”Vi får möjlighet att eskalera vår digitala transformation”

2016-03-23 12:00  

UPPDATERAD. Flera funktioner inom TV4 och C More läggs i ett gemensamt moderbolag.

Affärsområdet Bonnier Broadcasting ska hädanefter fungera som moderbolag med uppgift att stötta de två affärsenheterna Reklam-tv (TV4) och Betal-tv (C More).

Mathias Berg får rollen som operativ chef för TV4 och Manfred Aronsson fortsätter som vd för C More.

Casten Almqvist kvarstår som vd för TV4 och blir även vd för det nya moderbolaget.

Innehållsavdelningen, hela teknik- och produktavdelningen och en rad stabsfunktioner – som ekonomi, talang, juridik, strategi och delar av kommunikation och marknad – flyttas över till moderbolaget.

– Vi får på det här viset möjlighet att eskalera vår digitala transformation ytterligare, utifrån insikten att det främst är på två områden slaget står – nämligen innehåll och teknik. De två disciplinerna och förmågorna lyfter vi genom de här förändringarna upp i betydelse, säger Casten Almqvist till Dagens Media.

Bakgrunden menar han ligger i det växande intresset för rörlig bild hos publiken, både vad gäller linjärt och på webben, men också i den ökande benägenheten att betala för tv-innehåll.

– Vi ser en stor tillväxt främst inom strömmad betal-tv, alltså för C More hos oss. För att omfamna det vill vi organisera oss för att spegla den förändringen. Mycket handlar om att ta hand om balansen mellan annonsintäkter och betalintäkter, fortsätter Casten Almqvist.

När den senaste treårsplanen för TV4 utarbetades, sattes målet att stärka den operativa modellen.

– Det handlar om att fortsätta öka utvecklingstakten, bli mer flexibla och dra nytta av våra gemensamma styrkor.

Totalt berörs cirka 300 personer från TV4 och C More av förändringen, då de flyttas över till moderbolaget.

– Hur medarbetarna påverkas av förflyttningen kommer att variera. Jobbar man exempelvis med programbeställningar eller nyheter förändras vardagen minimalt, medan det redan gjorts flera förändringar för de som jobbar med dramaproduktion, film, inköp och sport. Vi har exempelvis redan en övergripande dramachef i Josefine Tengblad och en gemensam sportchef i Erik Westberg, säger Casten Almqvist.

Förändringen innebär dessutom att Casten Almqvist bildar en ny affärsområdesledning, som ska bestå av Mathias Berg och Manfred Aronsson, innehållsdirektör Åsa Sjöberg, nya teknikdirektören Henri Caddeo, ekonomidirektör Eva-Lotta Malmfält, kommunikations- och hr-direktör Åsa Jamal, nya strategichefen Philip Lindqvist, chefsjurist Ulrika Jensen och MTV:s vd Jarkko Nordlund.

Det nya moderbolaget ska vara på plats senast 1 september.

Sedan tidigare har TV4 och C More gemensamma drama- och inköpsavdelningar. Nyligen togs även beslutet att samla hela TV4:s och C Mores sportproduktion i en gemensam sporthubb.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt