Premiär för SVT:s nya grävprogram – på Youtube

2016-03-07 15:32 Erik Wisterberg  
Valeria Helander, tidigare på Uppdrag Granskning, är en av reportrarna på nya programmet "Dold". Foto: SVT/Youtube. Foto: SVT/Youtube

När SVT:s nya grävprogram har premiär går materialet först ut på Youtube. Först en månad senare har grävprogrammet ”Dold” premiär i tv-rutan.

De kommersiella medierna nagelfar i stort sett varje drag från public servicejätten SVT. Hur bolaget spenderar sina miljarder – och vilken inverkan dess beslut får på den kommersiella mediemarknaden – är ett av mediebranschens hetaste debattämnen.

Ungdomssatsningen Edit och receptsajten ”Vårt kök” är några exempel på kritiserade initiativ från SVT.

I morgon kommer ytterligare ett drag med potential att skapa debatt.

Dagens Media berättade i november att SVT planerade ett helt nytt granskande program, som ska komplettera flaggskeppet Uppdrag granskning genom att specifikt rikta in sig mot en yngre målgrupp.

I morgon går det nya programmet, som får namnet ”Dold” upp – men inte i linjär-tv.

”Varje tisdag med start den 8 mars publicerar redaktionen för Dold ett granskande inslag på programmets Youtubekanal och i SVT Play. Därefter följer extramaterial, trailers, uppmaningar att berätta egna historier och en reell möjlighet för tittarna att själva påverka innehållet. Dold drar fram orättvisor och missförhållanden i ljuset”, skriver SVT om programmet.

Granskningarna ska publiceras löpande i ”kapitelform”. Dessa kapitel ska senare sammanställas till ett traditionellt tv-program som sänds i SVT2 från och med den 19 april.

Konkret innebär det att ”Dold” först möter tittarna via Googleägda Youtube, samt SVT Play.

– Dold är ett program som vänder sig till en yngre målgrupp, som i högre grad konsumerar journalistik online. Därför kommer vi att använda digitala plattformar och sociala medier för att publicera delar av innehållet, säger Helena Olsson, programbeställare för nyheter, samhälle och dokumentär på SVT, till Dagens Media.

Publiceringarna online ska även användas för att generera tips, hitta case och bjuda in publiken för att forma själva journalistiken.

– Vi använder digitala plattformar för att i en processjournalistik hämta hem material till den grävande journalistiken, säger Helena Olsson.

SVT:s policy är bolaget ska vara återhållsamt med att publicera material i sociala medier och på plattformar som Youtube. Debatten i mediebranschen handlar om ifall det är rimligt att SVT, som finansieras med licensmedel, ska göda amerikanska nätjättar som Facebook och Google med innehåll.

Helena Olsson utesluter inte att SVT kommer att kritiseras för att material från ”Dold” publiceras på Youtube.

– Det är högst troligt. Men vi har inte gjort någon omvärdering av vår policy. Detta är ett litet projekt där vi testar att jobba med delar av materialet i sociala medier. Det fulla programmet kommer att gå i SVT2 och SVT Play.

”Dold” ska skildra och granska vardagsnära missförhållanden. Reportrarna Valeria Helander, Cecilia Vaccari och Samir Bezzazi gör programmet. Projektledare på SVT är Kenny Adersjö.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt