Com Hems köp av Boxer kan stoppas

2016-08-18 13:29 Hanna Frick  
Com Hems köp av Boxer kan stoppas. Foto: Com Hem

Konkurrensverket har inlett en särskild utredning av Com Hems uppköp av Boxer.

Den 8 juni meddelade Com Hem att de köper statliga Boxer för drygt 1,3 miljarder kronor.

Den 21 juni lämnade Com Hem in en anmälan om förvärvet till Konkurrensverket, vars uppgift är att bedöma om olika företagskoncentrationer riskerar att hämma effektiv konkurrens.

Efter det har Konkurrensverket 25 arbetsdagar på sig att fatta ett beslut.

Om närmare granskning krävs kan Konkurrensverket välja att gå in i en andra fas och inleda en så kallad "särskild undersökning".

Något som konkurrensverket valt att göra i Com Hems fall och som nu riskerar att sätta stopp för affären.

Com Hem och Boxers marknader överlappar varandra

Verket menar att deras inledande undersökning visar att Com Hems köp av Boxer kan komma att hämma konkurrensen, som främst berör marknaden för distribution av tv-tjänster.

Därför har verket nu valt att göra ytterligare en utredning för att se vilket konkurrenstryck som Com Hem och Boxer faktiskt utövar gentemot varandra. 

Konkurrensverket menar att Com Hems och Boxers marknader, när det kommer till distribution av tv-tjänster, fast bredband och telefoni överlappar varandra.

Com Hem är redan idag en stark distributör av tv-tjänster och köpet av Boxer innebär att bolagets ställning stärks än mer.

Com Hems övertag gentemot programbolagen

En annan punkt som Konkurrensverket reagerat på – och som ska utredas – är hur Com Hems förhandlingsposition gentemot programbolagen kommer att se ut.

Vanligtvis produceras programinnehåll av produktionsbolag som i sin tur säljer innehållet till programbolag.

Sedan sammanställer programbolagen innehållet i olika tv-kanaler. Tv-distributörer köper sedan in programinnehållet/tv-kanalerna från programbolagen. Innehållet paketeras till olika kanalpaket som slutligen säljs till konsumenterna.

Här i finns det, enligt Konkurrensverket, ett ömsesidigt beroende mellan tv-distributörer och programbolag som måste granskas närmare.

Tv-distributörer behöver tillgång till programbolagens innehåll för att i sin tur kunna erbjuda tv-tjänster till kunder. Samtidigt behöver programbolagen avtal med tv-distributörer för att nå ut till tillräckligt många tv-tittare.

Enligt Konkurrensverket har flera aktörer uttryckt oro över att ett gemensamt Com Hem och Boxer skulle innebära att de fick ett alltför stort övertag när det kommer till att sätta villkoren på marknaden.

I slutändan skulle det även kunna påverka slutkonsumenterna. Olika aktörer som Konkurrensverket pratat med menar att programbolagens sporre till att investera i unikt innehåll för konsumenter skulle minska på grund av uppköpet av Boxer.

I den andra fasen har Konkurrensverket tre månader på sig att fatta ett beslut om att antingen lämna affären utan åtgärder. Eller ansöka om ett förbud mot affären hos Stockholms tingsrätt.

Den 27 oktober ska Konkurrensverket senast fatta beslut.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt