SVT stoppar tv-serie efter tvist om kontraktsbrott

2016-10-17 10:46 Amanda Törner  
Produktionsbolag som gör tv på uppdrag av Sveriges Television måste följa de regler som styr public service-bolagen i Sverige, vilket innebär att ingen reklam, inga produktplaceringar och inga kommersiella intressen får gynnas. Foto: Janne Naess

Produktionsbolaget tog emot pengar för exponering i SVT – nu ställer SVT in ännu en tv-serie efter tvist om kontraktsbrott, rapporterar Medierna.

I somras avslöjade SR:s Medierna hur produktionsbolaget Road Runner tagit betalt av både fastighetsbolaget och handlarna som exponerades i matlagningsserien ”En tysk, en fransk och en husman”.

Produktionsbolag som gör tv på uppdrag av Sveriges Television måste följa de regler som styr public service-bolagen i Sverige, vilket innebär att ingen reklam, inga produktplaceringar och inga kommersiella intressen får gynnas.

Ändå hade Road Runner tagit emot 1,3 miljoner kronor från fastighetsbolaget för att serien skulle spelas in i en saluhall i Göteborg.

Efter Mediernas avslöjande inledde SVT en intern granskning av produktionsbolaget, vilket innebär att man även stoppar serien "Tidsoptimisterna", en populärvetenskaplig serie om tid med "På Spåret"-vinnaren Jesper Rönndahl. Dessutom ligger man i tvist om kontraktsbrott med produktionsbolaget.

Medierna har sökt Road Runner, som säger att de inte har någon kommentar och hänvisar frågor till SVT.

– Vi gick vidare och tittade på flera produktioner, forsättningen av "En tysk, en fransk och en husman" som var på gång och även då "Tidsoptimisterna", säger Mikael Österby, exekutiv producent för serien på SVT och den som har gjort granskningen, till Medierna.

Uppföljningen av "Tidsoptimisterna" var alltså betald och klar för sändning. Uppföljningen på "En tysk, en fransk och en husman" var planerad och skulle utspela sig i en saluhall i Stockholm, men var inte färdigproducerad.

Medierna ställer även frågan hur vanligt det faktiskt är att produktionsbolag som SVT samarbetar med jobbar på det här viset – alltså får in pengar till en tv-produktion genom sponsring pch produktplacering, som är vanligt inom den kommersiella tv-värden.

– Det är första gången jag fått ett så konrekt case, jag har varit här i sexton år, så det är verkligen en udda upplevelse, säger Thomas Nilsson, kanal- och tablåchef på SVT.

Han menar vidare att SVT nu kommer att se över om det finns någonting som man kan förbättra, men vill samtidigt hävda att SVT:s grundstruktur är "omfattande och heltäckande" i de här frågeställningarna.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt