Cartoon Network öppnar svenskt reklamfönster

2012-08-21 06:54 Dante Thomsen  

I höst öppnar Cartoon Network upp för svensk lokalannonsering. Det blir första steget i kanalens nya strategi att växa på den svenska marknaden.

De svenska lokalannonserna börjar säljas den 1 oktober i år och tanken är att annonsörerna ska få ett mer träffsäkert sätt att nå sina önskade målgrupper.

– Vi har haft en stor efterfrågan på en mer lokal annonsering från våra svenska annonsörer som vill kunna nå sin målgrupp exklusivt, säger Bo Falk Østergaard, försäljningschef för Turner i Norden och Baltikum, till dagensmedia.se.

Lanseringen kommer i samband med att Cartoon Network haft en tittarökning på 35 procent i jämfört med förra året.

– Vi har haft en väldigt positiv tittarutveckling i Sverige vilket gör detta till ett naturligt steg.

Varför är den svenska marknaden viktig för Turner?

– Vi ser en stark tillväxtpotential i Sverige där Cartoon Networks ställning har stärkts den senaste tiden.

Planerar ni att göra något mer på den svenska marknaden?

– Målet är att helt anpassa kanalen helt för den svenska marknaden, både när det gäller utformning av kanalen och dess innehåll och aktiviteter. Under hösten lanserar vi nya Ben 10 Omniverse, en karaktär som är mycket populär i Sverige och i november går Jul i November av stapeln, en interaktiv kampanj som involverar innehållet på kanalen, webb och liveevent.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt