Reklamkungen nöjd med 60 miljoner i intäkter

Åkstam Holst tog tillbaka första platsen som Årets reklambyrå, i Dagens Industris tappning. Men några ökade intäkter blev det inte under 2006. "Jag är nöjd. Vi har inga tillväxtmål", säger vd Göran Åkestam.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Liksom 2005 hamnar byråns intäkter på runt 60 miljoner kronor. Resultatet landar på runt 6 miljoner kronor.

- Något sådant borde det bli, säger Göran Åkestam.

Han är nöjd med att hålla siffrorna från 2005, trots att personalstyrkan har ökat något och intäkten per konsult rimligen borde ha minskat.

- Jag är jättenöjd med att vi håller siffrorna. Vi har aldrig satt sådana tillväxtmål för byrån. Vi jobbar för att leverera bra reklam till kunderna. Blir det tillväxt accepterar vi det, men det beror i så fall på att vi har nöjda kunder.

I går fick byrån pris som Årets bästa reklambyrå, av Dagens Industri som gjort en undersökning i regi av analysföretaget Regi. Förra året kom byrån tvåa.

- Det var extra kul i år. Kraven och förväntningarna ökar när uppdragsgivarna vänder sig till en byrå som anses vara bland de bättre på att leverera. Så vi måste ständigt blir bättre på att hålla nivån.

Undersökningen bygger på vad kunderna anser om sina byråer. Den har förändrat Åkestam Holsts sätt att jobba.

- Första gången vi var med på listan fem år sedan låg vi på artonde plats. Då fördjupade vi oss i rapporten och tittade på alla 15 kriterier och såg var borde bli bättre. Så vi har använt undersökningen till vår affärsutveckling.

Finns det inte risk att ni rättar efter undersökningen snarare än kundernas behov?

- Det är kunderna som svarar på enkäten. Och ytterst förväntar sig kunderna att vi levererar affärsnytta till dem.

Av: Rolf van den Brink

Annons
Nyheter
Stampen gör sig av med TT-andel

Stampen gör sig av med TT-andel

"Kommer att fortsätta vara kund." Medikoncernen säljer alla aktier i nyhetsbyrån - Gota Media intresserade. 1

Stark vecka för Klart.se

Stark vecka för Klart.se

"Man vill veta om det blir en vit jul." Stormen Alexander och julvädret drog stortrafik till vädersajten.

Spås gå i graven på papper

Spås gå i graven på papper

Om inte papperspriserna pressas tillräckligt kan SvD:s papperstidning läggas ner, uppger källor till Dagens Media. Vd Gunilla Asker tillbakavisar uppgifterna.

LÖNELIGAN 2014 – JOURNALISTERNA
Mediernas stjärnor – så mycket får de i lönekuvertet

Mediernas stjärnor – så mycket får de i lönekuvertet

Två landsortstidningar på topp-fem. Landets mest profilerade reportrar och skribenter – här är hela listan över deras löner. 2

Hans vrede mest delad i år

Hans vrede mest delad i år

"Jag var så upprörd". Alex Schulman, Mia Skäringer och Carina Bergfeldt. Det är några av skribenterna bakom årets mest virala artiklar.

Boxer fälls för Lost-reklamen

Boxer fälls för Lost-reklamen

"Vi att vi måste bättra oss" UPPDATERAD. Vilseledande att säga att man kan se Boxers kanalpaket var som helst.

Annons
Hans lösning på krisen – DD måste gå tillbaka 100 år i tiden

Hans lösning på krisen – DD måste gå tillbaka 100 år i tiden

"Måste våga bli mer politiska". Inför 2015 har Göran Greider räddningsplanen klar för Dala-Demokraten. 3

Jubel hos Brandecho – vinner Wrigley

Jubel hos Brandecho – vinner Wrigley

"Glädjerus". Brandecho vinner pitchen i konkurrens med fyra byråer.

Glöm vinter och kyla – här är Vings varma sommarkampanj

Glöm vinter och kyla – här är Vings varma sommarkampanj

Visas i 13 länder. Nu börjar Ving planera för sommarens resor.

Stjärtannonsen fälls av RO – är sexistisk

Stjärtannonsen fälls av RO – är sexistisk

"Kränkande och könsdiskriminerande". Hugo gjorde reklam för sin grabbkväll med en stjärt. Nu fälls Norrköpingsrestaurangen av Reklamombudsmannen. 9

"En vanlig tjej som är stolt över sin stjärt"

Vd:n förstår inte uppståndelsen. Restaurang Hugo gör reklam för sin grabbkväll – med en stjärt. Annonsen har fått kritik och anklagas för att vara sexistisk – något som vd:n inte köper. 25

Sparkad chef stämmer Mentor

Sparkad chef stämmer Mentor

”Vi har upptäckt omfattande oegentligheter”. Mentor Communications hävdar att säljchefen misskött sig kraftigt. 4

Efterlyst-finalen ökade tittandet

Efterlyst-finalen ökade tittandet

"Bonde söker fru" över miljonen. Efter nästan 25 år i rutan tar TV3:s "Efterlyst" en paus. I går sändes det sista avsnittet.

De var bäst och sämst 2014

De var bäst och sämst 2014

BLOGG. Brit Stakston hyllar DDB Stockholm och SL, och sågar Miljöpartiet.

”Retargeting förstör min julshopping”

”Retargeting förstör min julshopping”

KRÖNIKA. Retargeting ställer till problem i julhandeln för Dagens Medias reporter Kristin Djerf. 7

Musikhjälpen gick hem online

Musikhjälpen gick hem online

Insamlingsprogrammet - veckans uppstickare. Musikhjälpen tog sig in på MMS topp tio lista över de mest sedda webb-tv-programmen.

Robert Kviby blir C More-chef

Robert Kviby blir C More-chef

"Författarkarriären grovt pausad". UPPDATERAD. MTG Radios tidigare vd Robert Kviby värvas av sin gamla chef Manfred Aronsson. 1

Aftonbladet sänder Håkans show

Aftonbladet sänder Håkans show

"Tar liveupplevelsen vidare." Visar filmen om Håkan Hellströms Ullevi-konsert. 2

69 349 delar Håkan Hellströms Ullevi-konsert

BLOGG. Brit Stakston om en "övermagisk j-a kväll".

Yours blir LKAB:s nya byrå

Yours blir LKAB:s nya byrå

"Påverkar hela regionen". LKAB väljer kommunikationsbyrån Yours.

Efter kaoset: Stefan Kercza blir ordinarie vd på Eniro

Efter kaoset: Stefan Kercza blir ordinarie vd på Eniro

"Har varit en turbulent höst." Stefan Kercza tog över som tillförordnad vd efter sparkade Johan Lindgren - blir nu ordinarie. 2

Pr-konsulten: "Folk undrar om jag kan fixa träff med Bowie"

Pr-konsulten: "Folk undrar om jag kan fixa träff med Bowie"

"Det mest lyckade jobbet jag gjort." Sara Hemingsson är pr-konsult på Doe Blomberg Gottberg som skapat den omtalade Dylan-konserten för Fredrik Wikingsson. Nu drunknar hon i mejl från medier och fans från hela världen. 16

Försvarets forum får ansiktslyft

Försvarets forum får ansiktslyft

"Kommer att vara mer fördjupande och snyggare." En av Sveriges största personaltidningar, Försvarets forum, genomgår en re-design. 8

TV4-profilen försökte dra av för tv-spel och semesterresor

TV4-profilen försökte dra av för tv-spel och semesterresor

"Det har begåtts misstag." Programledaren Jenny Alversjö försökte göra avdrag för parfym, tv-spel och semesterresor. Något som Skatteverket nu sätter stopp för. 5

Peugeot lämnar MEC för IUM

Peugeot lämnar MEC för IUM

Urban Hilding: "Vi är jättestolta". Peugeot väljer IUM som ny mediebyrå i Sverige och Danmark.

"Om katter och demokratin"

"Om katter och demokratin"

KRÖNIKA. Hotar Grumpy Cat och annat viralt innehåll demokratin? Det undrar Alexei Grinevski, analyschef på Playad.

Linus Paulsson till Oh My

Linus Paulsson till Oh My

"Har stora ambitioner". Förre Metro-chefen värvas till byråns styrelse. 2

Volkswagen utser bästa autosvaret

Volkswagen utser bästa autosvaret

"Länk mellan jobb och fritid." Volkswagen lanserar nya Passat med autosvarskampanjen "Das Auto Reply". 4

Gör vinst – för första gången på 13 år

Gör vinst – för första gången på 13 år

Har genomgått stora nedskärningar. Digital satsning har vänt brittiska The Times och The Sunday Times förlust till vinst. 1

Swedish Match förbjuds sälja snus med kläder

Swedish Match förbjuds sälja snus med kläder

"Domen är motsägelsefull." Hotas av miljonvite.

"Lexbase är årets skräpsajt"

"Lexbase är årets skräpsajt"

BLOGG. Därför utser Dagens Medias bloggare Brit Staktson kontroversiella Lexbase till årets skräpsajt.

Så många såg sista "Inte OK"

Så många såg sista "Inte OK"

"Vi vill göra en ny säsong". I går var det säsongsfinal både för "Dessertmästarna" i Kanal 5 och för "Inte OK" i TV3.

Annons
Årets sista nummer av Dagens Media

Årets sista nummer av Dagens Media

14 saker som utmärkte 2014. Och MEC:s vd skriver brev till tomten.

Annons
7 filmer som visar att döds- metall och reklam hör ihop

7 filmer som visar att döds-
metall och reklam hör ihop

Death metal handlar inte bara om ond bråd död. Här är sju reklamfilmer som visar varför hårdrock kan göra kommunikation lite roligare. 1

Startar bolaget Play Sverige

Startar bolaget Play Sverige

Mediekompaniets chefer Anders Sjösten och Martin Irborg har registrerat ett tv-bolag.

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Årets ord summerar supervalåret.

Viggos blogg

Viggos blogg I dag är jag lat!

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

2,18 miljoner kronor. Så mycket pengar betalade Schibsted för domänen tv.se, som auktionerades ut på Tradera. 1

Mediacoms vd kliver av

Mediacoms vd kliver av

Linus Hjoberg ska flytta till andra sidan jordklotet. 4

Bah Kuhnke lovar medie- utredning före extravalet

Bah Kuhnke lovar medie-
utredning före extravalet

Kultur- och demokratiministern ger besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Stampen-sajten Familjeliv har återigen hackats. 3

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Efter EU-domen – över 5 000 svenska fall där svenskar vill få bort sökresultat har kommit in till sökjätten.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se