Trots kritiken – SVT ökar sponsringsintäkterna

2013-08-14 14:12 Dante Thomsen  

Trots kritiken ökar SVT:s sponsringsintäkter rejält, kan Dagens Media berätta.

Under 2012 ökade SVT:s sponsringsintäkter med 55 procent, till totalt 38,6 (24,9) miljoner kronor jämfört med 2011, enligt bolagets årsredovisning.

– Den enkla förklaringen är OS i London. Det är det största evenemanget vi har haft. Det brukar vara så att sponsringsintäkterna är större vartannat år, så är det alltid. Det var helt enkelt stora evenemang 2012, säger SVT:s sponsringschef Stina Björk till Dagens Media.

SVT:s sponsringsintäkter har på senare tid kommit att ifrågasättas allt mer. Stina Björk tar dock lätt på kritiken trots att SVT ökade sponsringsintäkterna med över 50 procent under 2012.

– I år ligger intäkterna inte alls på samma nivåer utan de går ner lite igen. Det jämnar ut sig.

Är 2012 års sponsringsintäkter ett rekord?

– Vi kommenterar inte specifika nivåer men nej det är inte ett rekord.

Tidigare har bland annat Konkurrensverket, i sitt remissvar till public service-utredningen, ifrågasatt SVT:s möjligheter att finansiera verksamheten med sponsring.

Även kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth har tidigare uttryckt en vilja att SVT ska stå fri från köpta, kommersiella budskap.

– Men hon är väl ganska ensam om den kritiken. Politikerna i övrigt verkar rätt eniga över att sponsring behövs för att vi ska kunna ha stora sportevenemang. Vi är dessutom ofta bundna i avtalen att tillfråga sponsorer. Det blir konstigt om vi inte gör det, säger Stina Björk.

Även företrädare för TV4 har uttryckt hård kritik mot sponsringen i SVT. Nu senast i samband med att Dagens Nyheter i somras avslöjade att antalet sponsrade skyltar i SVT ökat rejält sedan 2009 då riksdagen beslutade att kanalen skulle bli mer restriktiv.

"SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand viftar i DN-artikeln som vanligt bort det hela med att förtroendet för SVT inte påverkas utan är starkt. Och precis lika vanlig är frånvaron av tankar på hur övriga svenska medieföretag påverkas", skriver Magnus Törnblom, pressansvarig för företagsinformation på TV4, i kanalens medieblogg.

– Det kanske låter värre än vad det är. Det är några få från TV4 som uttalar sig om det. De är ju medvetna om hur det funkar och TV4 har ju oerhört mycket mer att sälja. Deras intäkter går inte ens att jämföra med våra, säger Stina Björk.

Hon räknar inte med att det blir några större skillnader i sponsringsintäkterna i år.

– Men det har gått ganska bra några år nu och det har påverkat nivåerna. Vi får se hur det går framöver men det är lika för alla bolag. Det blir inga större ökningar. De stora evenemangen kostar ju dessutom ofta mer. Ju fler vi gör desto dyrare blir det.

More Space Nordic är SVT:s exklusiva partner när det kommer till sponsringsförsäljning. Det bolaget hade en omsättning på drygt 15 miljoner kronor 2012, vilket kan jämföras med en omsättning på 13 miljoner kronor året innan.

Resultatet efter finansiella poster landade samtidigt på 4,2 miljoner kronor vilket är en liten minskning jämfört med 4,5 miljoner året innan.

– Vi har en speciell modell för provisionen så det är svårt att tolka hur vårt uppdrag syns i deras balansräkning. De har också andra uppdrag som påverkar, säger Stina Björk.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt