Affärstidningarna vänder trenden

2014-06-10 23:01 Kristin Djerf  

Kräftgången fortsätter för de flesta tidskrifter enligt årets första Orvesto Konsument. Men affärspressen och lantlivstidningarna går mot strömmen.

Bäst av affärstidningarna går Affärsvärlden som vänder den nedåtgående trenden och ökar med 12,7 procent jämfört med första Orvesto Konsument-mätningen 2013, till en räckvidd på 71 000 läsare.

Även Veckans Affärer ökar räckvidden om än mer blygsamt – läsarskaran växer med 3,2 procent till 64 000 personer.

I senaste Orvesto Näringsliv, som publicerades förra veckan, såg dock utvecklingen annorlunda ut och både Affärsvärlden och Veckans Affärer tappade läsare.

Ett annat segment som går mot strömmen i årets första Orvesto Konsument är livsstilstidningarna om livet på landet. Både Gods & Gårdar och Gård & Torp ökar med nästan 20 procent vardera, till 103 000 respektive 86 000 läsare. Tidningen Lantliv ökar 8 procent till 177 000.

Bland övriga titlar som fått fler läsare under året utmärker sig Scandinavian Retro som ökar räckvidden med hela 48 procent, från 50 000 till 74 000 läsare.

– Vi har ökat utgivningen, varit aktiva på Facebook, stått på mässor, gjort nytryck av gamla slutsålda nummer och fortsatt lyssna på vad våra väldigt engagerade läsare önskar sig. Fler och fler retroälskare upptäcker helt enkelt tidningen tror jag, säger Scandinavian Retros redaktionschef Viveca Carlsson.

Andra titlar som gått bra hittills i år är Plaza, vars räckvidd ökar med 21 procent, Båtnytt som växer med 18 procent och Fokus som växer med 23 procent till 70 000 läsare.

Även Faktum fortsätter att växa och ökar räckvidden med 16 procent.

Som väntat fortsätter dock de flesta titlar att tappa läsare. Värst är det för kvällspressens bilagor där de flesta backar med tvåsiffriga procenttal. Aftonbladets Resa, Bil och Härligt Hemma tappar nästan 30 procent av läsarna vardera och även Sofis Mode tappar 25 procent.

Även de flesta av Expressens bilagor tappar mycket i räckvidd. Undantaget är Expressen Allt om Resor, som gavs ut första gången i början av 2013 då Expressen efter att Expressen tagit över Allt om Resor från Bonnier Tidskrifter. Tidskriften ökar räckvidden med hela 65 procent till 258 000 läsare.

Flera nya titlar har tillkommit i mätningen. Nygamla Chic redovisar en räckvidd på 68 000, medan Digitalfoto når 60 000. Hunger har 23 000 läsare, Rum Hemma når 52 000 och Veckans Nu når 146 000 personer.

Totalt har de redovisade tidskrifterna 33 538 000 bruttoläsare.
Det betyder att varje person läser i snitt 4,5 tidskriftstitlar. Det är lika många som i 2013:3.

Se fler titlars räckviddsutveckling i dokumentet till höger.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari – 30 april och totalt var det 13 903 personer som deltog i mätningen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt