Premiär för julkalendern: "Hemskt om folk rasar"

2016-11-30 09:17 Hanna Frick  

Kristoffer Graci, vd på Nordisk Film TV, berättar om spänningarna och förväntningarna inför premiären av årets julkalender "Selmas saga". "Det skulle vara hemskt om folk skulle rasa över innehållet", säger han.

Imorgon är det premiär för årets julkalender "Selmas saga" som produktionsbolaget Nordisk Film TV producerat. Av döma på trailern står årets julkalender i tydlig kontrast till förra årets mer dokumentära julkalender "Tusen år till julafton".

Kristoffer Graci, vd på bolaget, beskriver "Selmas saga" som ett stort äventyr – en varm berättelse med inslag av både magi och humor. Tidigare har Nordisk Film TV producerat 2011 års julkalender "Tjuvarnas jul" men det här är första gången som Kristoffer Graci varit inblandad i att ta fram en julkalender.

Det som för två år sedan endast fanns på papper har nu blivit till 24 avsnitt som sänds första gången 07.15 imorgon den 1 december i SVT1.

– Det känns otroligt spännande, vi har hållit på med det här så länge nu och det är väldigt nervöst inför premiären, säger Kristoffer Graci till Dagens Media.

Vad är det värst som skulle kunna hända?

– Det skulle vara hemskt om folk skulle rasa över innehållet, det skulle vara jobbigt. Eller om tittarsiffrorna skulle vara de lägsta någonsin.

Och hur ser drömreaktionerna ut?

– Givetvis tittarrekord och inte en enda missnöjd tittare, det hade varit härligt, säger han.

Förra årets julkalender – "Tusen år till julafton" – producerades av produktionsbolaget Thelma/Louise. Förutom den hyllade och kritiserade julkalendern står produktionsbolaget bakom en rad hyllade program. Men framgångssagan höll inte och i oktober ansökte bolaget om konkurs.

Hur tufft är det att överleva som produktionsbolag idag?

– Det finns flera aspekter på den frågan. Tv-tittandet går ned och i samma veva finns det väldigt många produktionsbolag som konkurrerar med varandra. Det gör att det blir en prispress både kors och tvärs, så på det sättet är det en utsatt marknad, säger Kristoffer Graci.

Även Nordisk Film TV har haft det tufft. 2014 låg omsättningen på 24 miljoner kronor, ett resultat som 2015 nästintill fördubblades till 45,7 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på – 8,6 miljoner kronor, också det en klar förbättring i jämförelse med 2014 års förlust på 15,7 miljoner kronor.

Anledningen bakom vändningen är, enligt Kristoffer Graci, bolagets strategibyte – att satsa mer på egenutvecklade produktioner. Att producera en julkalender betyder en hel del, säger Kristoffer Gracis.

– Det är otroligt prestigefyllt att göra julkalendern. Det har varit en del av vår strategi också, att arbeta mer med skrivet drama, så det ligger hand i hand med det som vi utvecklar aktivt.

"Tusen år till julafton" slog – trots kritiken – tittarrekord, nu återstår det att se om "Selmas saga" tas emot lika väl tittarsiffermässigt.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt