Aftonbladet: Därför bröt vi SD:s presskonferens

2014-12-03 08:01 Anton Andersson  

Sverigedemokraterna tog tillfället att breda ut sig om migrationspolitiken – då bröt Aftonbladet sändningen.

Under gårdagens presskonferens där Sverigedemokraterna meddelade att man planerar att fälla regeringens budget, valde Aftonbladet att avsiktligen att bryta sändningen.

Presskonferensen, som startade 16.30, inleddes med en 20 minuter lång utläggning om partiets syn på svensk politik i allmänhet - och svensk migrationspolitik i synnerhet.

En bit in i sändningen bröts Aftonbladets sändning från presskonferensen. Istället återgick man till studion och en intervju med den politiske kommentatorn Lena Mellin som då yttrade orden:

"Normalt tar vi betalt för reklam."

Händelsen uppmärksammades på twitter, bland annat av Aftonbladetprofilerna  Martin Aagård och Anders Lindberg.

Jakob Andersson, livechef på Aftonbladet, ansvarade för sändingen. Han försvarar beslutet att bryta presskonferensen.

– Jag som redaktör tyckte att det var klart motiverat att gå tillbaka till studion. Den information som gavs på presskonferernsen handlade om annat än det vi väntade på, nämligen beslutet om budgeten, säger Jakob Andersson och fortsätter:

– De tog tillfället i akt att hålla ett långt anförande om sin migrationspolitik. Det var inte därför vi var där.

Hade ni resonerat annorlunda om det varit ett annat parti?

– Nej. Syftet är att göra en så bra sänding som möjligt för våra tittare. Olika sändningar ser olika ut, men vårt mål är alltid att leverera en så bra journalistisk produkt som möjligt.

Håller du med Lena Mellin om att SD försökte få gratisreklam?

– Lite tillspetsat kan man uttrycka sig på det sättet. De använde den stora uppståndelsen kring budgetbeslutet för att prata om en massa annat.

Anton Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt