Smartclip säljs – igen

2016-03-21 10:23 Erik Wisterberg  

Smartclip säljs – till en värdering på omkring 450 miljoner kronor. Här är bolaget som tar över Smartclip.

Smartclip, ett europeiskt annonsnätverk för webb-tv, köptes 2011 upp av Adconion media group.

I dagsläget har bolaget kontor i en rad europeiska länder, USA, Mexiko, Ryssland och Australien.

Nu styckas bolaget upp.

Mediengruppe RTL Deutschland hostar upp 46,9 miljoner euro, motsvarande 435 miljoner kronor, för 93.75 procent av aktierna i Smartclip.

Säljare är AMG Advertising Topco Ltd (tidigare Adconion media group ) samt ett antal nyckelpersoner inom Smartclips ledning. Sedan tidigare har AMG sålt av den amerikanska delen av Smartclip till Amobee.

Affären innebär att Mediengruppe RTL Deutschland köper Smartclips verksamhet i Tyskland, Nederländerna, Skandinavien och Italien.

– Förvärvet av smartclip kommer signifikant att stärka vår position som ledande mediasäljbolag inom online video annonsering. I Tyskland kommer räckvidden, och även annonsutrymmet, att växa substantiellt i och med detta förvärv, säger Anke Schäferkordt, vd för Mediengruppe RTL Deutschland, i ett pressmeddelande.

Smartclips verksamhet i Spanien och Latinamerika ingår inte i köpet. Dessa bolag ska i framtiden licensiera smartclips teknologi och varumärke.

Smartclips nordiska verksamhet omsatte 132 miljoner kronor enligt sitt senast tillgängliga bokslut (helåret 2014). Rörelseresultatet landade på 6,3 miljoner kronor.

Smartclip grundades i Tyskland 2008 och tog klivet in på den nordiska marknaden 2010.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt