SVT om nya Ving-loggan: "Oj, det var verkligen likt"

2012-12-14 15:56 Dante Thomsen  

Vings nya identitet bär en slående likhet med SVT Plays logga. Nu ska SVT ta upp ärendet på högre ort.

I går lanserade Ving den enskilt största varumärkesförändringen som resebyrån någonsin genomfört. Men det dröjde inte länge innan flera av dagensmedia.ses läsare reagerade på omgörningen.

Vings nya logga bär nämligen en slående likhet med en helt annan logga – som används av SVT Play.

När dagensmedia når Lena Glaser, chef för SVT:s digitala utbud, har hon ännu inte sett Vings nya logga.

– Men oj, ja det var verkligen likt. Vi har ju en logga som är väldigt enkel och lättbegriplig för alla, säger Lena Glaser när hon har undersökt loggan närmare.

Hon vill däremot inte dra några förhastade slutsatser över hur likheterna uppstått.

– Men SVT Play är en stor succé som är väldigt folkligt förankrad. Därför kan det finnas skäl att tro att även Ving hoppas på en association. Att även de vill vara populära och folkliga och att vi har ett etablerat uttryck som andra vill kopiera. Det är den negativa tolkningen.

Vad är den positiva tolkingen?

– Att vi får en anledning att bli smickrade. Det är den positiva kommentaren.

Är du smickrad?

– Jag vet inte riktigt. Jag får nog känna lite på det.

Ärendet ska nu tas upp på högre ort.

– Eftersom att vi inte vet om det här är medvetet eller omedvetet vill jag inte säga för mycket, men vi kommer absolut att titta vidare på det här.

Kan det bli aktuellt att vidta åtgärder?

– Vi måste diskutera det så jag kan inte uttala mig om det i dagsläget.

Magdalena Öhrn är informationschef på Ving och hon berättar att diskussionerna om eventuella likheter har kommit upp.

– Det har diskuterats och då framför allt i efterhand, men jag vet inte om jag tycker att de är så lika varandra. SVT Play har en grön pil med text och vi har ett orange hjärta utan text, säger hon till dagensmedia.se.

Hon poängterar samtidigt att det finns många loggor som liknar varandra.

– Titta på Vattenfall och Pepsi som båda har någon slags cirkel. Manpower och Ericsson är ett annat exempel.

Vings nya identitet har tagits fram av varumärkesbyrån Happy F&B. Vings reklambyrå är Forsman & Bodenfors.

Läs också: Här är Vings nya utseende

Relaterade artiklar

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt