Skugge slår Bildt - svenskarnas bloggvanor

Drygt var tionde svensk läser bloggar dagligen. Närmare var tredje läser aldrig bloggar. Det visar en undersökning som Dagens Media har utfört med hjälp av Zapera. Undersökningen visar också att Linda Skugges blogg är den mest besökta privatbloggen.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Bloggandet tycks polariserat. Antingen läser svenskarna bloggar ofta eller inte alls.

Så här läser svenskarna bloggar
* Varje dag: 11 procent
* Varje vecka: 14 procent
* Varannan vecka: 4 procent
* Max varje månad: 41 procent
* Aldrig: 31 procent

Kvinnor är mer frekventa bloggläsare än männen.
* 14 procent av kvinnorna läser bloggar varje dag jämfört med 7 procent av männen.
* 27 procent av kvinnorna läser bloggar minst en gång per vecka jämfört med 21 procent av männen.

Variationerna efter åldersgrupp är stora.
* 41 procent i åldern 15-29 år läser bloggar minst en gång per vecka jämfört med 17 procent i 50-64 år.
* Var fjärde i åldern 15-29 år läser aldrig bloggar jämfört med var tredje i 50-64 år.

Kvällstidningarnas bloggar är mest populära, visar det sig när respondenterna ombeds nämna tre bloggar de har besökt de tre senaste månaderna. Allra populärast är bloggare som huserar på Aftonbladet. 16 procent angav att de hade besökt någon av Aftonbladets bloggar, jämfört med 4 procent för Expressen och Lunarstorm. Linda Skugge hamnade högst av privatbloggarna, före storheter som Fredrik Virtanen och Carl Bildt.

De mest besökta bloggarna
Blogg på Aftonbladet 59 respondenter (16 procent)
Blogg på Expressen 15 (4)
Blogg på Lunarstorm 15 (4)
Linda Skugges blogg 12 (3)
Tjuvlyssnat 9 2)
Frederik Virtanens Blogg 7 (2)
Robert Lauls blogg 7 (2)
Carl Bildts blogg 6 (2)
Familjeliv 6 (2)
Manolo.se 6 (2)
Helle Kleins blogg 5 (1)
Ebba von Sydows blogg 5 (1)

Undersökningen gjordes via Zaperas webbpanel. Antalet respondenter var 1.020.

Av: Rolf van den Brink

Annons
Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Blogoccoli

Blogoccoli Det jag saknar mest

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se