Två års tänk bakom nya tv-tjänsten Magine

2012-09-03 17:13 Elin Hanspers  

I dag sjösattes den nya tv- och videotjänsten Magine. Erik Wikström, en av initiativtagarna bakom tjänsten, säger att den kommer att agera inom ett helt eget område.

I dag lanserades den nya tjänsten Magine. Bakom tjänsten står bland andra Erik Wikström, Mattias Hjelmstedt, Håkan Tranvik och Michael Werner.

– I grund och botten har vi suttit i drygt två år och tittat på hur det skulle se ut om man hittade på tv:n i dag, säger Erik Wikström och fortsätter:

– Man skulle då inte sitta framför tv:n med satellitmottagare och kort och fem fjärrkontroller. Det borde gå att göra bättre och det har varit vår utgångspunkt.

Tjänsten innebär att kunden kan titta på live-tv, betaltjänster och filmer på samma plattform. Tjänsten har liknats vid ett Spotify för tv, men Erik Wikström tycker inte riktigt att den liknelsen stämmer.

– De tjänster där man streamar musik har lyckats göra fantastiska upplevelser för kunden. Det är klart att det finns en likhet eftersom att vi erbjuder en internettjänst som går att använda där man vill. Men vi behöver inte förändra affärsmodellen som Spotify behövde göra. Tv-industrin tjänar gott om pengar på det gamla sättet, säger han.

Samtidigt vill Erik Wikström också poängtera att Magine skiljer sig från tjänster som Netflix och Voddler då tjänsten erbjuder en uppsättning olika tv-upplevelser.

– Vad vi gör är att vi erbjuder live-tv och playtjänster och filmer från andra bolag. Vi ska vara ett alternativ till befintliga operatörer, säger han.

Betaversionen av tjänsten sjösattes i dag och intresserade kan gå in på sajten och ansöka om att få testa tjänsten.

- Vi har börjat med beta nu. Sedan utökar vi betan de närmsta månaderna och siktar gå komma igång någon gång under Q1. Men vi har inte kniven på strupen, det är viktigt att tjänsten blir bra och vi kommer inte gå i fällan att lansera för fort, säger Erik Wikström.

Hur ser intäktsmodellen ut, kommer användarna att behöva betala för tjänsten?

– Vill man ha tillgång till hela tjänsten så kommer kunden att behöva betala. Men det kommer inte att finnas någon annonsaffär över huvud taget. Vi vill inte göra något som konkurrerar med tv-kanalerna.

Vilka kanaler är med än så länge?

– Det är ännu väldigt tidigt för oss. Vi har tillräckligt många kanaler för att sätta igång betaversionen. Vi pratar med alla i industrin och hittills har ingen sagt nej.

Elin Hanspers

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>