Tittarnas vrede mot Kanal 5: ”Utpressning”

2016-01-29 09:21 Erik Wisterberg  

Canal Digital och Kanal 5 försöker mobilisera arga kunder – till varandras Facebooksidor.

Som Dagens Media i går rapporterade riskerar en avtalskonflikt mellan Telenor och Discovery Networks att resultera i att tv-bolagets kanaler släcks för 800 000 kunder natten till måndag. Detta om inte parterna landar ett nytt avtal innan dess.

Ett informationskrig pågår parallellt, där de två bolagen försöker lägga skulden på varandra. Med start i går kväll började Discovery Networks gå ut med textremsor i sina linjära tv-kanaler och med information i sociala medier.

Som Dagens Media redan i går kunde berätta försöker Discovery Networks att vända kundernas vrede mot Telenorbolagen Bredbandsbolaget och Canal Digital (Telenors distributörer i Sverige). Discovery uppmanar nu sina kunder att vända sig till Canal Digital och Bredbandsbolaget på Facebook – där kundernas synpunkter blir fria för allmän beskådan.

– Vi kommer att informera tv-tittarna i våra kanaler och på våra sociala plattformar om den risk som nu föreligger. Det är naturligt att man vänder sig till den man är kund hos om man har ytterligare frågor, sade presschefen Dan Panas i går till Dagens Media.

Men på Kanal 5:s egen Facebooksida är många nu kritiska. I skrivande stund finns över hundra kommentarer.

”Har varit trogen tittare på alla deras kanaler som sänds via Canal digital. Vet att ni är toppstyrda men att gå ut med en textremsa som säger att alla som har Canal digital riskerar att förlora kanaler på grund av att Canal digital inte går med på era krav! Det är utpressning!”, skriver en tittare.

”Vad har ni att beklaga för? Det är ni som är boven i dramat och i slutändan vill suga ur mer pengar från operatörerna och därför oss kunder. Pinsamt, barnsligt och bojkottar gärna era kanaler”, skriver en annan.

”Är ni giriga? Kostar era program så mycket mer nu jämfört med ett år sedan? Är det alla Sportsändningar som kostar så mycket mer? Ge gärna oss tittare rätt information så kanske vi har mer förståelse. Just nu tror jag mer på Bredbandsbolaget/Telenor...”, skriver en tredje.

Även på Canal Digitals Facebooksida finns många kommentarer – och Canal Digital uppmanar i sin tur aktivt sina kunder att gå till Kanal 5:s Facebooksida. Även Bredbandsbolaget mobiliserar på Facebook genom att dirigera kunder som stöder bolaget till Kanal 5:s Facebooksida.

Parterna har till och med söndag på sig att lösa konflikten, som bland annat gäller det pris som Telenorbolagen ska betala för att få distribuera Discovery Networks kanaler.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>