Widespace expanderar till Sydostasien

2016-11-29 13:19 Viktor Ek  
Patrik Fagerlund, vd på Widespace.

Big Mobile, en av Sydostasiens ledande aktörer inom mobil varumärkesannonsering på mobilen, väljer Widespace programmatiska plattform Summit för varumärkeskampanjer.

– Det här är vår första riktigt stora tech-försäljning. Vi är otroligt glada för det, säger Patrik Fagerlund, vd på Widespace till Dagens Media.

Big Mobile, ett bolag med fokus på mobil annnonsering, är primärt verksamt i Australien, Nya Zeeland och Sydostasien.

– De har sett ett behov av att adressera mobil branding programmatiskt i takt med det skifte som sker på marknaden

Big Mobile har tidigare agerat mer av ett nätverk och suttit mellan annonsörer och byråerna.

– Genom att addera Widespace teknik till vårt erbjudande har våra kunder nu möjligheten att köpa sina mobila brandingkampanjer programmatiskt, något de efterfrågar i allt större utsträckning, kommenterar David Green, vd Big Mobile

Widespace plattform Summit, som lanserats under hösten, är en heltäckande lösning för att planera, köpa, leverera och utvärdera mobila brandingkampanjer.

Systemet är även en marknadsplats för automated guaranteed-köp, där annonsörer och publicister kan sätta upp brandingkampanjer med stöd av Widespace teknik och unika format.  

Hittills är över 500 aktörer på publicistsidan är anslutna till plattformen. På köparsidan är omkring 20 byråer och ett 60-tal varumärken anslutna.

– Vi har identifierat ett hål. Världen går mobilt och samtidigt programmatisk. Men av den programmatiska handeln är det ytterst liten del som går till mobilen. Jag skulle tro att det handlar om 15 till 20 procent, trots att spenderad tid i mobilen i förhållande till andra enheter är 60 till 70 procent, säger Patrik Fagerlund.

Big Mobile öppnar även upp hela sitt lager, något som ökar räckvidden i Widespace plattform med 100 miljoner nya unika besökare.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt