Piratpartiet köper sig in på MEG – tv-branschen rasar

2015-03-05 10:08 Erik Wisterberg  

Piratpartiet köper in sig på MEG för 150 000  kronor.

I dag inleds Mediedagarna i Göteborg, MEG, på Svenska mässan. Det är mediebranschens stora event – som varje år ska vara den ”viktigaste mötesplatsen för mediefrågor”.

I år är yttrandefriheten ett särskilt tema.

”Räkna med att bli engagerade, inspirerade, underhållna – och säkert provocerade!”, skriver MEG på den egna sajten.

Och just provocerade är det flera som har blivit av Piratpartiets framträdande roll på MEG.

Piratpartiet – som är för fri icke-kommersiell fildelning och vill begränsa kommersiella aktörers upphovsrätt kraftigt – är som enda politiska parti programpartner till MEG.

Med på MEG är även dragplåstret Pirate Bay-grundaren Peter Sunde, som nyligen avtjänat sitt fängelsestraff. Han ska ge sin syn på ”ett öppet internet” i dag och i framtiden. Peter Sundes framträdande presenteras av ”MEG med programpartnern Piratpartiet”. Piratpartiet har även en egen programpunkt där partiets ungdomsrörelse ska presenteras.

En av dem som reagerar är Björn Rosengren, ordförande i branschorganisationen Film- och tv-producenterna.

– Det är oerhört märkligt. De står för saker som vi har oerhört svårt att acceptera, att man inte ska betala för sig på nätet, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Jag har respekt för att Piratpartiet får ha sina åsikter. Men jag har svårt att förstå att man har dem som partner när hela mediebranschen ifrågasätter deras ståndpunkt.

De kommersiella tv-husen bedriver tillsammans med flera musik- och filmbolag ett krig mot piratsajter som The Pirate Bay och de nya illegala streamingsajterna. I november stämde aktörerna internetoperatören Bredbandsbolaget i ett försök att nå framgång i ett blockeringsmål. Bakom stämningen står Film- och TV-branschens samarbetskommitté, FTVS, som inkluderar tv-kanalerna SVT, TV4-Gruppen, MTG TV, SBS Discovery och C More.

På de kommersiella tv-husen har flera medarbetare reagerat.

– Det är märkligt, säger en chef på en av tv-kanalerna, som vill vara anonym.

En annan säger att det har väckt irritation att man på en mässa som vill vara ett affärsforum tagit in en partner som menar att allt på nätet ska vara fritt att dela.

Björn Flintberg jobbar med MEG för Piratpartiets räkning. Han berättar att Piratpartiet har lagt omkring 150 000 kronor för att bli programpartner för MEG.

– Det är första gången vi gör den här typen av satsning, säger Björn Flintberg till Dagens Media.

Partiet förlorade efter valet 2014 sin representation EU-parlamentet då man bara skrapade ihop 2,2 procent av rösterna. Det kan jämföras med 7,1 procent i EU-valet 2009.

Piratpartiet beslutade sig för att medverka på MEG 2015 redan i somras, då det stod klart att NSA-avslöjaren Glenn Greenwald var bokad för ett framträdande.

Björn Flintberg säger att han kan förstå att vissa i branschens upprörs av Piratpartiets medverkan.

– Jag kan tänka mig det. Men det är viktigt att den rösten som vi representerar finns med och jag hoppas att det kommer att bli spännande debatter.

Han hoppas också att Piratpartiet kan komma tillrätta med bilden av att partiet vill motverka all typ av upphovsrätt.

– Det stämmer ju inte. Vi förespråkar en uppluckring som är till förmån för slutkonsumenten och kreatören snarare än mellanhanden.

Bland annat vill Piratpartiet begränsa den upphovsrätt med ensamrätt som en upphovsman automatiskt får till blott fem år.

”Vi vill ha kvar en begränsad ekonomisk upphovsrätt för kommersiella ändamål, men vi vill släppa all icke-kommersiell kopiering och användning fri”, skriver Piratpartiet om sin politik på den egna sajten.

På MEG hoppas Piratpartiet kunna skapa en ”levande dialog” om frågan.

– Alldeles för ofta är det bara den ena parten som har möjlighet att äga medierummet. Det är en fördel att vara så nära beslutsfattare och medieaktörer som man är på MEG, säger Björn Flintberg.

Hur tycker du att de som skapar innehåll ska få betalt?

– Spotify är ett exempel där det finns alla möjligheter för upphovsmannen att få mer betalt, men där skivbolag ligger och tar en stor andel.

Dagens Media har varit i kontakt med pressansvariga på de tre stora kommersiella mediehusen. De har avböjt att kommentera Piratpartiets närvaro på branschens stora mässa.

Per Strömbäck, talesperson för FTVS, är själv på väg till MEG för att hålla ett seminarium med rubriken ”Vem tjänar på piracy?”.

– Man kan fråga sig i vilken mån ett politiskt parti ska vara så inblandat i en mediekonferens. Men jag tycker att det i grunden är bra att debatten förs. Frågan om yttrandefrihet och upphovsrätt hör ihop, säger han om Piratpartiets medverkan.

SVT är en av MEG:s huvudpartners. Strategichefen Jimmy Ahlstrand är positiv till att piracy finns med som en viktig fråga på MEG.

– Att en mässa har en mångfald av aktörer är det normala, säger han.

Hur ser du på att Piratpartiet, som enda politiska parti, har köpt sig in som programpartner?

– Mig veterligen är det första gången det sker. I och med att vi står som partner är det något vi får utvärdera efter mediedagarna. Det är för tidigt att säga nu hur vi ser på det, men det kan vara ett problem om ett specifikt parti kan dra nytta av vår verksamhet.

LÄS DAGENS MEDIAS BEVAKNING OM KRIGET MOT PIRATSAJTERNA:

Bredbandsbolaget stäms av filmjättar – kräver blockering av Swefilmer och Pirate Bay

Tv-bolagen bakom attacken mot Swefilmer och The Pirate Bay 

”Hotar ett fundament i internet” 

Bredbandsbolaget: "Ingen skyldighet att blockera The Pirate Bay" 

MTG TV: "Vi måste erbjuda tjänster som är så pass mycket vassare"

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på svenska fildelare

Piratfrågan till Meg i Göteborg 

Prenumerant? Läs Dagens Medias tidigare artiklar om de nya illegala streamingsajterna:

Tv-bolagens krav: Hårdare lagar mot pirater

Politiskt nej till ny lag

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt