Netflix tveklöst störst i Sverige

2016-11-30 16:20 Hanna Frick  

Netflix är ungefär lika stor som samtliga övriga aktörer på marknaden. Samtidigt fortsätter strömmade tv-tjänster att växa och knappa in på traditionell digital betal-tv.

Tillväxten på strömmade tv-tjänster fortsätter att gå som tåget och det visar inga tecken på avmattning, enligt Mediavision. 

Samtliga aktörer växer och störst är den amerikanska jätten Netflix som i sin tredje kvartalsrapport för första gången passerade 1 miljon abonnerande hushåll i Sverige.

Det gör Netflix till den absolut största leverantören av rörlig bild på svensk digital betal-tv marknad.

Netflix har sedan lanseringen hösten 2012 växt i rekordfart.

I kvartal tre i år nådde den amerikanska streamingtjänsten en fjärdedel av svenska hushåll 15-74 år, vilket motsvarar drygt en miljon abonnenter.

Det är ungefär lika mycket som samtliga övriga streamingaktörer sammantaget. Näst störst är MTG:s Viaplay och HBO Nordic.

Totalt sett har cirka 35 procent av hushållen ett abonnemang för en eller flera strömmade betal-tv-tjänster. Inom ett år väntas denna andel passera 40 procent.

Därmed närmar sig innehavet av strömmade betal-tv-tjänster gradvis traditionell digital betal-tv som finns i knappt 60 procent av hushållen.

Sett till utvecklingen bland yngre, till exempel i gruppen 25–34 år, har strömmade betal-tv-tjänster redan passerat traditionell digital betal-tv när det gäller innehav av abonnemang.

– Vi ser ingen inbromsning i tillväxten för strömmade betal-tv-tjänster. De unga har redan tagit till sig de nya tjänsterna och nu sker tillväxten framför allt i äldre målgrupper. I takt med att marknaden mognar kommer nya utmaningar där traditionella distributions- och marknadsföringskanaler kan komma att spela en viktig roll. Netflix riktade lansering av storproduktionen ”The Crown” är exempel på hur man försöker nå nya målgrupper, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelane.

Om Mediavision:

Mediavision är ett oberoende konsultbolag, inriktat på analys och strategi inom digitala medier. Mediavision har under en längre tid följt ändrade medievanor hos den svenska allmänheten. Varje månad intervjuas 1000-1500 slumpmässigt utvalda individer mellan 15-74 år via webb.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt