Reklamkungen nöjd med 60 miljoner i intäkter

Åkstam Holst tog tillbaka första platsen som Årets reklambyrå, i Dagens Industris tappning. Men några ökade intäkter blev det inte under 2006. "Jag är nöjd. Vi har inga tillväxtmål", säger vd Göran Åkestam.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Liksom 2005 hamnar byråns intäkter på runt 60 miljoner kronor. Resultatet landar på runt 6 miljoner kronor.

- Något sådant borde det bli, säger Göran Åkestam.

Han är nöjd med att hålla siffrorna från 2005, trots att personalstyrkan har ökat något och intäkten per konsult rimligen borde ha minskat.

- Jag är jättenöjd med att vi håller siffrorna. Vi har aldrig satt sådana tillväxtmål för byrån. Vi jobbar för att leverera bra reklam till kunderna. Blir det tillväxt accepterar vi det, men det beror i så fall på att vi har nöjda kunder.

I går fick byrån pris som Årets bästa reklambyrå, av Dagens Industri som gjort en undersökning i regi av analysföretaget Regi. Förra året kom byrån tvåa.

- Det var extra kul i år. Kraven och förväntningarna ökar när uppdragsgivarna vänder sig till en byrå som anses vara bland de bättre på att leverera. Så vi måste ständigt blir bättre på att hålla nivån.

Undersökningen bygger på vad kunderna anser om sina byråer. Den har förändrat Åkestam Holsts sätt att jobba.

- Första gången vi var med på listan fem år sedan låg vi på artonde plats. Då fördjupade vi oss i rapporten och tittade på alla 15 kriterier och såg var borde bli bättre. Så vi har använt undersökningen till vår affärsutveckling.

Finns det inte risk att ni rättar efter undersökningen snarare än kundernas behov?

- Det är kunderna som svarar på enkäten. Och ytterst förväntar sig kunderna att vi levererar affärsnytta till dem.

Av: Rolf van den Brink

Annons
Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Blogoccoli

Blogoccoli Det jag saknar mest

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se