Blank Spot lanserar papperstidning

2016-03-10 17:00 Anton Äng  
2BPublished köper in sig i Blankspot. Foto: Pressbild.

10 000 tidningar med det bästa ur ett helt års arbete levereras hem till de 3 027 crowdfundingbackarna och utvalda pressbyråer under denna vecka.

Bolaget grundades av åtta personer 2015 men ägs nu av de tre som operativt arbetat med reportagesajten under året (Martin Schibbye, Nils Resare och Brit Stakston).

I en crowdfundingkampanj för ett år sedan samlade Blank Spot in 1,3 miljoner kronor. Under året som gått samlades ytterligare 1.2 miljoner in. Intäkterna blev 60 procent högre än beräknat och har investerats i mer journalistik än ursprungligen tänkt.

Nu lanserar Blank Spot en tidning i Broad Sheet-format som huvudkomponent. Detta för att ge en överblick av hela projektets idé, samspelet med läsarna och ekonomin för projektet. Det bästa ur ett helt års arbete levereras hem till de 3 027 backarna under denna vecka.

I ett pressmeddelande skriver Blank Spot:

"Läget för journalistiken är allvarlig. En folkrörelse för journalistik behövs som vaccin mot de starka antidemokratiska rörelser som finns över hela världen. Genom tidningen hoppas Blank Spot på att de engagerade läsarna och medlemmarna verkligen ser vad de varit med om att realisera och därmed vill stötta sajten ytterligare ett år."

Tidningen kommer tryckas i 10 000 exemplar och ges ut till prenumeranter och utvalda pressbyråer.

Arbetsgruppen bakom tidningen:

Redaktör: Nils Resare

Chefredaktör: Martin Schibbye

Digital strateg: Brit Stakston

Koncept & idé för tidningen: Johan Ronnestam

Art director: Anders Birgersson

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt