LRF om försäljningen: ”Det finns intressenter”

2016-02-04 11:59 Erik Wisterberg  
LRF:s vd Anders Källström ger LRF Medias nya vd Ann Henriksson uppdraget att sälja alla magasin. Foto: LRF Media/Johanna Norin.

LRF Medias dröm om att bli en storspelare på tidskriftsmarknaden slutade i mångmiljonförluster, massiva sparpaket och en sparkad vd. Nu ska alla magasin säljas – vilket innebär att förlagets personalstyrka mer än halveras.

– Allt ska bedömas utifrån sin tid, säger LRF:s vd Anders Källström.

Under slutet av 2000-talet genomförde LRF Media, som ägs av Lantbrukarnas riksförbund (LRF) en massiv expansion mot populärpressområdet. Via uppköp lades en rad titlar till LRF Media – som utmanade på tidksriftsmarknaden under dåvarande vd:n Håkan Fredlund.

Exempelvis köptes 2010 tre historietidningar för nära 50 miljoner kronor via förvärvet av förlaget Historiska media. Expansionen, som även innefattade internationella satsningar, skedde också via nystartade tidningar.

Håkan Fredlunds efterträdare Ruben Jacobsson valde att fortsätta expandera.

– Den främsta utmaningen är att fortsätta den här framgångssagan på den inslagna vägen. Ägarna har varit väldigt tydliga med att bolaget ska fortsätta växa organiskt och genom förvärv, sade Ruben Jacobsson till Dagens Media när han 2011 tog över som vd.

Expansionen blev kostsam

Under åren som följde blev det alltmer uppenbart att LRF Medias expansiva strategi misslyckats. Marknaden störtdök – och så även LRF Media. Stora förluster har under de senaste åren resulterat i massiva nedskärningar. Ruben Jacobsson sparkades nyligen.

I dag står det klart att LRF Medias populärpressäventyr definitivt är över. Förlaget ska sälja samtliga magasinstitlar för att istället fokusera på de medieprodukter som ligger nära LRF:s medlemmar. Endast Land, Land Lantbruk, Lantmannen och ATL ska behållas. Direktiven kommer från ägaren LRF.

Anders Källström, vd för LRF. Foto: Johanna Norin. | fotograf: Johanna Norin.

Anders Källström, vd och koncernchef för LRF, vill inte avslöja hur mycket de 15 tidningarna ska säljas för.

– Det vill jag inte kommentera, men det finns intressenter. Vi har bra titlar som kan utvecklas vidare i rätt miljö, säger han till Dagens Media.

Hur ser du på hur LRF Media har skötts, givet de stora förlusterna?

– Vi har genomfört en enorm omstrukturering för att nå lönsamhet, och målet är att vi ska nå dit i år. Expansionen som skedde i slutet av 2000-talet skedde i en tid då vi hade tillväxt i marknaden. Allt ska bedömas utifrån sin tid.

215 anställda ska bli 90

LRF Medias nytillträdda vd Ann Henriksson har uppdraget att vaska fram en – eller flera köpare – till förlagets tidningar.

Ann Henrinsson tog nyligen över vd-stolen på LRF Media.

– Vi har många fina magasin exempelvis framgångssagor som Lantliv, Gods & Gårdar och Hembakat. Det är med dubbla känslor som vi bjuder ut dem till försäljning men vi har en tydlig ägarvilja som innebär ett fokus på lantbruk och grönt näringsliv. Våra magasinstitlar kan komma bättre till rätta hos en ägare med ett tydligare fokus på populärpress, säger hon till Dagens Media.

Du pratar om ägarvilja, hade ni på LRF Media hellre behållit magasinen?

– Det blir en hypotetisk fråga. Vi har en ägare som har gett oss ett uppdrag och jag tror på den strategin. Det finns inte olika åsikter mellan ägare och ledning utan det känns helt rätt att fokusera på den nisch som vi är marknadsledare inom.

I dagsläget har LRF Media 215 anställda. Efter en genomförd försäljning beräknas motsvarande siffra landa på 90 medarbetare. 2015 blev ännu ett år med förlust för LRF Media. Bokslutet, som kommer att belastas av omstruktureringskostnader, är dock inte färdigt.

Ann Henriksson uppger dock att ”merparten” av de magasin som nu ska säljas ”går bra”.

– Att vi gjorde en stor förlust i fjol beror på att vi genomgick en stor omstrukturering. Sedan har vi ett tapp på printaffären och utmaningar i att ta betalt precis som för alla andra. Genom att förändra vår verksamhet får vi möjlighet att frigöra resurser för affärsutveckling, säger hon.

120 miljoner i förlust på fem år

Planen är nu att LRF Media ska nå lönsamhet under 2016.

– Mediebranschen är i stark förändring. Vi vill skapa ett lönsamt företag och nu fokuserar vi på områden där vi anser att vi är marknadsledare och där vi har en roll att spela, säger Anders Källström.

Ann Henriksson tror, trots att printmarknaden är utsatt för hård strukturell press, att LRF Media kommer att kunna få skäligt betalt för sina magasin.

– Det tror vi absolut. Det är fina produkter, säger hon.

Enligt LRF Medias bokslut har bolaget kostat nära 120 miljoner kronor i förluster (sett till resultat efter finansiella poster) under perioden 2010-2014. Under början av 2000-talet gjorde förlaget stora vinster.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>