Magzter in i Sverige – utmanar Readly

2015-06-24 12:30 Erik Wisterberg  

De svenska tidningstjänsterna Readly och Ztory får ny konkurrens. Nu kliver USA-baserade Magzter in på den svenska marknaden, kan Dagens Media berätta.

– Vi vill bli den största spelaren här, säger Magzterchefen Scott Verchin.

Svenska Readly, som kallar sig ett Spotify för tidskrifter, har funnits på den svenska marknaden sedan 2013.

I USA finns en tung konkurrent i ”Next Issue”. Där slåss Readly även med Magzter, ett bolag med rötter i Indien. På den svenska marknaden har Readly konkurrens från Ztory, som Axel Johnson-ägda D-Ax gått in som delägare i.

Nu planerar Magzter att kliva in på de skandinaviska marknaderna, kan Dagens Media berätta. Nyligen var Scott Verchin, global chef för Magzters innehållsavtal med publicister, i Sverige för att träffa de svenska tidskriftsjättarna.

– Vi har tidigare inte haft någon närvaro i Skandinavien. Nu är vi redo att lansera så fort avtalen är påskrivna, säger han.

Prenumerant? Läs hela artikeln i Dagens Media #12, som utkommer i dag. Du som är prenumerant kan även läsa artikeln digitalt:

Magzter in i Sverige – utmanar Readly

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt