Efter strategibytet – så går Nordisk Film TV

2016-09-21 11:11 Amanda Törner  
"Vår bransch har på det stora planet varit väldigt utsatt de senaste åren, så ingen hade egentligen förväntat sig att vändningen för oss skulle komma så fort", säger Kristoffer Graci, vd för Nordisk Film TV. Foto: Janne Naess

Kristoffer Graci, vd för Nordisk Film TV, berättar om hur man lyckats vända den nedåtgående trenden och om planerna för bolaget framåt. Dessutom svarar han på frågan om man kommer lyckas toppa succén med förra årets julkalender "Tusen år till Julafton".

I våras skrev Dagens Media om Nordisk Film TV:s strategibyte, som inneburit att man börjat lägga allt större vikt vid egenutvecklade produktioner.

Nu har bolagets senaste årsredovisning offentliggjorts, som visar att man lyckats fördubbla omsättningen, från cirka 24 miljoner kronor år 2014, till 45,7 miljoner för 2015. Rörelseresultatet visar en förlust på 8,6 miljoner kronor, att jämföra med en förlust på 15,7 miljoner året dessförinnan.

Kristoffer Graci, vd för Nordisk Film TV, säger att strategibytet har gett snabbare resultat än förväntat.

– Vår bransch har på det stora planet varit väldigt utsatt de senaste åren, så ingen hade egentligen förväntat sig att vändningen för oss skulle komma så fort, säger han till Dagens Media.

När Kristoffer Graci och hans team kom nya till Nordisk Film TV 2014 befann sig bolaget i kraftigt fall.

– Det vi gjorde då var att bygga upp en ny strategi kring hur vi skulle arbeta framåt för att vända trenden, där den främsta delen var att satsa på breda och stora titlar och egenutvecklade format. Sedan dess har det gått väldigt bra för oss i en bransch som generellt har stagnerat. Om vi tittar på den del av 2016 som gått hittills, lutar det åt att vi kommer dubbla omsättningen ytterligare en gång, säger han och forsätter:

– Främsta orsaken till att det lyft för oss, är att vi har kunnat erbjuda intressanta titlar till våra kunder och lyckats få flera återbeställningar på produktioner. När jag kom till bolaget för två år sedan jobbade vi med två produktioner, nu sitter vi istället med tolv stycken.

Vad ser du för utmaningar för Nordisk Film TV framåt?

– Att fortsätta växa på ett stabilt sätt och anstränga oss för att fortsätta leverera kvalitét i världsklass – men jag skulle vilja kalla det för ett fokus istället för utmaning.

Nordisk Film TV vann nyligen två Kristaller för "Familjen Rysberg" och "Heja Sverige" och har dessutom uppdraget att producera årets julkalender i SVT, "Selmas Saga".

– Vi har nästan klippt klart alla avsnitt, och det känns fantastiskt. Det är en otroligt fin och färgsprakande julsaga.

Kommer ni kunna toppa förra årets succé med "Tusen år till Julafton?"

– Det kommer bli svårt att slå, men det är självklart vår högsta önskan.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt