Tappade i Orvesto – nu görs Filter om

2016-02-11 16:39 Amanda Törner  

Tidsskriften ska uppdateras och få ett mer varierande innehåll. "Det är ingen krisåtgärd det handlar om", säger Tobias Regnell, vd och förlagsredaktör.

I samband med att Filter fyller åtta år, har man beslutat sig för att det är dags att göra om tidningen.

Chefredaktör Mattias Göransson säger till Dagens Media att förändringsarbetet har pågått under en längre tid, och att man har hört av sig till prenumeranter för att få tips och önskemål om vilka förbättringar läsarna vill se.

– Man kan likna det lite vid trädgårdsarbete, där vi har rensat bort ogräs som vi inte vill ha och enats om vilka blommor vi gillar bäst och som vi vill ha kvar. Visionen har varit att Filters innehåll ska bli mer varierande, roligare och personligare med fler möten med människor, säger Mattias Göransson.

Det är framför allt tidningens reportageblock som uppdaterats.

– Det är en del av tidningen som har haft något statiskt över sig, där vi nu tydligare ska framhålla vad vi verkligen satsat på. En bieffekt av att vi skakar om saker och ting och blandar upp reportageblocket med annat, är att annonsplaceringarna som tidigare funnits längre bak i tidningen, nu kommer att få en mer framträdande placering, fortsätter Mattias Göransson.

Tobias Regnell, vd och förlagsredaktör på Offside Press, betonar att förändringarna som görs på Filter inte har någonting att göra med det senaste tappet i Orvesto Konsument.

– De här planerna gjordes redan när vi var på topp i Orvesto-världen, så det är ingen krisåtgärd det handlar om. Men när man har jobbat med en tidning i såhär många år är det lätt att fastna lite i samma spår, så för att inte hamna där känner vi att vi vill göra om och göra bättre. Dessutom har vi fått en ny chefredaktör, Erik Almqvist, som jobbar parallellt med Mattias, och då känns det lägligt att låta honom sätta sin prägel på tidningen, säger Tobias Regnell till Dagens Media.

Vid årsskiftet köpte Offside Press även Tidningen Skriva och tog in Skrivas medgrundare Martin Karlsson som digital chef.

– Vi hoppas att Martin Karlsson kommer att bidra med att vi blir bättre på att få ut och synliggöra vår journalistik. De senaste två åren har vi upplevt att vi har levererat bättre och mer avslöjande journalistik än någonsin, men att det främst har fått uppmärksamhet genom andra medier som tagit det vidare, och då är det lätt att det tappas bort på vägen vart avslöjandena kommer ifrån till att börja med.

Tobias Regnell nämner även mikrobetalningar som en del av Offside Press framtida digitala arbete.

– Mikrobetalningar väntar precis runt hörnet, och den lösningen tror jag kommer att passa vår värld bra, både vad gäller våra tidningar, bokutgivning och poddar där vi kan leverera långreportage i poddform och etablera annonsörssamarbeten.

Uppdaterade Filter kommer ut i slutet av mars.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt