Tv-experten om tv-kriget: "Påverkar reklamaffären kraftigt"

2016-01-28 15:45 Erik Wisterberg  

Bizkit Havas broadcastchef Johnnie Åkerström om vem som förlorar mest på tv-kriget mellan Discovery och Telenor.

Ett fullskaligt skandinaviskt tv-krig spelas just nu upp för öppen ridå. Detta sedan Discovery Networks i Norge gått ut med information om att deras kanaler kan slockna på Telenors plattformar till följd av en avtalskonflikt.

I Sverige innebär konflikten att Discovery Networks kanaler, bland andra Kanal 5 och Kanal 9, kan slockna för 800 000 kunder om ett nytt avtal inte träffas senast den 31 januari.

– Om kanalerna släcks är båda parter förlorare. Distributören får ett klenare utbud och riskerar att tappa kunder till andra distributörer. Discovery förlorar distributionsintäkter, men framförallt påverkar det reklamaffären ganska kraftigt, säger Johnnie Åkerström, broadcastchef på mediebyrån Bizkit Havas.

Enligt samstämmiga uppgifter från flera uppgiftslämnare har konflikten uppstått i Norge, där Telenor-bolaget har hälften av tv-marknaden. Den riskerar nu att spilla över på den svenska marknaden. Orsaken är enligt båda parter priset som Telenorbolagen ska betala för att få distribuera Discovery Networks innehåll, samt paketeringen mot kund.

Discovery köpte i slutet av 2012 upp Kanal 5:s ägare SBS Nordic. För 12 miljarder kronor fick man 12 kommersiella kanaler i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Senare köptes även Eurosport.

– Discovery köpte SBS för mycket pengar, och kommer från en affär där man varit mer beroende av distributionsintäkter än reklamintäkter. De svenska kanalerna har haft reklamintäkter till större del. Nu försöker man på varje sätt öka intäkterna och få en jämnare fördelning mellan reklam- och distributionsintäkter, säger Johnnie Åkerström.

Hur mycket kostar det i uteblivna reklamintäkter om Discoverys kanaler släcks i en vecka – som förra gången med Telia?

– Reklamutrymmet under februari har vi medieköpare redan bokat. Kanal 5 kanske anser att de har luft kvar i lagret och ändå kan leverera sina åtaganden gentemot annonsörerna gemom att öka frekvensen. Då kostar det ingenting. Men de annonsörer som har köpt får sämre kvalitet på sina kampanjer eftersom man tappar i räckvidd då kampanjerna når färre unika tittare.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt