Nej, Guldtuben hade inte fler tittare än Kristallen

2016-03-29 15:59 Erik Wisterberg  

ANALYS. Så förvillar Splaychefen Vigor Sörman kring Guldtubens så kallade tittarsiffror. Dagens Medias Erik Wisterberg förklarar skillnaden mellan visningar och tittare.

"Guldtuben fick fler tittare än Kristallen".

Ibland dyker det upp nyhetstips där avsändaren effektivt sätter fingret på en detalj som bekräftar en större berättelse.

En av de stora berättelserna just nu i mediesvängen är den om gammel-tv:s död.

Den är lätt att ta till sig.

Det är lika lätt att glömma att den handlar om pengar.

Enligt IRM lägger svenska annonsörer omkring 5,5 miljarder på tv-reklam – varje år.

Youtube största hotet?

Jag är själv en av dem som valt att strunta i att köpa något kanalpaket när jag nyligen flyttade. Istället betalar jag för Netflix och HBO Nordic. Kollar SVT via Play i Apple-tv och köper Viaplay eller C More i nödfall när det vankas stora matcher. På Youtube följer jag slaviskt The Berrics (bästa skatekanalen).

Just Youtube är kanske det största hotet mot traditionell tv. Enligt mastodontstudien Svenskarna och internet har Youtube större veckoräckvidd än alla linjära tv-kanaler sammantaget. När Dagens Media i årets tredje nummer djupdök i Youtubes snabba mumsande av publikens tid valde vår chefredaktör att klä förstasidan med en pastisch på Tabe Hoopers och Steven Spielbergs klassiska skräckrulle ”Poltergeist”.

I Dagens Media #3 2016 hittar du som vill veta mer en stor special om Youtubes dominans.

Hur barnet i filmen blir uppslukad av tv-skärmen efter att dagens sändningar var slut blev i vår tidning en metafor för den oförståelse som delar av medievärlden har inför Youtubeprofilernas hypnotiska dragningskraft.

Försök förklara fenomenet Pewdiepie för din mamma eller pappa så blir klyftan tydlig. Där har ni den stora berättelsen om en snabbt förändrad mediekonsumtion. Och om pengar.

En som framgångsrikt är på jakt efter pengarna är Vigor Sörman. Han fattade tidigt (imponerande tidigt enligt mig) kraften i de framväxande Youtubeprofilernas stjärnstatus och lanserade 2013 nätverket Splay. För att driva kategorin framåt lanserade Splay 2014 Guldtuben – ett slags Oscarsgala för Youtubers – som i torsdags gick av stapeln för tredje gången.

All credd till Sörman för det han har skapat. Synd att han måste förvilla för att bevisa det.

Sörman jämför äpplen med päron

11:04 damp Vigor Sörmans pressmeddelande ned i mejlkorgen. ”Guldtuben fick fler tittare än Kristallen”, skriver Sörman och pekar på att totalt ”671 000 personer sett livesändningen” av ”Guldtuben” på Splays Youtubekanal.

Nyheten är en genialisk illustration till den stora berättelsen om gammel-tv:s död – och flera medier svalde betet.

”Youtube-galan Guldtuben drog fler tittare än Kristallen” skrev Di Digital.

”Youtube-galan Guldtuben fick fler tittare än gammel-tv:s Kristallen”, skrev Breakit.

Resumé valde en försiktigare linje, men konstaterade under rubriken ”Så många såg Guldtuben” att ”671 000 personer sett livesändningen” (visserligen med en brasklapp om att valutorna inte är jämförbara).

Problemet är att jämförelsen med "Kristallen" är uppåt väggarna fel.

Vigor Sörman väljer, möjligen medvetet då han själv har bakgrund i den linjära tv-världen, att dupera genom att jämföra äpplen med päron.

Här är fakta i målet

”Kristallen” sändes i TV3 den 30 augusti 2015. Tittarsiffran, enligt MMS var 573 000. MMS mätmetod kan säkerligen ha brister, men den bygger på en teknisk mätning av konsumtionen hos 1200 hushåll.

Likt i alla statistiska undersökningar generaliseras resultaten från den undersökta populationen upp till siffror som speglar Sveriges befolkning (3-99 år).

För att få fram en tittarsiffra för ett specifikt program loggar MMS antalet tittare varje minut under hela programmet för sig. Antalet tittare för varje minut delas sedan med antalet minuter. ”Kristallen” hade alltså 573 000 TITTARE i snitt varje minut under hela programmets gång.

Guldtuben sändes live på Splays Yotubekanal på skärtorsdagen den 24 mars. Samma klipp går att se i efterhand och har i skrivande stund 671 822 VISNINGAR.

Är det samma sak som 671 822 tittare? Nej, självklart inte.

Måttet visningar har i sig problem. 2013 erbjöds jag av ett svenskt bolag att köpa 100 000 Youtubevisningar. Kostnad: 2800 kronor. Den som vill kan också köpa exponeringar direkt från Youtube via deras reklamformat.

Nu påstår jag inte att Splay har gjort något av detta.

Förklaringen till att Vigor Sörmans sifferexercis är djupt oärlig är betydligt enklare.

För att registrera en visning på Youtube krävs bara en kort tids tittande, enligt Marketingland.com låg gränsen 2015 på runt 30 sekunder (Dagens Media väntar på svar från Youtube/Google om den exakta siffran).

Det spelar ingen roll om du stänger av efter en minut eller om du följer hela sändningen som pågick i 1 timme och 34 minuter. Du genererar en visning oavsett.

Skulle ”Kristallen” mätas på samma sätt, ja då kan ni själva tänka er att den skulle mångfaldigas. Så alla landets redaktioner. Läs följande mening – och repetera tio gånger – så slipper du gå i fällan:

En VISNING är inte samma sak som en TITTARE.

Erik Wisterberg är reporter på Dagens Media.

UPPDATERING:

Breakit, Di Digital och Resumé har efter denna publicering snabbt korrigerat sina artiklar.

Fotnot: I Youtube Analytics kan den som driver en Youtubekanal mäta ”visningstid och relaterade mätvärden som genomsnittlig visningslängd, genomsnittlig procent som har visats och behållande av tittarnas intresse”. Någon sådan information fanns dock inte i Splays pressmeddelande.

Dagens Media har sökt Vigor Sörman för en kommentar inför denna publicering.

De vann Guldtuben 2016 – hela listan

Året collab: Try not to laugh challenge – Keyyo och Clara Henry

Årets löfte: HBA

Årets vloggare: Tova Helgesson

Årets humorkanal: Keyyo

Årets gamer: Pewdiepie

Årets artist: Daniel Norberg

Årets action: Dumbass Productions

Årets style: Therese Lindgren

Årets stjärnskott: Tova Helgesson

Årets Youtubeklipp: Städar mitt rum – Tova Helgesson

Årets serie: Under Hundringen – Splay Sverige

Årets Youtuber: Therese Lindgren

Årets dolda kamera: Jockiboi TV

Årets budskap: Sara Nyström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>