Rysslands spridning av desinformation ökar i Sverige

2017-01-09 10:28 Simon Nilsson  
Vladimir Putin. Foto: Ivan Sekretare / AP /TT

Spridningen av falska nyheter och militära hot ökar i Sverige, enligt ny studie. Bland annat pekas Aftonbladet Kultur ut för att sprida rysk desinformaton.

En ny studie från Utrikespolitiska institutet visar att den ryska spridningen av falska nyheter ökar i Sverige.

I studien som går under namnet "Russia’s strategy for influence through publicdiplomacy and active measures: the Swedish case" har institutets forskare och Rysslandschef Martin Kragh och Sebastian Åsberg granskat Rysslands utrikespolitiska strategi efter den rysk-ukrainska konflikten 2014.

Martin Kragh menar att studien ligger inom ett ämnesområde som är i ropet just nu.

– Ryssland har på olika sätt intervenerat för att försöka påverka beslutsfattande, i synnerhet i Natofrågan som är central, säger Martin Kragh till Dagens Nyheter.

Syftet med forskningen är att empiriskt bevisa hur Ryssland, sedan 2014, ska ha försökt påverka Sverige med hjälp av desinformation, falska nyheter, militära hot och agenter.

– Det är inte nödvändigtvis politiskt effektivt att till exempel sprida falska dokument, men vi menar att det visar en intention att försöka påverka beslutsfattande och det i sig är skäl för att försöka dokumentera och förstå på vilket sätt det pågår, säger Martin Kragh till DN.

Studien berättar även om kanalerna som sprider "Putins världsbild". Bland annat pekas Aftonbladet Kultur ut som den en av de viktigaste vänsterkanalen för det pro-Kremlska perspektivet. Tidningen ska under 2014 publicerat fler än 30 artiklar, som enligt studien, ska ha kammat "Putins världsbild" medhårs. Initialt är de tre skribenter från Aftonbladets kultursida som enligt utsago ska röra sig i Kreml-lojala sammanhang på sociala medier.

Också Dagens Nyheter nämns i studien. Detta bland annat efter att forskarna hittat falska nyheter om Sveriges förre utrikesminister Carl Bildt. I maj 2016 återfanns en artikel på ryska och engelska sajter som påstod att Carl Bildt hade föreslagit en organisation för att motverka EU-skepsis. Bifogat till artikeln fanns en falsk svensk artikel som grafiskt såg ut att visas som en riktig nyhet på Dagens Nyheters hemsida. 

Studien går att hitta i sin helhet här.   

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt