Milstolpe för Nyhetsbolaget – tokökar externa beställningar

2016-03-30 15:44 Erik Wisterberg  
Åsa Tillberg, vd för Nyhetsbolaget. Foto: Janne Næss. Foto: Janne Næss.

Efter fyra års kämpande når Nyhetsbolaget en milstolpe. Vd:n Åsa Tillberg uppger att Nyhetsbolaget på kort tid har dragit in produktionsavtal värda 50 miljoner kronor.

– Vi kan fortsätta att växa, säger Åsa Tillberg till Dagens Media.

Bonniers produktionsbolag Nyhetsbolaget sjösattes 2012, då i stort sett samtliga TV4-journalister flyttades över till det nystartade bolaget.

Den största, och stundtals enda, kunden är TV4. Ambitionen från starten har dock varit att Nyhetsbolaget ska slåss om beställningarna på den öppna marknaden. Initialt gick den affärsidén trögt.

Nu verkar Nyhetsbolaget ha fått fart på de externa beställningarna. Bolagets vd Åsa Tillberg uppger att Nyhetsbolaget på kort tid, från slutet av förra året tills i dag, har säkrat produktionsavtal värda 50 miljoner kronor. Motsvarande siffra för hela 2015 var 35 miljoner kronor.

– Dels tror jag att vi har levererat program som kunderna gillar. Dels blir vi mer och mer kända på marknaden, säger Åsa Tillberg till Dagens Media.

Hennes första år som vd på Nyhetsbolaget handlade om att få verksamheten, som enligt Tillberg startades ”med stora underskott”, att visa svarta siffror. 2015 uppvisade Nyhetsbolaget en blygsam vinst på omkring en miljon kronor. Det kan jämföras med en förlust på nära 120 miljoner kronor för 2013 och ett minusresultat på 8,7 miljoner kronor 2014.

Omsättningen för 2015 landade på 443 miljoner kronor.

Hårdsatsar på externa produktioner

Den sanerade ekonomin ger Nyhetsbolaget möjlighet att satsa hårdare på att sälja produktioner utanför grundleveransen till TV4 (nyheter och samhällsprogram).

Bland de nya produktionsavtalen finns beställare som Kanal 5, TV4 och Sjuan. De 50 miljoner kronorna fördelas på åtta produktioner. Där ingår nya säsonger av bland annat ”Vägens Hjältar”, ”SOS Djur” och ”Mitt liv som valp” men även nya titlar som ”Camping Queens”, ”Det stora Tårtslaget” och ”Dr Mikael & Tilde”.

– Vi växer organiskt i takt med att efterfrågan ökar, säger Åsa Tillberg som tillägger att konkurrensen på den pressade produktionsbolagsmarknaden är stenhård.

Nyhetsbolaget svalde i höstas Bonniers förlusttyngda produktionsbolag Scandinavian Studios, vilket kan vara en delförklaring till siffran 50 miljoner kronor.

– Vi tog över Scandinavian Studios och där finns ett antal program som vi hoppas kunna fortsätta producera.

Har du något mål för hur mycket ni ska omsätta på externa produktioner?

– Vi har givetvis en budget för det, men den är inte offentlig. Vi är väldigt nöjda med att vi har kommit upp i 50 miljoner kronor redan nu och det kan bli mer. Vi kan fortsätta att växa.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt