Marknadschefen om Zlatan-succén: "Vår värld blev inte densamma efter Zlatans besök"

2016-03-12 10:00  
Vitamin Wells marknadschef Catharina Carlsdotter med Zlatan Ibrahimovic.

LÖRDAGSINTERVJUN. Vitamin Wells reklamfilm "Zlatan@work" blev en viral succé. Marknadschefen Catharina Carlsdotter berättar om idén bakom och vad det betyder att ha fotbollsstjärnan som ambassadör.

Zlatan Ibrahimovic är den svenska vitamindrycken Vitamin Wells ambassadör sedan hösten 2014. I veckan släpptes del ett i deras nya kampanj med fotbollsstjärnan i huvudrollen och viralpotentialen var solklar.

I filmen chockas den arbetssökande unge Philip när Zlatan Ibrahimovic iklädd shorts och t-shirt kliver in för att göra intervjun hos Vitamin Well.

– Zlatan@work skapades efter Zlatans allra första besök på kontoret. Han var väldigt nyfiken på vår vardag på kontoret eftersom det är så långt ifrån hans värld, berättar Catharina Carlsdotter, Vitamin Wells marknadschef, till Dagens Media och fortsätter:


– Vår värld blev inte densamma efter Zlatans besök och någonstans där föddes idén med Zlatan@work.

I skrivandes stund har filmen närmare 1,5 miljoner visningar på YouTube.

– Filmen har fått en bred spridning internationellt såväl i Sverige, Europa som enda bort till USA och Nya Zeeland. Vi trodde på idén med Zlatan@work-filmerna, men att den skulle få ett sådant enormt genomslag det hade vi inte förväntat oss.

Vad har ni fått för reaktioner?

– Väldigt positiva men den stora snackisen är ju om filmen är riggad eller inte.

Vad betyder det för er att ha Zlatan som ambassadör?

– Zlatan är Vitamin Wells allra största och mest engagerade ambassadör. Det är fantastiskt för oss som bolag att få möjlighet att ta del av Zlatans erfarenheter, hans målmedvetenhet, kontaktnät och hans internationella glans. Vitamin Well är en underdog precis som Zlatan var en gång i tiden, vi kan identifiera oss med honom och han med oss. Med Zlatans hjälp är vi nu på väg ut i Europa och världen med en helt annan kraft än tidigare.

Catharina Carlsdotter har alltid varit väldigt intresserad av varumärken och kommunikation, säger hon. Efter gymnasiet jobbade hon i receptionen på produktionsbolaget Atmosfär och blev förälskad i reklamvärlden.

– Senare, efter universitetet, sommarjobbade jag på Red Bull och förstod att FMCG och action marketing var min grej. 2009 fick jag möjligheten att bli brand manager på Vitamin Well. Idag, sju år senare, har jag ett övergripande ansvar för våra varumärken på samtliga marknader samt för innovation, vilken jag driver tillsammans med vårt produktutvecklingsteam.

Vad har ni för planer framåt för Vitamin Well från marknadsföringssidan?

– Det blir mer Zlatan och Vitamin Well under 2016 med filmerna Zlatan@work som startskott. I övrigt har vi precis lanserat vår nya sockerfria serie Vitamin Well Free som kommer ta för sig mer under vår och sommar. 

Vad har ni för målsättning i det långa loppet för Vitamin Well?

– Vitamin Well är idag ett litet svenskt bolag med stora ambitioner. Vi vet att vi har bra produkter, men vi har en konstant strävan efter att ta fram ännu bättre, smartare och godare produkter. Vi tror att functional food kommer fortsätta att öka i snabb takt, där Sverige ligger i framkant i Europa, men fortfarande långt efter USA och Asien.

Idag finns Vitamin Well i 22 länder och målsättningen närmaste åren är att expandera ytterligare, samt att breddas på de marknader de agerar på idag.

Finns det en risk med att ha Zlatan som ambassadör, att det blir tomt den dagen han inte är det?

– Om vi hamnar där så vet jag att våra konsumenter upplever att Vitamin Well är ett attraktivt och intressant varumärke i sig självt. Vårt samarbete med Zlatan visar att Vitamin Well är ett företag att räkna med.

Utöver den uppmärksammade Zlatan-filmen är Vitamin Well aktuella som en av sponsorerna till Youtube-galan Guldtuben.

– Guldtuben är ett otroligt spännande event där Vitamin Well har varit sponsor sedan allra första dagen.  Vi tror på Youtube som kanal och vill självklart vara med och uppmärksamma de fantastiska Youtube-stjärnor som driver och utvecklar kanalen på eget initiativ. I år, precis som tidigare år, tar vi fram en specialdesignad flaska till själva eventet, samt tävlar ut biljetter både innan eventet och utanför självaste eventet, säger Catharina Carlsdotter.

Varför tror ni på Youtube som mediekanal?

– Youtube är fortfarande en växande mediekanal, med en redan idag otroligt hög räckvidd. YouTube förmedlar relevant content vilket berör och engagerar, och där föds nya stjärnor varje dag. Det är självklart för oss att både nyttja mediet med content och storytelling, men också för att lära och inspireras. Efter veckans succé med Zlatan@work känns det självklart!

Vad är Vitamin Wells styrka?

– Våra medarbetare. Vi är ett litet svenskt företag som gör alltifrån produktutveckling, design, sälj och kommunikation inhouse. Vi lever som vi lär, och producerar drycker vi själva vill ha. Vi skapar egna regler, vi gör det vi tror på och vi vågar vara annorlunda, avslutar Catharina Carlsdotter.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt