Skugge slår Bildt - svenskarnas bloggvanor

Drygt var tionde svensk läser bloggar dagligen. Närmare var tredje läser aldrig bloggar. Det visar en undersökning som Dagens Media har utfört med hjälp av Zapera. Undersökningen visar också att Linda Skugges blogg är den mest besökta privatbloggen.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Bloggandet tycks polariserat. Antingen läser svenskarna bloggar ofta eller inte alls.

Så här läser svenskarna bloggar
* Varje dag: 11 procent
* Varje vecka: 14 procent
* Varannan vecka: 4 procent
* Max varje månad: 41 procent
* Aldrig: 31 procent

Kvinnor är mer frekventa bloggläsare än männen.
* 14 procent av kvinnorna läser bloggar varje dag jämfört med 7 procent av männen.
* 27 procent av kvinnorna läser bloggar minst en gång per vecka jämfört med 21 procent av männen.

Variationerna efter åldersgrupp är stora.
* 41 procent i åldern 15-29 år läser bloggar minst en gång per vecka jämfört med 17 procent i 50-64 år.
* Var fjärde i åldern 15-29 år läser aldrig bloggar jämfört med var tredje i 50-64 år.

Kvällstidningarnas bloggar är mest populära, visar det sig när respondenterna ombeds nämna tre bloggar de har besökt de tre senaste månaderna. Allra populärast är bloggare som huserar på Aftonbladet. 16 procent angav att de hade besökt någon av Aftonbladets bloggar, jämfört med 4 procent för Expressen och Lunarstorm. Linda Skugge hamnade högst av privatbloggarna, före storheter som Fredrik Virtanen och Carl Bildt.

De mest besökta bloggarna
Blogg på Aftonbladet 59 respondenter (16 procent)
Blogg på Expressen 15 (4)
Blogg på Lunarstorm 15 (4)
Linda Skugges blogg 12 (3)
Tjuvlyssnat 9 2)
Frederik Virtanens Blogg 7 (2)
Robert Lauls blogg 7 (2)
Carl Bildts blogg 6 (2)
Familjeliv 6 (2)
Manolo.se 6 (2)
Helle Kleins blogg 5 (1)
Ebba von Sydows blogg 5 (1)

Undersökningen gjordes via Zaperas webbpanel. Antalet respondenter var 1.020.

Av: Rolf van den Brink

Annons
Annons
Annons
Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Läs om Schibsteds nya jättesatsning, kritiken mot MTG TV:s ledning, och mycket mer.

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd Anders Svensson om Hans Mosessons sorti och reklamsåpans framtid i en digital värld. 2

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Det är varje journalists värsta mardröm – att missa ett scoop som händer rakt framför näsan på en. 11

Viggos blogg

Viggos blogg 5 snabba vecka 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Till tryckeriet

Här är Volvos vintersaga

Här är Volvos vintersaga

Flera kända svenskar medverkar i nya #madebysweden-filmen. 5

"Bara det bästa kvar"

"Bara det bästa kvar"

Från Västindiska stränder till januariblask i Stockholm – Johanna Öberg är Metro-rekryten som ska få fart på den sargade Stampen-koncernens digitala utveckling. 1

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

De kan bli till Årets byrå

De kan bli till Årets byrå

Chiffer, Carat och Daytona. Det är några av byråerna som kan bli Årets byrå 2014. 3

Så många får gå på MTG TV

Så många får gå på MTG TV

Dagens Media har siffran – så många varslas.

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

Bråket mellan Alice Teodorescu och GP:s ledarskribenter går långt tillbaka i tiden. 20

Wolodarskis syrliga svar

Wolodarskis syrliga svar

Efter Jan Helins upprörda blogginlägg om DN:s censurartikel svarar chefredaktören Peter Wolodarski. 10

...på Jan Helins dunderkänga

...på Jan Helins dunderkänga

Illasinnat, undermåligt och ett "förmörkat publicistiskt omdöme". Därför är Jan Helin rasande på Dagens Nyheter. 16

Så mycket tittande försvann

Så mycket tittande försvann

Trots stora evenemang som vinter-OS och fotbolls-VM backade det totala tv-tittandet med sex minuter per dag förra året.

Pengabråk splittrar pr-duon

Pengabråk splittrar pr-duon

Richard Lindh har lämnat vd-stolen på Taste PR – och krävs nu på pengar av grundaren Marianne Djudic.

Skärmdump från Viralgranskarens artikel.

Viralgranskaren drar tillbaka artikel om firande muslimer

Viralgranskaren falskstämplade en Facebook-status om muslimer som firade terrordådet i Paris med tårta. Nu backar sajten. 27

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt till den folkkäre skådespelaren Magnus Härenstam efter att ha publicerat felaktiga uppgifter om dennes canceroperation. 2

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se