TU: "Sätt gränser för public service-uppdraget"

2017-02-16 15:53 Amanda Törner  

Branschorganisationen Tidningsutgivarna reagerar på public service-bolagens skrivelse till Kulturdepartementet, som bland annat handlar om att ta bort kravet på förhandsprövning av nya tjänster.

Tidigare idag uppmärksammade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i sin blogg public service-bolagens skrivelse till Kulturdepartementet, kallad "Ett nytt medielandskap kräver nya förutsättningar", som gäller vad public service-kommitén bör utreda inför den kommande tillståndsperioden.

Thomas Mattsson menar att det är "sprängstoff i debatten om mediemångfalden", då SVT, SR och UR i skrivelsen vill ta bort kravet på förhandpröving av nya tjänster för public service-bolagen, och även få möjlighet att lansera "nya personaliserade tjänster".

SVT vill även att public service-bolagen ska få ett tydligare onlineuppdrag.

Nu reagerar även branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) på PS-bolagens skrivelse till Kulturdepartementet, som man menar att man tagit del av med "stigande förvåning".

TU anser att det istället är dags att sätta gränser för public service-uppdraget.

Vad gäller den befintliga förhandsprövningen menar TU att den inte fungerar eftersom det är PS-bolagen själva som ska anmäla en ny tjänst.

Därför skriver man i ett pressmeddelande att förhandsprövningen istället bör skärpas rejält, så att inga nya tjänster får startas utan att ett objektivt marknadseffekts-test – samt en prövning av om den nya verksamheten alls ligger inom public service-ramen – har gjorts.

TU har även reagerat på att PS-bolagen vill ha friare händer att sprida sitt innehåll i sociala medier. 

– Det är direkt anmärkningsvärt att PS-bolagen – i en tid när andra mediebolag slåss för sin överlevnad – utnyttjar sin statssubventionerade position för att snedvrida konkurrensen, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter, i pressmeddelandet.

Hon menar vidare att det är just därför det är dags att slå fast de gränser som gäller för public service-uppdraget.

– De allmänfinansierade PS-bolagen kan inte ohämmat driva verksamheter som direkt konkurrerar med kommersiella företag – och i synnerhet inte med licenspengar dessutom gynna andra företag som Google och Facebook med data och innehåll, säger Jeanette Gustafsdotter.

Samtidigt skriver TU att man välkomnar PS-bolagens utspel: "Det är öppna kort – och de måste i ett mediepolitiskt perspektiv noga granskas av den kommande public service-utredningen".

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt