Inga pengar i kompensation till tv-krigets offer

2016-02-10 15:39 Jon Demred  
Raseri bland tittare som förlorat möjligheten att se Kanal 5.

Tittarna fortfarande utan Kanal 5 – men de får ingen ekonomisk kompensation.

I över en vecka har Canal Digitals och Bredbandsbolagets kunder fått klara sig utan Kanal 5 och övriga Discovery-kanaler. Tv-bråket, som handlar om att Telenor och Discovery Network inte lyckas enas kring ett nytt avtal, har resulterat i många besvikna tv-tittare.

På Canal Digitals, Bredbandsbolagets och Kanal 5:s facebooksidor stormar kommentarerna in från tittare som undrar när de ska få se sina program igen. Många av kommentarerna är missnöjda med kompensationen som erbjuds från de två operatörerna.

Som kompensation erbjuds såväl Canal Digitals som Bredbandsbolagets kunder frivisning av andra kanaler. Är man kund hos Bredbandsbolaget får man bland andra se kanalerna Fox, C More Sport och TV4 Film gratis i avsaknad av Kanal 5. I går kväll utökade bolaget sina frivisningskanaler med Viasat Series.

Canal Digital erbjuder sina kunder antingen kanalpaketet C More Sport eller C More Film. Betalar man sedan tidigare för båda så erbjuds man tio fria hyrfilmer.

Inget av de båda bolagen erbjuder alltså sina kunder ren ekonomisk ersättning.

– Vi kan se att vi kan erbjuda ett större monetärt värde på det här viset, säger Aron Samuelsson, presschef på Bredbandsbolaget.

Discovery Networks Sweden har valt att hålla sin streamingtjänst Dplay bakom betalvägg samtidigt som man djupt beklagar att tv-tittarna drabbas. Bolaget har uppgett för Dagens Media att det inte är tekniskt möjligt att öppna tjänsten för endast de drabbade kunderna och menar att det är upp till operatörerna att kompensera sina kunder.

Under de första dagarna efter "släckningen" så erbjöd Canal Digital vissa av sina kunder kompensation i form av fakturaavdrag om 79 kronor.

– Vår kundservice hade möjlighet att erbjuda vissa kunder 79 kronors avdrag från fakturan så att de kunde köpa Dplay. Men i samband med att vi lanserade Cmore film som kompensation så tog vi bort det alternativet, säger Maria Sörnell, pressansvarig på Canal Digital.

Canal Digital har runt 300 000 kunder. Skulle de kompensera samtliga kunder med samma fakturaavdrag hade det kostat dem runt 23.7 miljoner kronor.

De två Telenor-ägda bolagen Canal Digital och Bredbandsbolaget har tillsammans runt 800 000 tv-kunder. I och med att inget av bolagen just nu visar Kanal 5 och övriga Discovery-kanaler så kan kunderna säga upp sina abonnemang utan att uppsägningstiden gäller. Dagens Media frågade bolagen hur många kunder de förlorat sedan femman slocknade.

– Det kan jag inte gå in på. Mer än vad vi hoppats på och varje kund är en förlust, säger Maria Sörnell, pressansvarig på Canal Digital.

Men ungefärligt, snackar vi om en tiondel?

– Nej, nej, inte så många, säger hon.

Bredbandsbolagets presschef, Aron Samuelsson, säger till Dagens Media att det visserligen finns kunder som sagt upp sitt abonnemang efter tv-krigets start men att de totalt har fått fler kunder under perioden.

– Vi har en naturlig in- och utström av kunder, säger han.

Jon Demred

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>