Kanal 5 släcktes – tittandet halverades

2016-02-02 14:39  

Kanal 5 slocknade för nära en miljon svenska hushåll. Dagens Media kan nu visa effekten – ett halverat tittande i huvudmålgruppen.

– Det är djupt beklagligt säger Discovery Networks presschef Dan Panas.

Tv-kriget mellan Kanal 5:s ägare Discovery Networks och Telenor – som äger de svenska distributörerna Bredbandsbolaget och Canal Digital rullar vidare. Discovery Networks kanaler, slocknade för Telenorbolagens 800 000 kunder natten mot måndag.

Även Viasat och Com Hem har, då bolagen i sin tur har distributionsavtal med Telenor, tvingats att släcka ned Kanal 5.

Dagens Media kan nu, med hjälp av siffror från tv-branschens mätinstitut MMS, visa hur hårt Kanal 5 drabbades under det första dygnet med förlorad distribution.

Kanal 5 hade i går sedan länge laddat upp med premiären av Sofias änglar och Sveriges premiärmatch i bandy-VM, som spelades mot Finland.

Det kan jämföras med måndagen förra veckan, då tablån varken innehöll nya egenproduktioner eller livesport. I vanliga fall hade gårdagens tablå borgat för bra tittande.

Men facit visar ett allvarligt ras. I Kanal 5:s huvudmålgrupp 15-44 år landade tittartidsandelen för hela måndagen på 5,3 procent. Det är en halvering jämför med måndagen den 25 januari.

Kanal 5 – före och efter släckningen

Discovery Networks tappade även stort på kanalhusnivå, även om minskningen där inte är fullt lika kraftig. Måndagen den 25 januari var tittartidsandelen 17,5 procent i målgruppen 15-44.

I går landade motsvarande siffra på 12,9 procent.

Discovery Networks – före och efter släckningen

Klockan 20.00  i går visades säsongspremiären av Kanal 5:s ”Sofias änglar”. Totalt sågs programmet av 226 000 tittare, enligt preliminära siffror från MMS. Det är betydligt lägre siffror än höstens premiäravsmitt som sågs av 327 000. Ratingen i Kanal 5:s huvudmålgrupp 15-44 år var 1,3 procent och tittartidsandelen 5,6.

– Siffrorna är naturligtvis färgade av att vi under gårdagskvällen inte hade den tekniska möjligheten att nå de hushåll som har Canal Digital och Bredbandsbolaget som distributör och inte heller de hushåll som är beroende av signal från Telenor. Det är djupt beklagligt att bandet mellan alla programmets fans och programmet har klippt av tekniskt på det här sättet i och med Telenors beslut om nedsläckning, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks.

Tittandet på Sofias änglar påverkades, uppger presschefen Dan Panas. Foto: Kanal 5.

”Sofias änglar” mötte också starkt motstånd från andra säsongspremiärer i både SVT och TV4. Säsongspremiären av ”Husdrömmar” i SVT klockan 20.00 lockade hela 1 125 000 tittare. Nypremiären av ”När & Fjärran”, där tittarna fick se Camilla Läckberg och Simon Sköld på kärlekssemester i Brasilien, sågs av 680 000 tittare i TV4. Ratingen i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år var 6,8 procent. Tittartidsandelen var 20,5 procent.

En timme senare, klockan 21.00, var det premiär för ”En resa för livet”, programmet där ett gäng kändisar besöker SOS Barnbyar i Sydafrika, i samma kanal. Programmet sågs av 320 000 med en rating på 3,1 procent och en tittartidsandel på 9,7 procent.

Betydligt fler bänkade sig framför säsongspremiären av SVT:s dramaserie ”30 grader i april”. Avsnittet sågs av 1 213 000 svenskar.

Kan slå mot reklamaffären

Kanal 5 är Discovery Networks huvudkanal på den svenska reklam-tv-marknaden – och är alltså den som bolaget är mest beroende av gällande reklamintäkterna.

Blir konflikten långvarig kan Kanal 5 och dess systerkanaler förlora stora belopp i uteblivna reklamintäkter. Om kanalerna inte levererar till de kunder som redan köpt reklamutrymme för februari kan de dessutom tvingas ersätta sina kunder.

– Discovery förlorar distributionsintäkter, men framförallt påverkar det reklamaffären ganska kraftigt, sade Johnnie Åkerström, broadcastchef på mediebyrån Bizkit Havas om konsekvenserna av tv-kriget.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt