Tipsa en vän om en artikel

Reklamkungen nöjd med 60 miljoner i intäkter

Åkstam Holst tog tillbaka första platsen som Årets reklambyrå, i Dagens Industris tappning. Men några ökade intäkter blev det inte under 2006. "Jag är nöjd. Vi har inga tillväxtmål", säger vd Göran Åkestam.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Liksom 2005 hamnar byråns intäkter på runt 60 miljoner kronor. Resultatet landar på runt 6 miljoner kronor.

- Något sådant borde det bli, säger Göran Åkestam.

Han är nöjd med att hålla siffrorna från 2005, trots att personalstyrkan har ökat något och intäkten per konsult rimligen borde ha minskat.

- Jag är jättenöjd med att vi håller siffrorna. Vi har aldrig satt sådana tillväxtmål för byrån. Vi jobbar för att leverera bra reklam till kunderna. Blir det tillväxt accepterar vi det, men det beror i så fall på att vi har nöjda kunder.

I går fick byrån pris som Årets bästa reklambyrå, av Dagens Industri som gjort en undersökning i regi av analysföretaget Regi. Förra året kom byrån tvåa.

- Det var extra kul i år. Kraven och förväntningarna ökar när uppdragsgivarna vänder sig till en byrå som anses vara bland de bättre på att leverera. Så vi måste ständigt blir bättre på att hålla nivån.

Undersökningen bygger på vad kunderna anser om sina byråer. Den har förändrat Åkestam Holsts sätt att jobba.

- Första gången vi var med på listan fem år sedan låg vi på artonde plats. Då fördjupade vi oss i rapporten och tittade på alla 15 kriterier och såg var borde bli bättre. Så vi har använt undersökningen till vår affärsutveckling.

Finns det inte risk att ni rättar efter undersökningen snarare än kundernas behov?

- Det är kunderna som svarar på enkäten. Och ytterst förväntar sig kunderna att vi levererar affärsnytta till dem.

Av: Rolf van den Brink

Annons
Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Annons
Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Blogoccoli

Blogoccoli Sommarfakta # 7

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se