Facket rasar mot Aftonbladets reklamlöp

2016-02-10 15:16 Anton Äng  
Aftonbladets etta med tillhörande artikel. | fotograf: Faximil

"Experten: Så sparar du till en miljon". Så löd förstasidan på Aftonbladet från den 8 februari. Förstasidan har väckt stor uppståndelse eftersom man inte var tydliga med att det var en annons från Compricer. Nu rasar facket mot reklamlöpet.

Fler nativeannonser på löp- och förstasidor är trenden som delar journalistbranschen. Aftonbladet är en aktör som går i bräschen med detta. För ett år sedan lanserade man sin partnerstudio, en satsning på native-reklam och branded content. Flera röster inifrån Aftonbladet var då oroliga över hur arbetet skulle fortgå med den nya reklamredaktionen.

Artikeln är skriven av en frilansjournalist på uppdrag av Aftonbladet Partnerstudio, som i sin tur samarbetar med det Schibsted-ägda bolaget Compricer. I tidningen har artikeln vinjetten "I samarbete med" men inte på framsidan eller på löpen.

Flera arga och förvånade röster höjs i sociala medier och en användare i Facebookgruppen "Journalistbubblan" skriver att "Det här känns riktigt grumligt av Aftonbladet. Framsidan puffar redaktionellt (?) till en artikel som visar sig vara en nativeannons. Kan väl inte vara ok, eller har jag missat något? ".

Susanna Vidlund, Journalistklubbens ordförande på Aftonbladet är mycket kritisk till Aftonbladets förstasida.

– Själva artikeln i tidningen har vi inget att säga om, där tycker vi det framkommer tydligt vad som gäller. Annat är det med förstasidan. Där anser jag att vi har brustit i vår policy, att vi ska vara transparanta mot våra läsare med material från partnerstudion. Detta kan undergräva vårt förtroende mot våra läsare. Detta har jag framfört till ansvarig utgivare Sofia Olsson Olsén och printchef Martin Wåhlstedt, säger hon till Dagens Media.

Hur har folk reagerat på redaktionen?

– Många har reagerat på vår förstasida, att det inte är tydligt nog, säger Susanna Vidlund.

Dagens Media har varit i kontakt med Tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare Sofia Olsson Olsén. Hon förklarar via mejl att Aftonbladet och Compricer samarbetar kring en ekonomisektion på aftonbladet.se kallad ”Spara smart”. Innehållet på Spara smart är tänkt att guida läsarna inom området privatekonomi.

– Compricer har inte har något inflytande över innehållet i texterna. Vare sig i den tryckta tidningen eller online. Men naturligtvis betalar de för annonsytor, det vill säga, annonsmärkta delar där Compricer styrt innehållet. Vad gäller parternas samarbete kring sektionen ”Spara Smart” skapar det en attraktiv kontext att annonsera i anslutning till. Räknesnurrorna från Compricer som publiceras i anslutning till artiklarna på avdelningen ”Spara smart” är exempel på sådan annonsering och är alltså tydligt annonsmärkt. Villkor och våra annonspriser lämnar vi inte ut.

Ska puffen på ettan inte vara annonsmärkt?

– Generellt om sektionen ”Spara Smart” gäller att Aftonbladet har valt att märka sektionen ”Spara smart” med ”I samarbete med Compricer” för att vara transparent i förhållande till våra läsare och informera om att man i någon mån har beaktat ett tredjepartsintresse vid val av inriktning på det innehåll som publiceras under sektionen. Notera dock att detta tredjepartsintresse inte har beaktats vid själva utformningen av artiklarna. Märkningen kan således inte tolkas som att Aftonbladet anser att dessa texter utgör annonser. Texten utgör redaktionell text i bemärkelsen att innehållet i dem inte har påverkats av ett externt – kommersiellt eller annat – intresse. Marknadsföringslagens regler är därför inte tillämpliga och följaktligen är inte heller puffen annonsmärkt.

Är det vanligt att artiklar i samarbete med andra bolag puffas på förstasidan?

– Vad gäller samarbetet med Compricer så är det inte första gången dessa artiklar puffas på ettan och/eller löp, så det händer. Bland annat har vi även ett samarbete med Svenska Dagbladet som gett avtryck på Aftonbladets förstasida, senast en intressant granskning av ICA-korten. Det sker bara med medarbetare och leverantörer som vi på Aftonbladet känner förtroende för och som står för ett journalistisk oberoende.

Vilket inflytande har Compricer över innehållet i texterna?
– Compricer bidrar inte till innehållet i de artiklar som publiceras under ”Spara Smart”. Compricers åtagande är begränsat till att, vid förfrågan från Aftonbladet, bistå med information kring sina privatekonomiska tjänster samt med assistans från sin sparekonom.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt