TV4 kapar 40 säljare: "Fokuserar på de stora kunderna"

2016-02-17 09:39 Erik Wisterberg  

UPPDATERAD. 40 säljare får gå när TV4 omorganiserar. "Det är ett otroligt självklart beslut", säger TV4-Gruppens försäljningsdirektör Malin Häger.

TV4, som nyligen presenterade ett starkt resultat, ska genomföra en större omorganisation.

40 säljare kommer att sägas upp – och förändringen är enligt TV4-gruppen färdigförhandlad med facket.

Bakgrunden är enligt TV4:s ledning att de lokala annonsköpen har förändrats mot att i allt större utsträckning hanteras på central eller regional nivå, samtidigt som säljstyrkan "i stor utsträckning" har legat kvar lokalt.

–Vi följer kundernas utveckling och det visar att det blir mer regionala och centrala inköp. Vi väljer att fokusera ytterligare på de stora kunderna, de som gör investeringar på en nivå som innebär att de har större behov av strategisk rådgivning, samtidigt som de som gör mindre investeringar erbjuds andra sätt att köpa. Vi flyttar över de små och mellanstora kunderna till mer automatiserade köp för att bli mer effektiva, men de kan också få hjälp och stöttning av vårt nya säljteam i Sundsvall, säger Malin Häger, TV4-Gruppens försäljningsdirektör, till Dagens Media.

Förändringen ska träda i kraft den 1 april. Förutom att ett stort antal tjänster försvinner kommer TV4 även att stänga ett antal försäljningskontor. Det lokala annonserbjudandet mot kunderna ska dock inte förändras.

TV4-Gruppen ska efter neddragningen ha säljarepresentation på 13 orter i Sverige och ha försäljningskontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad och Karlstad. Det innebär att 25 kontor blir sex. Ett nytt försäljningskontor ska också öppna i Sundsvall där man ska rekrytera 5-7 säljare.

Försäljningscheferna påverkas också, från elva till sex tjänster.

– Det är dubbla känslor. Det är ett otroligt självklart beslut när man ser hur kund- och köpstrukturen ser ut men det är inget kul beslut. Det är baksidan med att vara chef. Vi tycker ändå att det känns som rätt beslut, vi tror att vi blir effektivare för våra kunder, säger Malin Häger.

Inga redaktionella tjänster berörs av förändringarna.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt