Så mår tidskriftsbranschen

2017-05-18 07:42 Amanda Törner  
Få ljusglimtar bland tidskriftstitlarna. Foto: Janne Næss

Tidskrifternas annonsintäkter faller. För första gången undersöks branschens intäktsfördelning.

Sveriges Tidskrifter har genom IRM för första gången genomfört en undersökning av tidskriftsbranschens omsättning och intäktsfördelning.

"Tidskrifter har generellt inte drabbats lika hårt som till exempel dagspress av effekterna av förändrade medievanor, men var så säker på att även de svenska tidskrifterna försått och sett konsekenserna av en delvis ny marknad", skriver Sveriges Tidskrifter i inledningen av rapporten.

Enligt undersökningen omsatte tidskriftbranschen, som består av 4 500 titlar, 8 miljarder kronor under 2016. Det är uppskattningsvist 2-3 procent mindre än under 2015.

Hälften av omsättningen utgörs av läsarintäkter, det vill säga prenumerationer och lösnummersförsäljning, som därmed fortfarande är tidskrifternas viktigaste intäktskälla.

15 procent utgörs av övrig verksamhet, såsom e-handel, event och native advertisning.

– Det betyder att hela 1,2 miljarder kronor kommer från annat håll än från traditionella printintäkter eller digitala annonsintäkter, vilket är en betydande summa, säger Sveriges Tidskrifters vd Kersin Neld till Dagens Media.

En dryg tredjedel kommer från reklamintäkter – den delen har dock fallit kraftigt. De digitala intäkterna växer, men kompenserar inte tillräckligt för printannonseringen som i princip halverats sedan 2007.

Rent digitala tidskrifter utgör idag 5 procent av alla tidskrifter i Sverige, och kommer enligt Sveriges Tidskrifter troligen att öka.

– På det stora hela tycker jag att rapporten bekräftar den bild jag redan hade, nämligen att tidskriftbranschen är väldigt betydelsefull och besitter en otrolig innovationskraft. Dessutom blir det allt viktigare att bredda sitt varumärke och hitta alternativa intäktskällor vid sidan av annonsintäkter, fortsätter Kerstin Neld.

Sveriges Tidskrifter spår i rapporten att läsarintäkterna under 2017 kommer att ligga på en förhållandevis stabil nivå, medan reklamintäkterna fortsätter att minska.

När det kommer till de övriga intäkterna är det framför allt native advertisning som spås öka med åtminstone 15 procent under det kommande året.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt