Youtube-gruppen Inte Helt Hundra: "Ska släppa röjig sommarlåt"

2016-02-20 08:00 Amanda Törner  
Tom Ljungqvist, Alfred Svensson och Petter Egnefors i "Inte Helt Hundra".

Humorgruppen gör succé på Youtube – nu ska de satsa på musiken.

Idag blir deras klipp virala succéer, många har nog till exempel sett och hört ”Snoopie”, parodin på Samir och Viktors bidrag ”Groupie” till förra årets Melodifestival. Men för två år sedan hade medlemmarna i humorgruppen Inte Helt Hundra, Alfred Svensson, Tom Ljungqvist och Petter Egnefors, precis gått ur Kalle Flygares Teaterskola och brottades med ett vanligt förekommande problem bland nyutexaminerade skådisar – hur ska man göra för att få ta det där klivet in i branschen?

– Men då tänkte vi att det faktiskt finns massor av möjligheter för den som har intresset och engagemanget att tack vare sociala medier och Youtube synas och bygga sitt eget varumärke. Eftersom att jag alltid varit en aktiv Youtube-konsument föreslog jag att vi skulle starta en egen Youtube-kanal, säger Alfred Svensson till Dagens Media. 

Det första klippet utspelade sig på en märklarfirma och var en del av gruppens idé om att göra en serie korta sketcher med återkommande karaktärer. Så blev det dock inte:

– Med tiden lärde vi oss hur Youtube fungerar och vad som krävs för att få till spridning – det handlar mycket om att anknyta till någonting aktuellt, som exempelvis en politisk trend eller någon internet-trend, fortsätter han.

Det var när Inte Helt Hundra gjorde en parodi på nättrenden "Nekominate", som gick ut på att nominera en kompis till att dricka en stor stark så snabbt som möjligt, som tittandet tog ordentlig fart. Klippet fick runt 15 000 visningar på två veckor, vilket då var helt enormt för gänget.

Idag har de runt 230 000 visningar i månaden, och samarbetar med Youtube-nätverket United Screens.

– Samarbetet med United Screens betyder enormt mycket för oss. Vi står dem väldigt nära och de har hjälpt oss på väldigt många håll. De har sålt branded content-deals som har lett till samarbeten med bland annat Gymgrossisten och Mentos. De är även väldigt hjälpsamma när det kommer till andra behov än att tjäna pengar, som till exempel rättighetsfrågor, hjälp med tekniska resurser, allmän rådgivning med mera. Vi använder oss även av deras nybyggda Creator Studio en hel del.

Var det självklart från början att det var humor ni skulle hålla på med?

– Nej, inte direkt. Jag var väldigt inställd på humor från början, medan till exempel Tom gärna skulle vilja ha en mer seriös skådespelarkarriär och kanske är den av oss som mest har halkat in på humorn. Själv har jag sett det som ett mål att få hålla på med humor sedan jag var liten, och har nog sökt min bekräftelse en hel del i att vara lite av en clown.

Hur får ni era idéer?

– Vi har inga direkta förebilder vad gäller komik, utan får som bäst idéer när vi sitter och dricker öl och snackar. I och med att vi är tre stycken kan det bli en liten insäljningsprocess innan alla är med på tåget, men när alla tycker att idén känns rolig, då kör vi på den. Någon blir tilldelad att skriva manus som vi andra sedan kontrolläser, därefter spelar vi in. Petter och Tom konsumerar visserligen en hel del humor, och har till exempel introducerat mig för The Office. Ett av våra senaste klipp som är en parodi på Nyheter24-redaktionen, är väldigt inspirerat av The Office.

Skulle vi hellre vilja jobba med linjär tv om ni fick möjlighet?

– Någonstans lockar det enormt med linjär tv, men samtidigt inte. Folk över 20 år ser fortfarande linjär tv som den kreddigaste plattformen att jobba med. Men om man tittar på det utifrån siffror, har jag väldigt svårt att se att vi skulle nå fler med vår humor om vi till exempel skulle göra ett humorprogram i SVT. Faktumet är ju att linjär tv rasar i tittarsiffror medan online-video ständigt ökar. Sedan finns det en charm i att få vara delaktig i hela skapandeprocessen och ha hundra procent bestämmanderätt över vårt innehåll, som vi har när vi gör våra Youtube-klipp.

Vad är er målsättning med Inte Helt Hundra?

– Målet är egentligen bara att fortsätta göra humor och hela tiden jobba för att nå allt fler med det vi gör. Det är ju därför man håller på med Youtube – för att man älskar när folk tittar på det man gör. I och med att vi börjat göra musik, och bland annat kommer släppa en ny låt till sommaren, har vi även börjat få en hel del klubbgig. Om det rullar på och vi får allt fler bokningar skulle jag absolut kunna tänka mig att köra på Inte Helt Hundra på heltid en period. Men som det ser ut nu kan vi inte leva på vår Youtube-kanal, utan har alla jobb eller plugg vid sidan av. Jag själv ska till exempel börja ett nytt jobb på ett produktionsbolag snart, vilket jag även har gjort tidigare, där jag också kommer att jobba en hel del med Youtube.

Vad har ni annars på gång framåt?

– Vi kommer definitivt att satsa mer på musiken framåt. Den här som vi släpper till sommaren kommer bli en röjig sommarlåt, självklart med en ironisk touch. Vi har dessutom precis signat med ett musikbolag, som vi bland annat släppte den senaste låten ”Carpe Yolo” med. Vi är alla fyra musikintresserade, så det känns jättespännande och är helt klart bland det roligaste vi gjort.

 

I Dagens Media nummer 3, 2016, kan du läsa en stor special om det svenska Youtube-landskapet.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>