Reklamkungen nöjd med 60 miljoner i intäkter

Åkstam Holst tog tillbaka första platsen som Årets reklambyrå, i Dagens Industris tappning. Men några ökade intäkter blev det inte under 2006. "Jag är nöjd. Vi har inga tillväxtmål", säger vd Göran Åkestam.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Liksom 2005 hamnar byråns intäkter på runt 60 miljoner kronor. Resultatet landar på runt 6 miljoner kronor.

- Något sådant borde det bli, säger Göran Åkestam.

Han är nöjd med att hålla siffrorna från 2005, trots att personalstyrkan har ökat något och intäkten per konsult rimligen borde ha minskat.

- Jag är jättenöjd med att vi håller siffrorna. Vi har aldrig satt sådana tillväxtmål för byrån. Vi jobbar för att leverera bra reklam till kunderna. Blir det tillväxt accepterar vi det, men det beror i så fall på att vi har nöjda kunder.

I går fick byrån pris som Årets bästa reklambyrå, av Dagens Industri som gjort en undersökning i regi av analysföretaget Regi. Förra året kom byrån tvåa.

- Det var extra kul i år. Kraven och förväntningarna ökar när uppdragsgivarna vänder sig till en byrå som anses vara bland de bättre på att leverera. Så vi måste ständigt blir bättre på att hålla nivån.

Undersökningen bygger på vad kunderna anser om sina byråer. Den har förändrat Åkestam Holsts sätt att jobba.

- Första gången vi var med på listan fem år sedan låg vi på artonde plats. Då fördjupade vi oss i rapporten och tittade på alla 15 kriterier och såg var borde bli bättre. Så vi har använt undersökningen till vår affärsutveckling.

Finns det inte risk att ni rättar efter undersökningen snarare än kundernas behov?

- Det är kunderna som svarar på enkäten. Och ytterst förväntar sig kunderna att vi levererar affärsnytta till dem.

Av: Rolf van den Brink

Annons

Nyheter

Promedias förlust – 668 miljoner back

Promedias förlust – 668 miljoner back

”Belastas av en nedskrivning”. Promedias ägarbolag gör en jätteförlust, kan Dagens Media berätta.

GT:s chefredaktör är stolt över folkomröstningen

GT:s chefredaktör är stolt över folkomröstningen

"Vi har hjälpt göteborgarna att säga sitt". Göteborgarna röstade nej till trängselskatt. GT:s chefredaktör Frida Boisen tror att tidningens journalistik har påverkat. 2

TV4 skämtade om Björn Ranelid – fälls

TV4 skämtade om Björn Ranelid – fälls

Kanalen ber om ursäkt. TV4:s "Nyheterna" fälls av Granskningsnämnden för skämt om Ranelids hudfärg.

Make Your Mark gör tidning för Mitsubishi Motors

Make Your Mark gör tidning för Mitsubishi Motors

"Går väldigt bra". Contentbyrån Make Your Mark har fått uppdraget att ta fram en ny kundtidning åt Mitsubishi.

VAL 2014
SD-toppens attack mot NSD:s chefredaktör: "En hyena"

SD-toppens attack mot NSD:s chefredaktör: "En hyena"

"Han klarar inte av en journalistisk granskning". SD:s nye riksdagsledamot i Norrbotten, Jeff Ahl, går till attack mot NSD och SR. 14

VAL 2014
Expressen sörjer SD:s rekordval – med nattsvart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med nattsvart etta

Thomas Mattsson: "Det gäller att tänka till". Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 43

Vad tycker du om Expressens etta?

Se resultatet
  • Bra. 54%
  • Dålig. 42%
  • Vet ej. 4%
Rösta
Annons
"Kommunikationens kraft lyste med sin frånvaro i årets val"

"Kommunikationens kraft lyste med sin frånvaro i årets val"

BLOGG. Erik Modig misstänker att 95 procent av partiernas kommunikation misslyckades.

Så många såg SVT:s valvaka

Så många såg SVT:s valvaka

"Konkurrensen har aldrig varit hårdare". UPPDATERAD. SVT är nöjda med sändningen – men fick kritik i sociala medier. 3

United Minds: "Vi kom närmast"

United Minds: "Vi kom närmast"

"Har varit uppe hela natten och räknat". Inizio och United Minds var de opinionsinstitut som kom närmast valresultatet. 1

RO prövar inte Rimérs bröstbild

RO prövar inte Rimérs bröstbild

"Bingo VS RO: 1-0". Bingo Rimérs bröstbild anklagades för att vara sexistisk. Men bilden skyddas av tryckfrihetsförordningen. 2

VAL 2014
Reportern: "Åkesson vägrar intervju"

Reportern: "Åkesson vägrar intervju"

"Har inget ont öga till henne". SD-ledaren Jimmie Åkesson ville inte låta sig intervjuas av Aftonbladets reporter. Men enligt partiet är det ett missförstånd. 28

IDG säljer Cap & Design

IDG säljer Cap & Design

"Ska inte ta bort någonting". IDG säljer Cap & Design till AGI Publishing House. 3

Zara Larsson-låt får premiär hos Tre

Zara Larsson-låt får premiär hos Tre

"Perfekt matchning." Stjärnskottet Zara Larssons nya låt har världspremiär i Tres nya reklamfilm.

VAL 2014: LÖRDAGSINTERVJUN
"Jag är den bästa kulturminister Sverige aldrig har haft"

"Jag är den bästa kulturminister Sverige aldrig har haft"

Hör Lars Ohlys lördagslista här. Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

ANNONSKROCK I AFTONBLADET
Bäddar in Åkesson  – i casinoreklam

Bäddar in Åkesson
– i casinoreklam

Osannolik tajming. Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

Spelreklamen ökar med 600 miljoner kronor

Utländska bolagen är mest offensiva. Företagens medieköp har ökat med 55 procent i år.

Betssons har fått mest ut av sina medieköp

"Det är jätteroligt". Har tagit sig förbi konkurrenterna i erinran och preferens.

Ekot: Därför avslöjar vi Åkessons spelande

Ekot: Därför avslöjar vi Åkessons spelande

"Har publicerat så snabbt som det var möjligt". Ekots avslöjande om SD-ledaren Jimmie Åkessons spelvanor har slagit ner som en bomb. Så här motiverar Ekots chef Anne Lagercrantz publiceringen. 1

Moderaterna om sin Thailandsannons

Moderaterna om sin Thailandsannons

"Blir folk förbannade har vi lyckats". Moderaternas spurtgeneral Catharina Elmsäter-Svärd om partiets senaste kampanjer.

VAL 2014
Kampanj med Sanna Lundell stoppas – efter två dagar

Kampanj med Sanna Lundell stoppas – efter två dagar

Vill inte stöta sig med SVT. Fackförbundet Kommunal stoppar sin kampanj med Sanna Lundell, kan Dagens Media berätta. 7

VAL 2014
"En fara för hela valsystemet"

"En fara för hela valsystemet"

Kan påverka utgången enligt kritikerna. Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Helena Donar går till Kavli

Helena Donar går till Kavli

"Omvandla konsumentinsikter till affärsmöjligheter". Arla Foods tidigare marknadsdirektör får nyinrättad tjänst på Kavli.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Katastrofsiffror för Norwegian

Katastrofsiffror för Norwegian

Marknadschefen: "Jättetråkigt, och oerhört frustrerande". Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

SAS lanserar ny kommunikationsstrategi

SAS lanserar ny kommunikationsstrategi

"Ska komma närmare våra kunder". Nu ska flygbolaget öka trycket igen.

Apples lanseringar drog upp Macworld

Apples lanseringar drog upp Macworld

"Analyserade ryktena". Macworlds mobiltrafik steg med mer än 40 procent i samband med Apples flera lanseringar i veckan. 1

SÅ TYCKER PARTIERNA OM: EVENEMANGSLISTA
'Regeringen har förhalat det'

'Regeringen har förhalat det'

Tandlöst förslag. Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor.

VAL 2014
"Häftmassa blev till sprängdeg"

"Häftmassa blev till sprängdeg"

DEBATT. I en debattartikel förklarar Amanda Mogensen, kommunikationschef för Fi, hur partiet resonerar kring den kritiserade kampanjen. 9

Förlikas efter plagiatbråket

"Brukar ha en generös och överseende inställning". Dagens Media har detaljerna i Minimedias uppgörelse med konkurrenten.

VAL 2014
Hälften av svenskarna dissar politisk reklam

Hälften av svenskarna dissar politisk reklam

"Har en del att lära". Partierna spenderar runt 340 miljoner på reklam inför valet. Samtidigt är 48 procent av svenskarna negativa till politisk reklam. 8

Grundaren lämnar Sticky Beat

Grundaren lämnar Sticky Beat

"Inga direkta planer." Huvudägaren Johan Magnusson lämnar byrån utan ett nytt jobb att gå till.

VAL 2014
TV4 bröt mot egna reglerna

TV4 bröt mot egna reglerna

"Inte så nöjd över det". Kristdemokraternas reklamfilm sändes under partiledardeatten – tvärtemot TV4:s egna riktlinjer. 2

VAL 2014
1 av 4 vet inte vem han är

1 av 4 vet inte vem han är

"Förvånande, minst sagt". Trots timmar av tv-debatter vet hela var fjärde väljare inte vem Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt är. 12

VAL 2014
TV4 jublar över tittarsiffrorna

TV4 jublar över tittarsiffrorna

"Jenny Strömsted och Anders Pihlblad bidrar". Kanalens valsatsning i veckan har lockat unga. Gårdagens debatt sågs av nära 600 000 tittare. 4

Annons
Annons
DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Äntligen över! Eller?

Blogoccoli

Blogoccoli Annorlunda är bra

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

Nu står det klart hur mycket Felix Kjellberg tjänar på sin succékanal. 15

Hjälper content-utgivare

Hjälper content-utgivare

Medieveteranerna Olof Brundin och Sakari Pitkänen startar en kurs.

Klout kommer till Sverige

Klout kommer till Sverige

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen.

Lindqvist tillbaka hos MEC

Lindqvist tillbaka hos MEC

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. 2

Samma innehåll i Stampens tidningar

Samma innehåll i Stampens tidningar

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja. 4

"Jag har varit så heligt arg"

"Jag har varit så heligt arg"

De har hånat varandra offentligt och utkämpat sina strider inför öppen ridå under decennier. Hösten 2014 är Manfred Aronsson och Jan Scherman överens om en sak – vad som saknas i den svenska tv-branschen.

Jan Helin: ”Vi failade”

Jan Helin: ”Vi failade”

Tidningens publisher Jan Helin riktar kritik mot tidningens tidigare satsningar. 2

Vem har snott hans skåp?

Vem har snott hans skåp?

En konspiration eller helt enkelt en fräck stöld? Vad har egentligen hänt med Fredrik Virtanens skåp? 11

Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Volvo byter ut loggan

Volvo byter ut loggan

Vill få en mer exklusiv look. 14

Miljonfest för Filip & Fredrik

Miljonfest för Filip & Fredrik

UPPDATERAD. Filip Hammars, Fredrik Wikingssons, Lars Beckungs och Micke Svenssons tv-bolag Mexiko Media gör en mångmiljonvinst. 5

Kostnaden för Snowman-haveriet – 46 miljoner kronor

Kostnaden för Snowman-haveriet – 46 miljoner kronor

Den havererade satsningen blev extremt kostsam. 6

Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se