Reklamkungen nöjd med 60 miljoner i intäkter

Åkstam Holst tog tillbaka första platsen som Årets reklambyrå, i Dagens Industris tappning. Men några ökade intäkter blev det inte under 2006. "Jag är nöjd. Vi har inga tillväxtmål", säger vd Göran Åkestam.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Liksom 2005 hamnar byråns intäkter på runt 60 miljoner kronor. Resultatet landar på runt 6 miljoner kronor.

- Något sådant borde det bli, säger Göran Åkestam.

Han är nöjd med att hålla siffrorna från 2005, trots att personalstyrkan har ökat något och intäkten per konsult rimligen borde ha minskat.

- Jag är jättenöjd med att vi håller siffrorna. Vi har aldrig satt sådana tillväxtmål för byrån. Vi jobbar för att leverera bra reklam till kunderna. Blir det tillväxt accepterar vi det, men det beror i så fall på att vi har nöjda kunder.

I går fick byrån pris som Årets bästa reklambyrå, av Dagens Industri som gjort en undersökning i regi av analysföretaget Regi. Förra året kom byrån tvåa.

- Det var extra kul i år. Kraven och förväntningarna ökar när uppdragsgivarna vänder sig till en byrå som anses vara bland de bättre på att leverera. Så vi måste ständigt blir bättre på att hålla nivån.

Undersökningen bygger på vad kunderna anser om sina byråer. Den har förändrat Åkestam Holsts sätt att jobba.

- Första gången vi var med på listan fem år sedan låg vi på artonde plats. Då fördjupade vi oss i rapporten och tittade på alla 15 kriterier och såg var borde bli bättre. Så vi har använt undersökningen till vår affärsutveckling.

Finns det inte risk att ni rättar efter undersökningen snarare än kundernas behov?

- Det är kunderna som svarar på enkäten. Och ytterst förväntar sig kunderna att vi levererar affärsnytta till dem.

Av: Rolf van den Brink

Annons
Annons
Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Stor special om dagspress, allt om snabbmatskedjornas varumärken, hård kritik mot "last klick" och miljoner spås flyttas från linjär-tv.

Annons
Hård kritik mot Expressen

Hård kritik mot Expressen

Cecilia Hagens intervju med partiledaren uppfattas som provocerande och oförskämd. 17

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Så gick det till när romansen avslöjades. 13

Tackade nej till Metro

Tackade nej till Metro

PM Nilsson fick en insikt – och tackade nej till chefredaktörsjobbet. 29

F&B om Zlatans tatueringar

F&B om Zlatans tatueringar

Har planerat kampanjen i ett år. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation SoFo tabben är mitt fel

Därför har skotillverkaren nakna kvinnor på sajten

Därför har skotillverkaren nakna kvinnor på sajten

Inget pr-trick, enligt grundaren Emy Blixt. 11

Personal kan tvingas sluta

Personal kan tvingas sluta

Sju tjänster kan försvinna, enligt uppgift till Dagens Media.

75 kvinnor i protest mot Aftonbladets "manskultur"

75 kvinnor i protest mot Aftonbladets "manskultur"

Protestbrev mot mansdominansen i ledningen, kan Dagens Media berätta.

Här säljer Obama sig själv som klickbete – för en länk

Här säljer Obama sig själv som klickbete – för en länk

Presidenten ville få fler att ansluta sig till sjukvårdsförsäkringen, du kan aldrig gissa vad som hände sen... 3

David Carr är död

David Carr är död

The New York Times mediekrönikör blev 58 år gammal.

Metallicas nya giv – skidor

Metallicas nya giv – skidor

Öl, vin och dildos. Nu kommer... skidorna! Här är thrash metal-giganterna Metallicas nya affärsidé. 5

Slutar efter konflikt med vd:n

Slutar efter konflikt med vd:n

Helga Baagøe lämnar SJ på dagen. Detta efter en konflikt med vd Crister Fritzson. 16

”Ett publicistiskt haveri”

”Ett publicistiskt haveri”

Svenska Dagbladets chefredaktör gick i taket – efter att konkurrenten tog åt sig äran för tidningens avslöjanden om SCA. 8

Så många har Tivo

Så många har Tivo

Com Hems intäkter lyfts av ökad efterfrågan på digital-tv. 5

Utreds för grovt skattebrott

Utreds för grovt skattebrott

Sverigedemokraternas tidigare presschef Martin Kinnunen utreds för ekonomisk brottslighet. 12

Ekonomisk uppgörelse bakom Flashback-grävet

Ekonomisk uppgörelse bakom Flashback-grävet

Aftonbladet och Researchgruppen i omdiskuterat samarbete. 26

Mindshare-veteranen slutar

Mindshare-veteranen slutar

Kreative chefen Joakim Antelius lämnar mediebyrån, kan Dagens Media berätta. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se