Simon Romanus: ”Melodifestivalen är Sveriges svar på Super Bowl”

2016-03-11 15:32 Anton Äng  
Simon Romanus tror att möjligheterna för VR i framtiden är oändliga. Foto: Pressbild.

SVT annonserade i förra veckan att årets final i Melodifestivalen kommer att sändas i VR. Wonderworld VR står för produktionen. Detta är lika stort som när vi gick ifrån radio till tv, säger Simon Romanus.

Simon Romanus har flera års erfarenhet av tv. Sommaren 2013 tillträdde han som vd för Endemol Shine-bolaget Friday TV, efter att tidigare ha arbetat bland annat som programledare för "Lilla Aktuellt" och för Jarowskij. Tidigare under vintern lämnande han Friday TV och grundade istället Wonderworld VR.

Bolaget var först i världen med en 158 timmar lång livesändning i virtual reality under SVT:s program ”Musikhjälpen”. Nu väntar nästa stora uppdrag för Simon och Wonderworld – Melodifestivalen.

Med en 360-kamera placerad på bästa tänkbara plats ges alla tittare med en telefon och VR-glasögon chansen att uppleva känslan av att själva vara på plats. Planen är att tittaren ska få bästa möjliga upplevelse och bästa plats. Första raden i mitten.

– Det känns fantastiskt att få chansen att göra detta. Större än så här blir det inte. Melodifestivalen är Sveriges svar på Super Bowl. Vi har kämpat för att nå dit vi är idag. Vi är dem som kan leverera virtual reality live idag. SVT vågar sticka ut hakan med detta, säger Simon Romanus när Dagens Media når honom.

I samarbete med företaget Evado har de en mjukvara som kan leverera högupplöst videomaterial i 360-graders vy ut till de flesta tänkbara plattformar som stödjer 360 graders tittning och virtual reality.

Allt man behöver för att se finalen imorgon är SVT:s app "SVT 360", en smartphone och ett par VR-glasögon. Har man inte några glasögon kan man fortfarande se finalen i appen, fast då som en så kallad 360-film, där man kan vrida filmen i 360 grader och själv välja vad man vill se.

Simon Romanus är själv övertygad om att VR är framtiden för tv.

– Jag är övertygad om att VR kommer ta över tv-tittandet helt i framtiden. Detta är lika stort som när vi gick ifrån radio till tv. Det finns så otroligt många möjligheter med denna teknik. Tänk bara om SJ ska sälja några av sina vagnar. Om man istället för att visa vagnarna på bild kan man låta köparna gå runt i vagnarna och titta. Det är mycket mer säljande. Användningsområdena är oändliga, säger han.

Wonderworld VR har kontor i både USA och Sverige och satsar på en internationell position inom virtual reality.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt