Kanal 5 tillbaka – tv-kriget med Telenor är över

2016-02-11 09:05 Erik Wisterberg  

Kanal 5 släcktes – i tio dagar. Nu har Telenor och Discovery enats om ett nytt avtal.

Efter tio dagar med släckta kanaler är tv-kriget mellan Telenor och Discovery över. Det uppger bolagen i separata pressmeddelanden.

Discovery Networks tolv tv-kanaler, däribland Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport ska vara tillbaka under torsdagsförmiddagen för de drygt 800 000 kunder som drabbats.

Varken Telenor eller Discovery, som under konflikten hållt ett högt tonläge gentemot varandra, uppger några detaljer kring hur avtalets nya prisnivå ser ut. Telenor valde att ytterligare trappa upp konflikten genom att inleda en annonsbojkott mot Discoverys kanaler.

Båda parter tycks nu vara måna om att utmåla det nya avtalet som en bra lösning för alla inblandade.

– Vi är glada att vi lyckats hitta en lösning som är bra såväl för oss som för Discovery Networks, men framförallt för kunderna. Vi fokuserar nu på ett konstruktivt samarbete framåt, säger John Nordin, vd för Canal Digital Sverige, i ett pressmeddelande.

Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sverige, vill inte kommentera detaljer i avtalet, exemeplvis hur många år det sträcker sig över.

– Detaljer i avtal faller inom affärsekretessen. Men det är ett avtal som är bra såväl för oss som Telenor, men framförallt för tittarna, säger han till Dagens Media.

Discovery Networks har under konfliktens gång hävdat att de vill ha rättvist betalt för sitt innehåll – mot bakgrund att bolaget har invsterat tungt i bland annat sporträttigheter.

– Överenskommelsen med Telenor som nu är på plats, ligger i linje med våra höga ambitioner för våra kanaler. Att stå upp för våra kanaler, vår stora programproduktion och vår innehållsmässiga mångfald är viktigt både för oss, för den svenska innehållsbranschen och för tittarnas valfrihet. Vi är glada att vi lyckats hitta en lösning som är bra såväl för oss som för Telenor, men framförallt för tittarna. Vi fokuserar nu på ett konstruktivt samarbete framåt, säger Jonas Sjögren, vd för Discovery Networks Sverige, i ett pressmeddelande.

Under konflikten har företrädare för Telenor uppgett att Discovery krävt enorma prishöjningar, som skulle spilla över på kunderna. Discovery har för Dagens Media uppgett att prisnivån som Telenorbolagen betalar för Discoverys kanaler inte höjts de senaste tio åren.

Enligt den norske Discoverychefen Harald Strømme har bolagets begärda prishöjning motsvarat "en kopp kaffe" per kund och år. Ett räkneexempel som Telenor avfärdat som "kreativt".

Enligt Dagens Medias källor har orsaken till konflikten hela tiden funnits i Norge, där Discovery har köpt sporträttigheter som till exempel Tippeligaen. För Discoverys räkning har ett team från bolagets Europeiska organisation skött förhandlingarna med Telenors norska ledning i Oslo.

Enligt Kampanje.com omfattar det nya avtalet även just Tippeligaen.

Discovery köpte i somras även de europeiska sändningsrättigheterna till fyra olympiska spel, något som gör tv-bolagets förhandlingsposition framöver starkare.

I Sverige har de tio dagarna med släckta kanaler lett till kraftigt minskat tittande på Discovery Networks kanaler. Det visar siffror som MMS har tagit fram på uppdrag av Dagens Media.

Under tv-krigets första vecka nära halverades Kanal 5:s tittartidsandel i huvudmålgruppen 14-44 år.

Klicka i diagrammen nedan för att ta del av alla siffror.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>