Så mycket fick Bonnier i United Screens

2013-09-27 15:50 Erik Wisterberg  

Bonnier tror stenhårt på sin 20-miljonersinvestering i United Screens – men vill inte sia om när bolaget ska bli lönsamt.

Att Google-vd:n Stina Honkamaa Bergfors valde att lämna sitt välbetalda toppjobb för att istället dra igång tv-bolaget United Screens fick många i branschen att höja på ögonbrynen.

Bedömare som Dagens Media har talat med är delade i två läger. Dels finns de som tror på idéen, med hänvisning till Youtubes stora räckvidd och outnyttjade kommersiella potential. Dels finns skeptikerna, som pekar på att United Screens blir en mellanhand som lätt går att runda. Tv-kanalerna kan istället välja att teckna avtal direkt med Youtube förutsatt att de vill låta sitt material leva på plattformen.

Bonnier Growth Media har enligt uppgift tryckt in i storleksordningen 20 miljoner kronor i United Screens, vars lansering markeras med en stor fest på Sturecompagniet i centrala Stockholm på fredagskvällen.

– Investeringen gjorde vi för att vi tror att idén är så stark och vältajmad, i kombination med att det är fyra extremt duktiga personer som ville starta och driva bolaget, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.

Hon vill varken bekräfta eller dementera uppgiften om storleken på investeringen.

– Jag vill inte säga något om det.

Från United Screens sida har man sagt att finansieringen är säkrad under flera år framöver. Grundarna vill dock inte berätta hur mycket pengar, om några, de själva går in med. Man har kommit överrens med Bonnier om att inte tala öppet om finansieringen.

Enligt United Screens aktiebok, som Dagens Media har tagit del av, fick Bonnier 400 000 aktier i bolaget för sin investering. Det motsvarar 22 procent av bolaget, vilket betyder att Bonnier från start värderar United Screens till omkring 90 miljoner kronor.

Ifall de övriga grundarna gått in med pengar till samma värdering skulle det innebära att de lagt upp omkring 17 miljoner kronor per skalle.

Tv-veteranen Jan Zachrisson, som blev förmögen när han sålde sina andelar i produktionsbolaget Jarowskij, äger sin del via Aivilo Holding AB.

Malte Andreasson, före detta planeringsdirektör på TV4, samt ex-Google-chefen Stina Honkamaa Bergfors har båda placerat sitt ägande i nystartade holdingbolag. Oscar Höglund äger sina andelar via sitt bolag OH Holding AB.

Som Dagens Media tidigare har berättat vill United Screens teckna avtal med landets stora tv-hus för att hjälpa dem att få betalt för sitt meterial till Youtube. MTG har uttryckt sig skeptiska till upplägget, medan Bonnierägda TV4:s vd Casten Almqvist uppger att förhandlingar pågår.

Inga avtal med tv-jättarna har hitills presenterats.

Schibstedägda mediehuset Aftonbladet har dock inlett ett samarbete med United Screens.

Under fredagen skickade United Screens ut ett pressmeddelande om att kokboksförfattaren och Cafébloggaren Jonas Cramby får eget matlagningsprogram i bolagets kanalnätverk. Något som Dagens Media berättade om redan i förra veckan.

I dag släpptes även en trailer för programmet:

<iframe width="468" height="351" src="//www.youtube.com/embed/SpUKxp5qKF8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Så ägs United Screens:

• Bonnier Growth Media AB 400 000 aktier

• Jan Zachrisson via sitt bolag Aivilo Holding AB 350 000 aktier

• Oscar Höglund via sitt bolag OH Holding AB 350 000 aktier

• Stina Honkamaa Bergfors via sitt bolag Stina Honkamaa Holding AB 350 000 aktier

• Malte Andreasson via sitt bolag Erik Malte Holding AB 350 000 aktier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt