Motvind för kändistidningarna

2016-03-09 00:01 Madeleine Östlund  

Här är tidskrifterna som ökar – och minskar – räckvidden.

De senaste årens räckviddstapp fortsätter för tidskrifterna, inte minst kändissegmentet har det motigt. Det visar Orvesto Konsument för helåret 2015.

Tre av fyra kändistitlar tappar räckvidd med tvåsiffriga procenttal jämfört med 2014.

Aller Medias Hänt Bild tappar 14 procent till 158 000 läsare och förlagssystern Hänt Extra tappar 13 procent till 316 000 läsare, medan Svensk Damtidning tappar 6 procent av räckvidden till 314 000 läsare. Därmed knappar tidningen in på förlagskollegan Hänt Extra.

Hänt i Veckan, som återuppstod i slutet av 2014 och då ersatte Se & Hör, har en räckvidd på 288 000 läsare.

Veckans Nu, från Frida Förlag, når en räckvidd på 127 000 läsare, vilket är ett tapp på 11 procent.

Men även hälsotidningarna, affärstidningarna, inredningstidningarna, damtidningarna och segmentet bil/båt och teknik/it får finna sig i sjunkande räckvidder.

Det finns dock enstaka undantag från den nedåtgående trenden.

Bland de titlar som ökar mest hittar vi exempelvis LRF Medias Hembakat. Tidningen ökar räckvidden med hela 22 procent till 111 000 läsare. Tidningen Skriva når 32 000 läsare, vilket är en ökning på närmare 19 procent.

Filter tappar 8 procent av räckvidden och når därmed 99 000 läsare. Fokus ökar däremot med 9 procent till 75 000 läsare.

Kolla in fler räckvidder i dokumentet här nedan.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt