Så hanterar kanalerna de nya Ofcom-reglerna

2011-03-09 06:10 Ardalan Samimi  

MTG genomför just nu en informationskampanj för att berätta om de nya reglerna kring produktplacering. Men Kanal 5 avvaktar tills efter sommaren.

Efter ett beslut av den brittiska regeringen är det tillåtet med produktplacering för kanaler som regleras av Ofcom.

Det innebär alltså att även svenska kanaler som sänder från Storbritannien – bland andra TV3 och Kanal 5 – kan börja ta betalt av företag som vill placeras i programmen. Kanalerna måste dock informera tittarna om när det rör sig om produktplacering.

Ofcom presenterade nyligen den logotyp som kanalerna måste använda sig av i anslutning till program där det förekommer produktplacering.

Logotypen, som består av två "P" inuti varandra, måste synas i rutan i tre sekunder vid programmets början och slut, samt efter varje reklamavbrott.

Nu har MTG rullat ut en månadslång informationskampanj som, i enlighet med regelverket, ska förklara symbolen för tittarna.

– Denna sekvens är 20 sekunder lång och är helt i linje med kanalens manér. Vi visar den fem gånger per dag under en månad, och vi har redan sänt kampanjen en vecka, skriver Per Lorentz, informationschef för MTG, i ett mejl till dagensmedia.se.

Men på Kanal 5 och Kanal 9 har man den närmaste tiden inga planer på att kampanja för de nya reglerna.

– Vi välkomnar regelverket, som gör det tydligare med produktplaceringar. Men i vårt fall har vi inga aktuella program, åtminstone inte före den 31 augusti, som omfattas av reglerna, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5 och Kanal 9.

Läs allt om det nya regelverket i DM Plus.

Ardalan Samimi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt