Militär Historia jublar över Orvesto-siffrorna

2013-10-03 09:05 Ylva Larsson  

Militär historias chefredaktör gläds över Orvesto-ökningen. Startar ny historietitel efter årsskiftet.

Historietidningarna går starkt framåt i senaste Orvesto Konsument. Mest ökade Militär Historia från LRF Media.

– Det är jättekul, särkilt i dessa dagar. Men vi ser ingen upplageökning så Orvestosiffrorna förvånar mig lite, vi har alltid haft höga Orvesto-siffor i förhållande till TS. Men vi är jätteglada såklart, det är kul att historia fortfarande är ett starkt segment, det vore jättekul om annonsörerna får upp ögonen för historietidningarna. LRF Medias historietidningar når så pass många sammantaget, säger Magnus Bergsten, chefredaktör för Militär Historia, Allt Om Historia och Populär Historia.

Allt om historia hade sin näst högsta räckvidd sedan de började mätas 2010. Populär Historia ökade med drygt 9 procent, jämfört med årets andra mätning 2012. Att det är just Militär Historia, den smalaste titeln, som ökar mest gläder Magnus Bergsten.

– Det är en kvalificerad tidning med många tunga långa texter. Det är jättekul att det inte bara är det ytliga, glättiga som lockar.

I november tar nuvarande redaktionschefen Åke Stenwall över som chefredaktör för Allt Om Historia. Även Militär Historia får en ny chefredaktör i Anna Larsdotter, tf redaktionschef. Magnus Bergsten blir kvar som chefredaktör för Populär Historia samt går in som chefredaktör för LRF Medias nya historietitel – Släkthistoria.

Den nya titeln kommer ut efter årsskiftet och ska ges ut sex gånger per år.

– Den vänder sig till släktforskare och de som skulle vilja släktforska men aldrig skulle göra det. De som gillar en bra släkthistoria helt enkelt, säger Magnus Bergsten.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt