Kanal 5 kan släckas för 800 000 kunder – Telenor och Discovery i tv-krig

2016-01-28 13:34 Erik Wisterberg  
Canal Digital tappar tusentals kunder första kvartalet. Foto: Janne Næss.

Kanal 5 och Kanal 9 kan slockna – Discovery Networks och Telenor i storbråk.

I våras släcktes Discovery Networks (dåvarande SBS Discovery) kanaler för 700 000 hushåll i Sverige.

Orsaken var en avtalskonflikt med Telia – som vägrade att gå med på tv-bolagets villkor kring pris, paketeringsmöjligheter och hur materialet skulle distribueras på olika plattformar.

Natten till 1 april 2015 slocknade Discovery Networks kanaler, bland andra Kanal 5 och Kanal 9, för Telias kunder. Konflikten varade i en vecka innan parterna kom överens.

Nu är ännu en konflikt under uppsegling, kan Dagens Media berätta. Denna gång handlar det om de två Telenorägda bolagen Canal Digital och Bredbandsbolaget.

”Discovery Networks har idag gått ut med information om att de är beredda att låta Bredbandsbolagets och Canal Digitals kunder förlora deras kanaler. Beslutet skulle innebära att de två bolagen inte får sända Kanal 5 och Discovery Networks övriga kanaler till sina drygt 800 000 kunder under en begränsad period tills ett nytt avtal finns på plats", skriver Bredbandsbolaget i ett pressmeddelande som skickades ut 13:03 på torsdagen.

Avtalet går ut den 1 februari. Att låta en avtalskonflikt gå hela vägen till nedsläckning av kanaler är tämligen ovanligt i Sverige. Det kan närmast jämföras vid en strejk som uppstår när arbetsmarknadens parter inte kommer överrens.

Canal Digital och Telenor har i dag valt att göra sin version av konflikten offentlig via information till sina kunder.

”Förhandlingar pågår. Just nu har Kundservice inget mer att rapportera”, skrev bolaget i en uppdatering som publicerades vid 12:30 på torsdagen.

Att Canal Digital och Telenor väljer att ge offentlighet till konflikten kan tolkas som ett led i att sätta press på Discovery Networks i den pågående förhandlingen. Men enligt Bredbandsbolagets presschef Aron Samuelsson är deras pressmeddelande dock bara ett svar på att SBS Discovery i Norge vid 12-tiden gick ut med information om konflikten.

I en artikel på norska Kampanje framgår att konflikten gäller hela Skandinavien.

– Vårt främsta fokus är att kunderna varken ska drabbas av prishöjningar eller förlora kanaler. Därför är vi förvånade av att Discovery gör detta publikt via ett pressmeddelande. I och med det berättar de att man är beredd att löpa linan ut, säger Aron Samuelsson till Dagens Media.

Han framhåller att Telenor hade föredragit att fortsätta förhandlingarna i tysthet, givet att flera dagar återstår till deadline.

En kamp om vem som ska bli boven i detta drama gentemot tittarna är sannolikt att vänta ifall konflikten dras till sin spets.

Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sweden, slår tillbaka mot Bredbandsbolagets formuleringar.

– Påståenden om att vi skulle stänga av kanaler har inget med verkligheten att göra. Möjligheten att stänga av våra kanaler finns bara hos Telenor, säger han till Dagens Media.

Bakgrunden till konflikten – där förhandlingar just nu pågår i Olso mellan Telenor och Discovery Networks – är priset som Bredbandsbolaget och Canal Digital framöver ska betala för att distribuera Discovery Networks kanaler. Det handlar, enligt Bredbandsbolaget, även om paketeringen.

Telenors tolkning är att Discovery Networks krav kommer att drabba kunderna. Enligt Aron Samuelsson handlar det om stora prishöjningar – men han vill inte uppge hur stora.

– Discovery vill höja priset avsevärt mot oss, på ett sätt som gör att det kommer att drabba kunderna i stor utsträckning. Det kan vi inte acceptera. De vill även att våra kunder ska behöva betala för kanaler som de inte har valt själva.

Dan Panas vill inte gå in på detaljer – men menar att Discovery Networks krav är rimliga.

– Vi brinner för att göra tv och vi lägger ned blod, svett och tårar – och mångmiljonbelopp i programbudgetar – på att underhålla tittarna. I denna typ av samtal strävar vi efter en rättvis värdering från de som distribuerar vårt innehåll.

Ni hamnde i en likande konflikt med Telia, varför är det bara ni som hamnar i denna typ av konflikter?

– Det stämmer att Telia stängde av våra kanaler i april 2015. Det var ett beslut som de sedan bad om ursäkt för till sina kunder.

Även Discovery Networks har gått ut med information till sina kunder om konflikten, men enligt Dan Panas inte på det sätt som Bredbandsbolaget påstår.

– Det vi har gjort är att gå ut med information om att risk föreligger för att våra kanaler försvinner från Telenors plattformar om inte ett nytt avtal finns på plats den 31 januari. Det gör vi för att våra tittare förtjänar bästa möjliga information i nuläget, säger han.

Här är kanalerna som kan slockna

Följande av Discovery Networks kanaler omfattas:

  • Kanal 5
  • Kanal 9
  • Kanal 11
  • Investigation Discovery
  • Discovery Channel
  • TLC
  • Animal Planet
  • Discovery Science
  • Discovery World
  • Discovery Showcase
  • Eurosport
  • Eurosport 2

Källa: Bredbandsbolaget.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>