Pewdiepie startar eget nätverk

2016-01-14 09:06 Erik Wisterberg  

Världens största Youtuber startar eget. Pewdiepies närverk ska samla talanger – och får namnet "Revelmode".

Fenomenet Felix ”Pewdiepie” Kjellberg har skapat värdens största, och förmodligen mest lönsamma, Youtube-kanal.

Under många år har Pewdiepie legat på Maker studios, ett av världens ledande så kallade multi channel networks.

Nu startar Pewdiepie sitt eget närverk, kallat ”Revelmode”.

– Revelmode är jag och ett gäng grymma Youtubers som går samman som en grupp för att göra grymma saker, säger Felix Kjellberg i ett Youtubeklipp som publicerades i går kväll på hans kanal.

Multi cannel networks hjälper Youtubers med att skapa intäkter från sina kanaler, i utbyte mot en viss procentsats. Hur stor denna procentsats är varierar.

Felix ”Pewdiepie” Kjellberg bryter sig dock inte loss från Maker studios. Hans nya nätverk backas upp av just Maker studios, ett bolag som nyligen köptes upp av Disney. Hur ägarandelarna ser ut är i skrivande stund oklart.

Maker studios uppger att Revelmodes profiler tillsammans har ”mer än 100 miljoner följare” på Youtube, Instagram, Facebook, Twitter och Snapchat.

Bland annat har Revelmode Felix Kjellbergs flickvän Marzia Bisognin i sitt stall.

Här är några av profilerna som är med från start: CinnamonToastKen (Ken Morrison), CutiePieMarzia(Marzia Bisognin), Dodger (Brooke Lawson), EmmaBlackery (Emma Blackery), JackSepticEye (Sean McLoughlin), Jelly (Jelle van Vucht), Kwebbelkop (Jordi van den Bussche) och Markiplier (Mark Fischbach).

Dagens Media gjorde 2013 ett av de första stora reportagen om Felix Kjellberg, som då nyligen hade blivit störst i världen på Youtube. Läs reportaget här.

I Sverige har Bonnier investerat i Youtube-nätverket United Screens och MTG har gått in i Splay.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt