Reklamkupp i Melodifestivalen – Samir varnas av SVT

2016-03-07 09:21 Ylva Larsson  

UPPDATERAD. Samir Badran varnas av SVT efter att ha brutit mot reklamförbud.

Under lördagens direktsändning av ”Andra chansen” i SVT dök artisten Samir Badran upp i en t-shirt med en logotyp från klädmärket "Stussy" och under sitt uppträdande visade han tydligt märket på sina kalsonger. Detta trots att sändningsreglerna för public service gör gällande att inga reklambudskap eller enskilda varumärken får synas i SVT:s sändningar.

– Vi har strikta regler när det gäller reklam och exponering av det i tv-sammanhang. Och det måste vi prata med Samir och hans skivbolag med innan finalen. För det är klart att det inte är okej om du frågar oss, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, till Expressen.

Sami Badran själv menar att han inte hade fått någon information av SVT om reglerna.

– Herregud, jag ber om ursäkt till SVT, Christer Björkman och alla som jobbar med Melodifestivalen. Stäm mig och ta ut mig ur finalen så kan jag dra till Thailand istället, säger han till Aftonbladet.

SVT ska nu ha ett möte med artisten innan lördagens final.

"Andra chansen" brukar ha något lägre tittarsiffror än deltävlingarna i Melodifestivalen – och så även i år. Totalt sågs lördagens direktsändning av 2 911 000 tittare, enligt MMS.

Tittartidsandelen i målgruppen 3-99 år var 67,6 procent och i målgruppen 20-59 var den 74,6 procent.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>