola

Waxins dramatiska flygresa – misstänktes för ebola

Möttes av tio läkare och sjuksköterskor – fördes i ilfart till sjukhus. 4

Skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Nyligen skröt DN Debatt om att vara störst på Twitter – men nära 80 procent av följarna kan vara fejk. 3

Expressens båt-tabbe

Expressens båt-tabbe

Expressen pekar ut DN:s civila båt som "tungt beväpnad militär". 14

Jan Helin kallar Ulf Nilson för en "gaggig farfar"

Jan Helin kallar Ulf Nilson för en "gaggig farfar"

I det senaste avsnittet av "Mattsson & Helin" ställer Aftonbladets publisher frågan om det inte är dags att avpolettera Expressen-krönikören Ulf Nilson. 9

Vapenlobbyisten kallades för ”debattör” i Dagens Nyheter

Vapenlobbyisten kallades för ”debattör” i Dagens Nyheter

Debatt-chefen Nils Öhman självkritisk efter missen. 3

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se