Aftonbladet lanserar nytt modemagasin

2016-03-07 15:24 Anton Äng  
Aftonbladets nya modemagasin, "Mode & Skönhet". Foto: Aftonbladet.

Magasinet kommer heta "Mode & Skönhet" och kommer komma ut med fem nummer per år. Erika Scott berättar om det nya magasinet och hennes tid som ny magasinchef.

Aftonbladet har inte haft ett modemagasin sedan "Sofis Mode" lades ner vid årskiftet 2014/2015. Efterfrågan ska fortfarande ha varit hög. Därför lanserar Aftonbladet nu en ny modetidning. Anna Zethraeus kommer att vara redaktör och även ansvara för hela produktionen i det egna bolaget Z Content.

Via mejl berättar Erika Scott, magasinchef på Aftonbladet om den nya lanseringen.

Ni har inte haft ett modemagasin sedan nedläggningen av Sofis Mode, hur känner ni inför Mode & Skönhet?

– Det finns ett behov av ett annat sorts modemagasin än de som i dag står i tidningshyllan. Det finns gott om flotta titlar, som kostar från 50 kronor och uppåt och fokuserar på lyxigare märken och designerplagg. Därför vill vi göra en tidning för kvinnor 35–55 år, där vi tipsar om kläder och accessoarer, som har hög modegrad och en låg prislapp. Även själva tidningen är väldigt prisvärd, den kostar bara 29 kronor för 84 sidor. En klassisk kvällstidningsprodukt, med andra ord. 

Hur går det för Aftonbladets magasin i dag? 

– Väldigt bra, vilket så klart är trevligt! Det är trots allt annorlunda att läsa på papper, jämfört med online och i en smartphone. Du blir inte störd av annonser, till exempel, utan i många fall tillför annonserna något till läsmixen. I år utökar vi också antalet utgåvor av Mat & Vin och ger ut hela åtta nummer. 

Du tillträdde som chef för magasinen efter Anna Strömberg i december. Hur har din tid varit?

– Jag har otroligt kul på mitt nya jobb, jag älskar att göra tidningar och trodde att jag skulle sakna att sitta i produktion. Men jag är så involverad i våra magasin, både de vi gör i huset och de som är outsourcade, att jag får den lusten tillfredsställd med råge. Jag jobbar med otroligt kreativa människor och vår utgivningsplan är i ständig förändring. Precis som den ska vara på en kvällstidning.  

Vad kommer du utveckla i framtiden?

– Det kan jag ju så klart inte avslöja! Inte än i alla fall. Det jag kan berätta är att vi fortsätter att skruva upp vår utgivningstakt. Förutom den nya modetidningen och flera nummer av Mat & Vin, gör vi fler oneshots, i form av magbooks och magasin i nyhetsfåran. Som nu senast magasinet om Olof Palme och tidningen Gula båtarna.

Tidningen Mode & Skönhet kommer kosta 29 kronor och första numret kommer på påskafton den 26 mars.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt