Se känslosamma intervjun med Metros vd

2017-05-24 13:50  

WEBB-TV. Mikael König har svårt att hålla tillbaka tårarna: "Ett trauma av stora mått, brutalt", säger han.

– Ni tycker att ni har haft en tuff vecka, men ni har inte mött någonting.

Så inledde konferenciern Claes de Faire intervjun med Metro Nordics nytillträdde vd Mikael König från scenen på Stockholm media week. Mikael König kunde inte göra annat än att hålla med.

– Ja, tuff vecka… Normalt brukar ju mer man syns i media vara någonting bra. Numera måste man läsa varje artikel ganska nogsamt, säger Mikael König.

Han fick direkt frågor om sin tid i frysboxen efter HQ-kraschen. 

– Det har varit sex år av ett trauma av stora mått som påverkat mig och min familj på ett brutalt sätt, säger Mikael König om tiden fram till att han nyligen friades från brottsanklagelser i samband med bankens fall.

– Jag var vd på en bank och på toppen av min karriär och ledde en, tycker jag, fin verksamhet innan en incident fick dramatiska konsekvenser som ledde att jag fick gå ut genom dörren. På två veckor var jag dömd som kriminell. Det har tagit sex år att få upprättelse. 

Mikael König beskriver reaktionen när han fick beskedet att han friats – ett sms med tre tummar upp, lika många som åtalspunkterna – som en känsla av lättnad, sedan tårar och därefter ilska.

Men ett civilrättsmål i frågan om HQ väntar fortfarande.

– Man måste tillåta sig själv att leva ut de där känslorna. Jag gav det två dagar. Nu är det framåt som gäller.

Krisen på Metro

Samtalet gled snabbt över i dagens huvudpunkt: krisen på Metro. Tidningen har hamnat i rejält blåsväder efter uttalanden från de nya ägarna. Flera medarbetare har de senaste dagarna lämnat Metro, några av dem som en direkt följd av ägarnas åsikter. TV4 har också brutit samarbetet med Viralgranskaren.

På frågan om varför han tackade ja till jobbet som vd för Metro Norden svarade Mikael König:

– Det är ett jättespännande projekt. Många har gjort sig lustiga över den här transaktionen, men Metro är ett jättespännande bolag och en tidning med Sveriges största räckvidd och en prisbelönt redaktion tack vare Viralgranskaren, samt ett bolag med vertikaler av världsklass.

Han tycker att att Metro under lång tid varit ett "ignorerat bolag" vilket innebär att det nu finns mycket att påverka och många stenar att vända på. Metro har, enligt Mikael König, ett värdefullt humankapital och inte minst ett starkt varumärke.

"Händelsen är rent åt helvete"

Men hur har den senaste veckans kritikstorm påverkat varumärket? Mikael König understryker att det är Christen Ager-Hanssen som är huvudägare och Metros ordförande. Han beskriver Ager-Hanssen som en man med en vision, finansiella resurser och som "ett spännande bollplank".

Med Mats Qviberg däremot är det annorlunda. 

– Mats har ingen operativ roll eller styrelseplats. Han är en minoritetsägare och har ingen möjlighet att påverka. Ni som känner och har följt honom vet att han har byggt en karriär av att utmana etablissemanget, men han kanske inte riktigt förstår mediebranschen, säger Mikael König.

Om de två ägarnas kritiserade intervju med den högerpopulistiska sajten Nyheter Idag säger Mikael König:

– Händelsen är rent åt helvete, på ren svenska. 

Främst är det Mats Qvibergs agerande som han tycker är beklagansvärt.

– Han är djupt ångerfull och det var hans behov av att få synas som ledde honom in där.

På den direkta frågan om Metros varumärke tagit skada svarar Mikael König att det är något andra får utvärdera.

– Det får ni tala om. All media kanske inte är bra media, kanske inte den här sista svängen. Helt klart kostar det kortsiktigt, men det vi gör är en långsiktig investering. Det tar lite kraft från det som är viktigare, men vi tar oss igenom det här också, säger han och fortsätter:

– Det kommer att blåsa över.

Hotet från politiker om att riva upp Metros distributionsavtal med kollektivtrafiken tar Mikael König med ro. Han anser att det rör sig om försök att ta enkla politiska poäng. 

– Det är ett kommersiellt avtal. Vi är fortfarande det enda gratismediet och det tänker vi utnyttja. Jag är inte speciellt rädd för det.

Metro kommer att jobba vidare på sin treåriga plan för att vara en "disruptor" digitalt, med målet att spela i samma liga som de övriga mediehusen. Om tre år hoppas Mikael König att Metro är ett börsnoterat bolag med 3-4 miljarder kronor i omsättning.

– Vi vill vara en av de stora.

"Finns inte på kartan"

Reaktionerna från annonsörer och mediebyråer på den senaste veckans turbulens menar han har varit förvånansvärt bra. Men en viss oro och försiktighet har av naturliga skäl gått att skönja.

– Det har varit lindrigare än jag kunde befara.

Metro-vd:n fick frågan ifall Metro skulle kunna samarbeta med en sajt som Nyheter Idag.

– Finns inte på kartan. Det är ju så dumt att det liknar ingenting. Vi kan inte ta ställning, tidningen är politiskt obunden, punkt slut, svarar Mikael König, som också understryker att det är chefredaktör Staffan Erfors och ingen annan som styr över Metros redaktion.

Allra minst Mats Qviberg.

– Mats har de facto ingen möjlighet att påverka verksamheten. Christen äger visionen, och honom står jag fullt bakom, men Mats ska inte uttala sig å bolagets vägnar, säger Mikael König, Metros vd.

Mikaela Åkerman

Mathias Asplund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt