Uppdragsmedia tappar Top Gear

2012-09-11 13:28 Elin Hanspers  

Uppdragsmedia lämnar nu helt över tidningen Top Gear till Pauna Media Groups.

Tidningen Top Gear, ett magasin baserat på BBC-serien med samma namn, har sedan i oktober förra året getts ut av Uppdragsmedia på licens från Pauna Media Groups, PMG.

Nu säger Uppdragsmedias vd Henrik Kleist att PMG helt tar över verksamheten. Detta då samarbetet med företaget endast löpte över tolv månader.

– Den tolfte utgåvan står nu i butik. Därmed avslutar vi vårt produktions- och publiceringsuppdrag, säger han till dagensmedia.se.

Samtidigt följer merparten av redaktionen för Top Gear med till PMG.

– För läsarna bör inte detta vara en märkbar förändring då stor del av redaktionen vi byggt upp nu övergår till PMG och arbetar vidare med magasinet, där ibland chefredaktören Joakim Dyredand, säger Henrik Kleist.

Dagens Media skrev i februari att försäljningen av tidningen inte nått de nivåer man hoppats på. Joakim Dyredand, som alltså följer med tidningen till PMG, säger dock att tidningen för närvarande går bra.

– Det rullar på som för alla andra. Vi får mer och mer beröm från alla håll och kanter, säger han till dagensmedia.se.

Enligt Henrik Kleist ska Uppdragsmedia nu istället fokusera på konsumenttestverksamheten Wiseguide, som de nyligen förvärvat av Smartson.

Elin Hanspers

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt