Reklamkungen nöjd med 60 miljoner i intäkter

Åkstam Holst tog tillbaka första platsen som Årets reklambyrå, i Dagens Industris tappning. Men några ökade intäkter blev det inte under 2006. "Jag är nöjd. Vi har inga tillväxtmål", säger vd Göran Åkestam.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Liksom 2005 hamnar byråns intäkter på runt 60 miljoner kronor. Resultatet landar på runt 6 miljoner kronor.

- Något sådant borde det bli, säger Göran Åkestam.

Han är nöjd med att hålla siffrorna från 2005, trots att personalstyrkan har ökat något och intäkten per konsult rimligen borde ha minskat.

- Jag är jättenöjd med att vi håller siffrorna. Vi har aldrig satt sådana tillväxtmål för byrån. Vi jobbar för att leverera bra reklam till kunderna. Blir det tillväxt accepterar vi det, men det beror i så fall på att vi har nöjda kunder.

I går fick byrån pris som Årets bästa reklambyrå, av Dagens Industri som gjort en undersökning i regi av analysföretaget Regi. Förra året kom byrån tvåa.

- Det var extra kul i år. Kraven och förväntningarna ökar när uppdragsgivarna vänder sig till en byrå som anses vara bland de bättre på att leverera. Så vi måste ständigt blir bättre på att hålla nivån.

Undersökningen bygger på vad kunderna anser om sina byråer. Den har förändrat Åkestam Holsts sätt att jobba.

- Första gången vi var med på listan fem år sedan låg vi på artonde plats. Då fördjupade vi oss i rapporten och tittade på alla 15 kriterier och såg var borde bli bättre. Så vi har använt undersökningen till vår affärsutveckling.

Finns det inte risk att ni rättar efter undersökningen snarare än kundernas behov?

- Det är kunderna som svarar på enkäten. Och ytterst förväntar sig kunderna att vi levererar affärsnytta till dem.

Av: Rolf van den Brink

Annons

Nyheter

Drufva till Postkodlotteriet

Drufva till Postkodlotteriet

"Jag är mycket stolt". Lämnar Rättviseförmedlingen efter bara ett år.

SF Bio får ny kommunikationschef

Kommer närmast från SBAB. Jonas Burvall blir ny kommunikationschef för Nordic Cinema Group, där SF Bio ingår.

Egmont köper Forma

Egmont köper Forma

"Stärka vårt familje- och kvinnosegment". Ica-guppen har nu hittat en köpare av Forma Publishing Group – mediekoncernen Egmont. 1

Appelberg tappade 2 miljoner

Appelberg tappade 2 miljoner

”Efterfrågan var, med hänsyn till konjunkturläget, god". UPPDATERAD. Stampens content marketing-byrå har sammanfattat fjolåret. 1

MTGx får ny programchef

MTGx får ny programchef

"Vi har nu ett dreamteam". TV3-chefen Fredrik Ljungberg blir programchef på Viaplay. 1

Frantzén Mariestads nya livsnjutare

Frantzén Mariestads nya livsnjutare

Startar tv-serie om smaker. Stjärnkocken Björn Frantzén är ölmärket Mariestads nya reklamprofil.

Annons
Helin: ”Vi failade i surfplattan”

Helin: ”Vi failade i surfplattan”

Kallar användaruppevelsen för skräpig. I höst lanserar Aftonbladet en ny sajt anpassad för surfplattor. Tidningens publisher Jan Helin riktade samtidigt kritik mot tidningens tidigare satsningar. 2

Scherman: "Jag är inte dum i huvudet"

Scherman: "Jag är inte dum i huvudet"

Berättade om den nya tv-kanalen. Jan Scherman, som nyligen tillträdde som affärsområdeschef för Aftonbladet TV, kommenterade tidningens tv-strategi.

Aftonbladet lanserar sajt för e-sport

Aftonbladet lanserar sajt för e-sport

Utökar bevakningen. Aftonbladet storsatsar på e-sport med en ny sajt som lanseras i samarbete med bland annat världsmästarna i svenska Ninjas in Pyjamas.

Magnus Wistam till nytt Shine-bolag

Magnus Wistam till nytt Shine-bolag

Producerar åt Aftonbladet och Miljöpartiet. Tv-jätten startar content-bolag.

SD anmäler SVT:s Rapport

"Uppenbart partiska". Sverigedemokraterna anmäler SVT till Myndigheten för radio och tv efter gårdagens "Rapport". 6

Lajkat.se över miljonen

Lajkat.se över miljonen

Inga siffror från Expressen i nuläget. En vecka efter lanseringen når Schibsteds nya viralsajt över en miljon besökare. Planen är att tjäna pengar på sponsrade nyheter.

Kanal 5:s premiär krossades

Kanal 5:s premiär krossades

Förintades av TV4:s "Idol". Så många såg de nya programmen "Råttjägarna" och "Bastuklubben". 6

Marknaden fortsätter uppåt

Marknaden fortsätter uppåt

Räknar med fortsatt tillväxt. Växte med 1,9 procent under andra kvartalet.

Ny vd på Citypaketet

Ny vd på Citypaketet

"En tillgång". Staffan Lönner är ny vd för Citypaketet Sweden AB. Han kommer närmast från Promedia. 6

Visit Sweden och Volvo i gemensam kampanj

Visit Sweden och Volvo i gemensam kampanj

Ska nå fyra miljoner amerikaner. Visit Sweden och Volvo vill stärka bilden av Sverige i USA.

L’Oréal väljer Ottoboni som digitalbyrå i Norden

L’Oréal väljer Ottoboni som digitalbyrå i Norden

"En glasklar strategi". Ottoboni är L’Oréal Paris nya digitalbyrå i Norden. 1

Vem har snott Fredrik Virtanens skåp?

Vem har snott Fredrik Virtanens skåp?

Mysterium på Aftonbladet. En konspiration eller helt enkelt en fräck stöld? Vad har egentligen hänt med Fredrik Virtanens skåp? 12

Ställer krav på partiledarna

Ställer krav på partiledarna

"Det håller inte längre". Den svenska mediepolitiken behöver göras om från grunden. Det skriver Film & TV-producenterna i ett öppet brev till partiledarna. 1

KIA-INDEX VECKA 34
Paradise Hotel lyfte TV3.se

Paradise Hotel lyfte TV3.se

Besöksrekord för Sydsvenskan. Premiären av Paradise Hotel gör TV3.se till veckans vinnare på webben.

Lämnar Metro för TV4

Lämnar Metro för TV4

"Känner att jag inte har så mycket mer att ge". Andreas Kellerman, nyckelkundsansvarig på Metro, lämnar tidningen efter åtta år.

DN:s annonstapp – 118 mkr

DN:s annonstapp – 118 mkr

Starkt resultat. Sveriges största morgontidning tappade 13 procent av annonsintäkterna förra året, enligt årsredovisningen som nu är offentlig. 9

Tar över Kommunals kommunikation

"En vår i samhället för välfärden". Lott Jansson blir ny kommunikationschef på fackförbundet Kommunal.

Kom och lyssna på David Orlic

Kom och lyssna på David Orlic

Anmäl dig här. Lär dig mer om vad företag kan lära av den politiska kommunikationen. 3

"Hur kan Manchester United ha så många sponsorer?"

"Hur kan Manchester United ha så många sponsorer?"

BLOGG. Dagens Medias bloggare Magnus Berglund svarar på frågor om sponsring – varje dag.

SJF:s ordförande rasar mot Metro: "Skamligt"

SJF:s ordförande rasar mot Metro: "Skamligt"

Omstritt uppsägningsavtal. Journalistförbundets styrelse kommenterar utspelet från Metros ledning.

SSU kastar flygplan över Danderyd

SSU kastar flygplan över Danderyd

Lanserar ny valkampanj. Tusentals pappersflygplan med jämlikhetsbudskap ska få unga att rösta på Socialdemokraterna. 9

Gaga och Bennett i H&M:s reklam

Gaga och Bennett i H&M:s reklam

Med jazzlåt. Lady Gaga och Tony Bennett är stjärnorna i årets julkampanj från H&M. 2

Ellos skrotar katalogen – gör tidning med Klintberg Niléhn

Ellos skrotar katalogen – gör tidning med Klintberg Niléhn

Har getts ut sedan 1952. Ellos byter ut katalogen mot magasin.

Här är Volvos nya logga

Här är Volvos nya logga

För en mer exklusiv look. UPPDATERAD. Marknadschefen Per Carleö: "Återgång till Volvos rötter." 14

Lokal hyllningskampanj

"Göteborg har skapat Volvo." Hemstaden hyllas med kampanjen "Made by Göteborg". 1

TV4-gruppens nya innehållsdirektör

TV4-gruppens nya innehållsdirektör

"Säkra nödvändiga rättigheter". Åsa Sjöberg får det övergripande ansvaret för programverksamheten i alla kanaler och på alla plattformar.

Tog in annons från nazistparti

Tog in annons från nazistparti

"Någon som inte förstått". Dalslänningen, som ingår i NWT-koncernen, har publicerat en annons för nazistiska Svenskarnas parti. 20

NWT:s vd: "Det är upp till varje tidning"

NWT:s vd: "Det är upp till varje tidning"

Dalslänningen tog in annons för SvP. NWT har inget centralt stopp för nazistannonser, säger vd Mats Muregård.

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se